Sosiaalialan johtaminen lähiesimiesten näkökulmasta
LÖF, KAISA (2012)
LÖF, KAISA
2012
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23057
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23057
Tiivistelmä
Pro gradu – tutkielma käsittelee sosiaalialan johtamista lähiesimiesten näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, millaista sosiaalialan lähiesimiesten työ on käytännössä, miten asiantuntijuuden johtaminen sekä tuloksellisuus ja eettisyyden asettamat vaatimukset näkyvät käytännön työssä ja miten lähiesimiehet ovat päätyneet tehtäviinsä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla viittä erään suuren kaupungin lähiesimiestä, joista osa työskentelee lapsi- ja osa aikuisasiakasryhmien kanssa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Lisäksi taustatietolomakkeella kerättiin täydentävää tietoa. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jossa tutkimusaineistosta pyritään luomaan teoreettinen ja mielekäs kokonaisuus kolmivaiheisen analysointiprosessin avulla.
Teoreettisen ja empiirisen aineiston valossa sosiaalialan johtaminen voidaan yleisesti määritellä asiantuntijaorganisaation johtamiseksi, tasapainotteluksi roolien välillä, hektiseksi toiminnaksi, jossa on siedettävä painetta sekä ihmisten johtamiseksi toimimaan eettisesti yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Sosiaalialan johtaminen ei voi olla ylhäältä alaspäin johtamista vaan johtaja nähdään ennemminkin tiiminvetäjänä ja motivoijana. Sosiaalialan johtamiseen liitetään myös uskallus tehdä ratkaisuja ja johtamisessa painotetaan avoimuuden tärkeyttä.
Sosiaalialan lähiesimiestyö on käytännössä monimuotoinen ja laajaa osaamista edellyttävä tehtävä, jossa asiantuntijoiden johtaminen ja lähiesimiehen substanssiosaaminen painottuvat. Lähiesimiehet ovat usein ajautuneet esimiestehtäviin, mutta taustalla on usein ollut myös kiinnostus uusia haasteita kohtaan. Lähiesimiestyölle on tyypillistä jatkuvat muutokset ja niihin sopeutuminen sekä monesta eri suunnasta tulevat vaatimukset ja odotukset, joita lähiesimiehet itse kuvaavat ”puun ja kuoren välissä” olemiseksi. Ammatti-identiteetti ja toimintakenttä ovat muovanneet johtamiskäytäntöjä ja kunkin lähiesimiehen oma persoona ja kokemus vaikuttavat esimiestyöhön. Lähiesimiestyölle on käytännössä ominaista asiantuntijoiden johtamiseen liittyvä keskusteleva johtaminen sekä vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen työntekijöiden kanssa. Tuloksellisuus painottuu käytännön työssä asiakasnäkökulmien huomioimiseen sekä työhyvinvointiin ja – ilmapiiriin. Myös eettisyys nähdään vahvasti asiakastyöhön liittyvänä ja itsestään selvästi läsnä olevana tekijänä, mutta myös oikeudenmukaisena ja tasa-arvoisena kohteluna. Esimiehen on osattava perustella ratkaisut ja oltava myös itse selvillä siitä, mitä toimintakentällä ja työyhteisössä tapahtuu. Lähiesimiehen on osattava olla tarpeeksi lähellä mutta myös riittävän etäällä hahmottaakseen kokonaiskuvan. Lähiesimiehen tärkeimpinä työtehtävinä on perustehtävän kirkastaminen ja konkretisoiminen, voimavarojen oikein kohdistaminen sekä vastaaminen siitä, että puitteet perustyön tekemiselle ovat kunnossa. Sosiaalialan lähiesimies on käytännössä asiantuntija, esimerkki, keskustelun herättäjä, ratkaisujen etsijä sekä työntekijöiden tuki ja turva.
Asiasanat:Sosiaalialan johtaminen, lähiesimiestyöskentely, asiantuntijuuden johtaminen, tuloksellisuus, eettisyys
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla viittä erään suuren kaupungin lähiesimiestä, joista osa työskentelee lapsi- ja osa aikuisasiakasryhmien kanssa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Lisäksi taustatietolomakkeella kerättiin täydentävää tietoa. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jossa tutkimusaineistosta pyritään luomaan teoreettinen ja mielekäs kokonaisuus kolmivaiheisen analysointiprosessin avulla.
Teoreettisen ja empiirisen aineiston valossa sosiaalialan johtaminen voidaan yleisesti määritellä asiantuntijaorganisaation johtamiseksi, tasapainotteluksi roolien välillä, hektiseksi toiminnaksi, jossa on siedettävä painetta sekä ihmisten johtamiseksi toimimaan eettisesti yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Sosiaalialan johtaminen ei voi olla ylhäältä alaspäin johtamista vaan johtaja nähdään ennemminkin tiiminvetäjänä ja motivoijana. Sosiaalialan johtamiseen liitetään myös uskallus tehdä ratkaisuja ja johtamisessa painotetaan avoimuuden tärkeyttä.
Sosiaalialan lähiesimiestyö on käytännössä monimuotoinen ja laajaa osaamista edellyttävä tehtävä, jossa asiantuntijoiden johtaminen ja lähiesimiehen substanssiosaaminen painottuvat. Lähiesimiehet ovat usein ajautuneet esimiestehtäviin, mutta taustalla on usein ollut myös kiinnostus uusia haasteita kohtaan. Lähiesimiestyölle on tyypillistä jatkuvat muutokset ja niihin sopeutuminen sekä monesta eri suunnasta tulevat vaatimukset ja odotukset, joita lähiesimiehet itse kuvaavat ”puun ja kuoren välissä” olemiseksi. Ammatti-identiteetti ja toimintakenttä ovat muovanneet johtamiskäytäntöjä ja kunkin lähiesimiehen oma persoona ja kokemus vaikuttavat esimiestyöhön. Lähiesimiestyölle on käytännössä ominaista asiantuntijoiden johtamiseen liittyvä keskusteleva johtaminen sekä vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen työntekijöiden kanssa. Tuloksellisuus painottuu käytännön työssä asiakasnäkökulmien huomioimiseen sekä työhyvinvointiin ja – ilmapiiriin. Myös eettisyys nähdään vahvasti asiakastyöhön liittyvänä ja itsestään selvästi läsnä olevana tekijänä, mutta myös oikeudenmukaisena ja tasa-arvoisena kohteluna. Esimiehen on osattava perustella ratkaisut ja oltava myös itse selvillä siitä, mitä toimintakentällä ja työyhteisössä tapahtuu. Lähiesimiehen on osattava olla tarpeeksi lähellä mutta myös riittävän etäällä hahmottaakseen kokonaiskuvan. Lähiesimiehen tärkeimpinä työtehtävinä on perustehtävän kirkastaminen ja konkretisoiminen, voimavarojen oikein kohdistaminen sekä vastaaminen siitä, että puitteet perustyön tekemiselle ovat kunnossa. Sosiaalialan lähiesimies on käytännössä asiantuntija, esimerkki, keskustelun herättäjä, ratkaisujen etsijä sekä työntekijöiden tuki ja turva.
Asiasanat:Sosiaalialan johtaminen, lähiesimiestyöskentely, asiantuntijuuden johtaminen, tuloksellisuus, eettisyys