Lasten vertaissuhteet varhaiskasvatuksen työntekijöiden oppimisen kohteena
NIEMENMAA, TERHI (2012)
NIEMENMAA, TERHI
2012
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23018
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23018
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden oppimista lasten vertaissuhteista. Tutkimus pohjautuu kehittämishankkeeseen, jonka tavoitteena oli lisätä yhteistoimintaa esiopetusryhmän vertaissuhteissa. Hankkeessa pyrittiin työntekijöiden reflektiivisen oppimisprosessin kautta löytämään uusia toimintakäytänteitä, jotka parantavat ryhmän yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen toiminta- ja kehittämistutkimus. Tutkimuksen prosessiorientoituneessa kehittämishankkeessa toteutettiin suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektoinnin vuorottelua. Aineistonkeruussa käytettiin eri menetelmien yhdistelyä. Pääaineistona olivat ”focus group”-tyyppiset ryhmäkeskustelut sekä työntekijöiden päiväkirjamerkinnät. Kehittämishanke toteutettiin kauden 2011- 2012 aikana päiväkodissa toimivassa 16 lapsen tuetussa esiopetusryhmässä, jossa työskenteli neljä työntekijää. Aineiston analyysi etenee ajallisesti hankkeen mukaan sekä sisällöllisesti tutkimuskysymysten mukaan. Analyysissa esitellään ryhmän toimintakulttuuria hankkeen alussa, työntekijöiden esille nostamia kehittämiskohteita ja uudet toimintakäytänteet sekä työntekijöiden oppimiskokemuksia.
Tutkimuksen tuloksissa lasten yhteistoimintaa ja yhteenkuuluvuutta lisääviä käytänteitä kehiteltiin erityisesti lasten leikkitilanteisiin. Vaihtelevilla ryhmäjaoilla todettiin merkitystä lasten vertaissuhteiden monipuolistumiseen. Lasten tutustumiseen, kuulemiseen, osallisuuteen ja osallistumiseen kehiteltyjen toimintakäytänteiden avulla ryhmän yhteenkuuluvuuden koettiin parantuvan ja yhteistoiminnan lisääntyvän. Työntekijöiden oppimiskokemuksissa työn kehittämisen kohteiksi nousivat varhaiskasvatuksen moniammatillisen tiimisuunnittelun käytänteet.
Avainsanat: varhaiskasvatus, ammatillinen oppiminen, vertaissuhteet
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen toiminta- ja kehittämistutkimus. Tutkimuksen prosessiorientoituneessa kehittämishankkeessa toteutettiin suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektoinnin vuorottelua. Aineistonkeruussa käytettiin eri menetelmien yhdistelyä. Pääaineistona olivat ”focus group”-tyyppiset ryhmäkeskustelut sekä työntekijöiden päiväkirjamerkinnät. Kehittämishanke toteutettiin kauden 2011- 2012 aikana päiväkodissa toimivassa 16 lapsen tuetussa esiopetusryhmässä, jossa työskenteli neljä työntekijää. Aineiston analyysi etenee ajallisesti hankkeen mukaan sekä sisällöllisesti tutkimuskysymysten mukaan. Analyysissa esitellään ryhmän toimintakulttuuria hankkeen alussa, työntekijöiden esille nostamia kehittämiskohteita ja uudet toimintakäytänteet sekä työntekijöiden oppimiskokemuksia.
Tutkimuksen tuloksissa lasten yhteistoimintaa ja yhteenkuuluvuutta lisääviä käytänteitä kehiteltiin erityisesti lasten leikkitilanteisiin. Vaihtelevilla ryhmäjaoilla todettiin merkitystä lasten vertaissuhteiden monipuolistumiseen. Lasten tutustumiseen, kuulemiseen, osallisuuteen ja osallistumiseen kehiteltyjen toimintakäytänteiden avulla ryhmän yhteenkuuluvuuden koettiin parantuvan ja yhteistoiminnan lisääntyvän. Työntekijöiden oppimiskokemuksissa työn kehittämisen kohteiksi nousivat varhaiskasvatuksen moniammatillisen tiimisuunnittelun käytänteet.
Avainsanat: varhaiskasvatus, ammatillinen oppiminen, vertaissuhteet