Perheen, vertaissuhteiden ja koululiikunnan yhteys luokanopettajaopiskelijoiden liikuntaharrastuneisuuteen.
TORVINEN, MATTI (2012)
TORVINEN, MATTI
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23049
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23049
Tiivistelmä
Tutkimus selvitti perheen, vertaissuhteiden ja koululiikunnan yhteyttä luokanopettajaopiskelijoiden liikuntaharrastuneisuuteen. Tutkimuksen teoreettinen tausta -kappaleessa paneudutaan ensin tarkemmin sosialisaatioprosessiin yleisellä tasolla, minkä jälkeen käsitellään perhettä, vertaissuhteita, koululiikuntaa ja liikuntaharrastuneisuutta erikseen omissa kappaleissaan.
Tutkimuskohteena olivat luokanopettajaopiskelijat, ja kohdejoukoksi valikoitui Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijat. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella eli tilastollisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen luonne oli survey-tutkimus, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin 125 henkilölle, joista 99 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi muodostui siis 79. Kyselyyn osallistuneista 69 henkilöä oli naisia ja 30 miehiä. Kyselylomakkeilla saatua aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Käytettyjä aineiston kuvailu-, käsittely- ja analysointimenetelmiä olivat frekvenssijakaumat, ristiintaulukointi, x2-riippumattomuustesti, t-testit sekä monimuuttujamenetelmistä pääkomponenttianalyysi ja lineaarinen regressioanalyysi.
Tutkimustuloksien mukaan perheen, vertaissuhteiden ja koululiikunnan väliset konkreettiset yhteydet luokanopettajaopiskelijoiden liikuntaharrastuneisuuteen eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Kyseiset osatekijät olivat vastaajien mukaan kuitenkin koettu merkittäviksi liikunnallisuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi. Selvästi eniten koettua vaikutusta liikuntaharrastuneisuuteen oli vertaissuhteilla eli ystävä- ja kaveripiirillä. Toiseksi suurin koettu vaikutus oli ollut sukupuolesta riippumatta isän liikuntaharrastuksella. Seuraavaksi eniten vastaajien liikunnallisuuteen olivat heidän kokemuksiensa mukaan vaikuttaneet koululiikunta, sisarukset ja äidin liikuntaharrastus. Koulussa järjestetyn liikuntakerhon koettu vaikutus jäi vastausmäärällisesti pieneksi, koska vain noin puolella vastaajista oli mahdollisuus osallistua sellaiseen. Koulun liikuntakerhon suhteellinen vaikuttavuus oli kuitenkin samaa luokkaa koululiikunnan, sisarusten ja äidin liikuntaharrastuksen kanssa.
Jatkossa perheen, vertaissuhteiden ja koululiikunnan yhteyksiä liikuntaharrastuneisuuteen olisi syytä kartoittaa pitkittäistutkimuksen avulla, koska liikuntaharrastuksen aloittaminen ja lopettaminen liittyvät vahvasti ihmisen elämänkaaressa esiintyviin positiivisiin ja negatiivisiin tapahtumiin. Pitkittäistutkimus voisi konkreettisemmin osoittaa, mitkä tapahtumat, kuten esimerkiksi työelämään siirtyminen tai perheen perustaminen sekä toisaalta parisuhteen päättyminen tai läheisen ihmisen kuolema, ovat vaikuttamassa liikunnalliseen elämäntapaan ja millä tavalla. Kyseinen tutkimus voitaisiin tehdä myös toisenlaisille kohdejoukoille, jolloin voitaisiin vaikka vertailla kahden tai useamman tieteenalan opiskelijoiden liikunnan harrastusmääriä ja niihin vaikuttamassa olleita syitä keskenään.
Avainsanat: sosialisaatio, perhe, ystävyys, koululiikunta, liikuntaharrastus, survey-tutkimus
Tutkimuskohteena olivat luokanopettajaopiskelijat, ja kohdejoukoksi valikoitui Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijat. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella eli tilastollisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen luonne oli survey-tutkimus, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin 125 henkilölle, joista 99 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi muodostui siis 79. Kyselyyn osallistuneista 69 henkilöä oli naisia ja 30 miehiä. Kyselylomakkeilla saatua aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Käytettyjä aineiston kuvailu-, käsittely- ja analysointimenetelmiä olivat frekvenssijakaumat, ristiintaulukointi, x2-riippumattomuustesti, t-testit sekä monimuuttujamenetelmistä pääkomponenttianalyysi ja lineaarinen regressioanalyysi.
Tutkimustuloksien mukaan perheen, vertaissuhteiden ja koululiikunnan väliset konkreettiset yhteydet luokanopettajaopiskelijoiden liikuntaharrastuneisuuteen eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Kyseiset osatekijät olivat vastaajien mukaan kuitenkin koettu merkittäviksi liikunnallisuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi. Selvästi eniten koettua vaikutusta liikuntaharrastuneisuuteen oli vertaissuhteilla eli ystävä- ja kaveripiirillä. Toiseksi suurin koettu vaikutus oli ollut sukupuolesta riippumatta isän liikuntaharrastuksella. Seuraavaksi eniten vastaajien liikunnallisuuteen olivat heidän kokemuksiensa mukaan vaikuttaneet koululiikunta, sisarukset ja äidin liikuntaharrastus. Koulussa järjestetyn liikuntakerhon koettu vaikutus jäi vastausmäärällisesti pieneksi, koska vain noin puolella vastaajista oli mahdollisuus osallistua sellaiseen. Koulun liikuntakerhon suhteellinen vaikuttavuus oli kuitenkin samaa luokkaa koululiikunnan, sisarusten ja äidin liikuntaharrastuksen kanssa.
Jatkossa perheen, vertaissuhteiden ja koululiikunnan yhteyksiä liikuntaharrastuneisuuteen olisi syytä kartoittaa pitkittäistutkimuksen avulla, koska liikuntaharrastuksen aloittaminen ja lopettaminen liittyvät vahvasti ihmisen elämänkaaressa esiintyviin positiivisiin ja negatiivisiin tapahtumiin. Pitkittäistutkimus voisi konkreettisemmin osoittaa, mitkä tapahtumat, kuten esimerkiksi työelämään siirtyminen tai perheen perustaminen sekä toisaalta parisuhteen päättyminen tai läheisen ihmisen kuolema, ovat vaikuttamassa liikunnalliseen elämäntapaan ja millä tavalla. Kyseinen tutkimus voitaisiin tehdä myös toisenlaisille kohdejoukoille, jolloin voitaisiin vaikka vertailla kahden tai useamman tieteenalan opiskelijoiden liikunnan harrastusmääriä ja niihin vaikuttamassa olleita syitä keskenään.
Avainsanat: sosialisaatio, perhe, ystävyys, koululiikunta, liikuntaharrastus, survey-tutkimus