"Lajeja menee sukupuuttoon ja Afrikkaan tulee talvi" Ilmastonmuutos: käsitykset ja asennoituminen
TERSA, PIIA (2012)
TERSA, PIIA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23017
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23017
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksesta puhutaan paljon mediassa. Esimerkiksi monien luonnonkatastrofien yhteydessä mainitaan ilmastonmuutoksen vaikutus tapahtuneeseen. Ilmastonmuutoksen ennustetaan muun muassa lisäävän sään ääri-ilmiöitä ja nostavan merenpintaa tuhoisin seurauksin. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tarvitaan laaja tuki ja ihmisten sitoutumista. Ihmisten on oltava valmiita muuttamaan elintapojaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. On todettu, että realistinen tieto ilmastonmuutoksesta ja omista vaikutusmahdollisuuksista lisää valmiutta toimia ilmastonmuutosta hillitsevästi. Liiallinen huomio mediassa ja ristiriitaiset näkemykset vaikuttavat ihmisten käsityksiin. Ilmastonmuutos ei ole yksi niistä ilmiöistä, jotka häviävät, kun media ei siitä enää kirjoita. Ilmastonmuutos ei heikenny silläkään, että ihmiset menettävät kiinnostuksensa ilmiöön liiallisen julkisuuden vuoksi.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millaisia käsityksiä ilmastonmuutokseen liittyy sekä sitä, miten ilmastonmuutokseen ilmiönä asennoidutaan. Tutkittiin, onko asenne ilmastonmuutosta kohtaan esimerkiksi pelokas, välinpitämätön tai ilmiön voimistumista odottava. Myös yhteyttä tietojen ja asenteen välillä tarkasteltiin. Tutkimukseen osallistui 24 alakoulun kuudennen luokan oppilasta ja 13 luokanopettajan koulutuksessa opiskelevaa. Aineistot kerättiin keväällä 2012.
Sekä alakoulun oppilaat että yliopisto-opiskelijat laativat kirjoituksen käyttäen apunaan ohjeistuksessa annettuja kysymyksiä. Tutkimusote oli fenomenografinen, joten analyysiin kuului annettujen ilmausten kategorisointi ja kategorioiden yhdistely.
Vastaajien käsitykset ilmastonmuutoksesta sisälsivät ainoastaan ilmiön syitä ja seurauksia. Ihmisen vaikutus ilmastonmuutoksen voimistumiseen oli yleisin vastaus syyksi ilmastonmuutokselle sekä oppilaiden että opiskelijoiden ryhmissä. Ilmastonmuutosta pitivät luonnollisista syistä aiheutuneena hieman useammin opiskelijat kuin oppilaat. Oppilaat painottivat ilmastonmuutoksen seurauksista säiden ja lämpötilan muutoksia, kun taas opiskelijat käsittelivät useammin lämpenemisen seurauksia, kuten jäätiköiden sulamista ja merenpinnan nousua.
Noin puolet vastaajista oli huolissaan ilmastonmuutoksesta ja suurimmat syyt huoleen olivat eläinten ja ihmisten mahdollisesti kokemat kärsimykset. Kolmannes vastauksista antoi välinpitämättömän kuvan ilmastonmuutokseen asennoitumisesta ja useimmat näistä vastauksista sisälsivät ajatuksen, ettei ilmastonmuutosta tapahdu tai ettei ihminen vaikuta siihen. Ilmastonmuutos herätti myös ristiriitaisia tunteita ja muutama vastaaja piti sitä positiivisena asiana.
Asiasanat:käsitykset, asenne, ilmastonmuutos, fenomenografia, oppilaat, opiskelijat
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millaisia käsityksiä ilmastonmuutokseen liittyy sekä sitä, miten ilmastonmuutokseen ilmiönä asennoidutaan. Tutkittiin, onko asenne ilmastonmuutosta kohtaan esimerkiksi pelokas, välinpitämätön tai ilmiön voimistumista odottava. Myös yhteyttä tietojen ja asenteen välillä tarkasteltiin. Tutkimukseen osallistui 24 alakoulun kuudennen luokan oppilasta ja 13 luokanopettajan koulutuksessa opiskelevaa. Aineistot kerättiin keväällä 2012.
Sekä alakoulun oppilaat että yliopisto-opiskelijat laativat kirjoituksen käyttäen apunaan ohjeistuksessa annettuja kysymyksiä. Tutkimusote oli fenomenografinen, joten analyysiin kuului annettujen ilmausten kategorisointi ja kategorioiden yhdistely.
Vastaajien käsitykset ilmastonmuutoksesta sisälsivät ainoastaan ilmiön syitä ja seurauksia. Ihmisen vaikutus ilmastonmuutoksen voimistumiseen oli yleisin vastaus syyksi ilmastonmuutokselle sekä oppilaiden että opiskelijoiden ryhmissä. Ilmastonmuutosta pitivät luonnollisista syistä aiheutuneena hieman useammin opiskelijat kuin oppilaat. Oppilaat painottivat ilmastonmuutoksen seurauksista säiden ja lämpötilan muutoksia, kun taas opiskelijat käsittelivät useammin lämpenemisen seurauksia, kuten jäätiköiden sulamista ja merenpinnan nousua.
Noin puolet vastaajista oli huolissaan ilmastonmuutoksesta ja suurimmat syyt huoleen olivat eläinten ja ihmisten mahdollisesti kokemat kärsimykset. Kolmannes vastauksista antoi välinpitämättömän kuvan ilmastonmuutokseen asennoitumisesta ja useimmat näistä vastauksista sisälsivät ajatuksen, ettei ilmastonmuutosta tapahdu tai ettei ihminen vaikuta siihen. Ilmastonmuutos herätti myös ristiriitaisia tunteita ja muutama vastaaja piti sitä positiivisena asiana.
Asiasanat:käsitykset, asenne, ilmastonmuutos, fenomenografia, oppilaat, opiskelijat