KOLIKON KAKSI PUOLTA Ongelmaperustaisen oppimisen siirtomahdollisuudet koulusta työhön
OJANIEMI, TAINA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
OJANIEMI, TAINA
2012
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-28Tiivistelmä
Tämän pro gradu – tutkielman tehtävänä on vastata kysymykseen miten ja miksi PBL siirtyy sairaanhoitajaopiskelijoiden mukana koulusta sairaanhoitaja työhön. Tässä tarkoituksessa selvitin sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia PBL:stä ja heidän käsityksiään ja kokemuksiaan sairaanhoitajan työssä oppimisesta sekä heidän käsityksiään ja kokemuksiaan PBL:n siirtomahdollisuuksista sairaanhoitajan työhön. Tutkimuksen aineistona ovat kuuden sairaanhoitajaopiskelijan haastattelut ja kuuden sairaanhoitajaopiskelijan tutoristunnon havainnointi. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan PBL:ään, PBL:n syklimalliin, tutorryhmään ja opitun siirtovaikutukseen eli transferiin liittyviä ilmiöitä.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja tutkimusote fenomenografinen. Menetelminä käytetään pelkistämistä, ryhmittelyä ja abstrahointia. Tutkimustuloksia havainnollistetaan neljän pääluokan avulla. Nämä neljä pääluokkaa rakentuivat tutkimuskysymysten kautta ja ne ovat sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia PBL:stä, sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä sairaanhoitajan työssä oppimisesta, sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia PBL:n siirtomahdollisuuksista sairaanhoitajan työhön ja koulun PBL:n toteutustavan merkitys sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksille ja kokemuksille.
Tutkimus antaa käsityksen siitä, että sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset PBL:stä ja sen mahdollisuuksista sairaanhoitajan työssä vaihtelevat runsaasti. Yhteistä sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksille ja käsityksille on se, että PBL:n ryhmätyöskentelymenetelmä näyttäytyy positiivisena ja sen koetaan voivan siirtyä koulusta sairaanhoitajan työhön. Toisaalta PBL:n syklimalli koettiin hankalana ja aikaa vievänä, joista syistä sen siirtyminen sairaanhoitajan työhön koettiin haastavana. Tutkimuksessa esiin nousseita PBL:ään sairaanhoitajaopinnoissa liittyviä kehittämistarpeita, toiveita ja ehdotuksia on mahdollista hyödyntää ammattikorkeakoulujen sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta kehitettäessä.
Asiasanat: sairaanhoitajaopiskelija, PBL, PBL:n syklimalli, tutorryhmä ja opitun siirtovaikutus
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja tutkimusote fenomenografinen. Menetelminä käytetään pelkistämistä, ryhmittelyä ja abstrahointia. Tutkimustuloksia havainnollistetaan neljän pääluokan avulla. Nämä neljä pääluokkaa rakentuivat tutkimuskysymysten kautta ja ne ovat sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia PBL:stä, sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä sairaanhoitajan työssä oppimisesta, sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia PBL:n siirtomahdollisuuksista sairaanhoitajan työhön ja koulun PBL:n toteutustavan merkitys sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksille ja kokemuksille.
Tutkimus antaa käsityksen siitä, että sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset PBL:stä ja sen mahdollisuuksista sairaanhoitajan työssä vaihtelevat runsaasti. Yhteistä sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksille ja käsityksille on se, että PBL:n ryhmätyöskentelymenetelmä näyttäytyy positiivisena ja sen koetaan voivan siirtyä koulusta sairaanhoitajan työhön. Toisaalta PBL:n syklimalli koettiin hankalana ja aikaa vievänä, joista syistä sen siirtyminen sairaanhoitajan työhön koettiin haastavana. Tutkimuksessa esiin nousseita PBL:ään sairaanhoitajaopinnoissa liittyviä kehittämistarpeita, toiveita ja ehdotuksia on mahdollista hyödyntää ammattikorkeakoulujen sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta kehitettäessä.
Asiasanat: sairaanhoitajaopiskelija, PBL, PBL:n syklimalli, tutorryhmä ja opitun siirtovaikutus