Tahdonvaltaisten vaatimusten oikaisumahdollisuudet
GOLUB, SERGIY (2012)
GOLUB, SERGIY
2012
Vero-oikeus - Tax Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23032
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23032
Tiivistelmä
Verovelvollisella on oikeus esittää erilaisia tahdonvaltaisia vaatimuksia sään-nönmukaisen verotuksen yhteydessä. Toisaalta verotuksessa on ollut periaate, että verovelvollinen ei voi esittää tahdonvaltaisia vaatimuksia ilman pätevää syytä säännöllisen verotuksen päättymisen jälkeen. Tämä rajoitus voi olla sää-detty laissa tai se voi perustua oikeuskäytäntöön.
Tutkielmassa tahdonvaltaiset vaatimukset on jaettu kahteen osaan: ne, jotka on lain mukaan vaadittava ennen verotuksen päättymistä ja ne, joiden osalta ei ole säädetty sellaista rajoitusta laissa. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millä edellytyksellä kunkin ryhmään kuuluva vaatimus voidaan esittää verotuksen päättymisen jälkeen.
Uusissa ratkaisuissa KHO 2010:2 ja 2010 T 3711 on katsottu, että poisto- ja metsävähennysvaatimus, joiden esittämisajankohta ei ole rajoitettu lailla, voi esittää säännöllisen verotuksen jälkeen ilman aikaisemmin vaadittua erehdystä. Ratkaisut poikkeavat aikaisemmasta linjasta, vaikka oikeustilassa ei ole tapah-tunut merkittävää muutosta. Tutkielmassa selvitetään, millaisia vaikutuksia KHO:n uudella linjalla on tahdonvaltaisten vaatimusten oikaisumahdollisuuksille.
Tutkielmassa tahdonvaltaiset vaatimukset on jaettu kahteen osaan: ne, jotka on lain mukaan vaadittava ennen verotuksen päättymistä ja ne, joiden osalta ei ole säädetty sellaista rajoitusta laissa. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millä edellytyksellä kunkin ryhmään kuuluva vaatimus voidaan esittää verotuksen päättymisen jälkeen.
Uusissa ratkaisuissa KHO 2010:2 ja 2010 T 3711 on katsottu, että poisto- ja metsävähennysvaatimus, joiden esittämisajankohta ei ole rajoitettu lailla, voi esittää säännöllisen verotuksen jälkeen ilman aikaisemmin vaadittua erehdystä. Ratkaisut poikkeavat aikaisemmasta linjasta, vaikka oikeustilassa ei ole tapah-tunut merkittävää muutosta. Tutkielmassa selvitetään, millaisia vaikutuksia KHO:n uudella linjalla on tahdonvaltaisten vaatimusten oikaisumahdollisuuksille.