Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten vertaissuhteet varhaiskasvatuksen työntekijöiden oppimisen kohteena

NIEMENMAA, TERHI (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu06265.pdf (662.9Kt)
Lataukset: 



NIEMENMAA, TERHI
2012

Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23018
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden oppimista lasten vertaissuhteista. Tutkimus pohjautuu kehittämishankkeeseen, jonka tavoitteena oli lisätä yhteistoimintaa esiopetusryhmän vertaissuhteissa. Hankkeessa pyrittiin työntekijöiden reflektiivisen oppimisprosessin kautta löytämään uusia toimintakäytänteitä, jotka parantavat ryhmän yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta.

Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen toiminta- ja kehittämistutkimus. Tutkimuksen prosessiorientoituneessa kehittämishankkeessa toteutettiin suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektoinnin vuorottelua. Aineistonkeruussa käytettiin eri menetelmien yhdistelyä. Pääaineistona olivat ”focus group”-tyyppiset ryhmäkeskustelut sekä työntekijöiden päiväkirjamerkinnät. Kehittämishanke toteutettiin kauden 2011- 2012 aikana päiväkodissa toimivassa 16 lapsen tuetussa esiopetusryhmässä, jossa työskenteli neljä työntekijää. Aineiston analyysi etenee ajallisesti hankkeen mukaan sekä sisällöllisesti tutkimuskysymysten mukaan. Analyysissa esitellään ryhmän toimintakulttuuria hankkeen alussa, työntekijöiden esille nostamia kehittämiskohteita ja uudet toimintakäytänteet sekä työntekijöiden oppimiskokemuksia.

Tutkimuksen tuloksissa lasten yhteistoimintaa ja yhteenkuuluvuutta lisääviä käytänteitä kehiteltiin erityisesti lasten leikkitilanteisiin. Vaihtelevilla ryhmäjaoilla todettiin merkitystä lasten vertaissuhteiden monipuolistumiseen. Lasten tutustumiseen, kuulemiseen, osallisuuteen ja osallistumiseen kehiteltyjen toimintakäytänteiden avulla ryhmän yhteenkuuluvuuden koettiin parantuvan ja yhteistoiminnan lisääntyvän. Työntekijöiden oppimiskokemuksissa työn kehittämisen kohteiksi nousivat varhaiskasvatuksen moniammatillisen tiimisuunnittelun käytänteet.

Avainsanat: varhaiskasvatus, ammatillinen oppiminen, vertaissuhteet

 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39899]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste