Ammatillinen identiteetti ja uratyypit kirkon nuorisotyössä
MÄKI, MIKA (2012)
MÄKI, MIKA
2012
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23003
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23003
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kirkon nuorisotyönohjaajan ammatillisen identiteetin kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tarkastelu tehtiin huomioiden tutkittavien elämänkaaren aikana syntyneet käsitykset ja kokemukset työuraa laajemmin lapsuuden, nuoruuden ja tulevaisuusorientaation osalta. Yhteiskunnan ja työelämän muutos sekä eläkkeelle siirtyvien työntekijöiden aiheuttama osaavan työvoiman tarve näyttäytyvät haasteena kirkollisen työn kentällä. Kirkon nuorisotyönohjaajan uraan sitoutumiseen vaikuttaa erityispiirteenä ammatillisen identiteetin sovittaminen työajattomaan kulttuuriin. Joidenkin tutkimusten mukaan suurin osa heistä vaihtaa ammattiaan ennen eläkeikää. Näin alalta häviää kokemukseen perustuvaa osaamispääomaa.
Tutkimusote oli laadullinen. Empiirinen aineisto kerättiin sovelletun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan vähintään kymmenen vuotta alalla työtä tehnyttä tamperelaista kirkon nuorisotyönohjaajaa. Yksilöhaastattelut suoritettiin keväällä 2011. Sisällönanalyysi tehtiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Aineiston kuvaus tiivistettiin lopuksi kolmeen uratyyppitarinaan. Tutkimus vahvisti käsitystä ammatillisen identiteetin kehityksestä elinikäisenä prosessina, jonka kulkua säätelevät työuran vaikutusten lisäksi lapsuuden ja nuoruuden kokemukset sekä tulevaisuuteen liittyvät tulkinnat. Tutkimuksen päätuloksena päädyttiin kirkon nuorisotyönohjaajan uraa kuvaamaan ideologisen uran käsitteellä. Toisena päätuloksena hahmotellaan tutkittavien ammatilliseen identiteettiin sitoutumista kolmen uratyypin avulla, jotka nimettiin ankkuroituneeksi, joustavaksi ja kriisiytyneeksi uratyypiksi. Ideologisen uran kehityshaasteiksi osoittautuivat kutsumuskamppailuksi ja –ristiriidaksi nimetyt prosessit sekä ideaalisen ammatillisen identiteetin sovittaminen toimintaympäristöön. Ideaalinen ammatillinen identiteetti merkitsee tässä tutkimuksessa subjektiivisesti tulkittua ihanteellista mielikuvaa siitä, millainen on tehokas ja tuloksellinen työntekijä.
Tutkimuksessa luotiin neljä erilaista ratkaisumallia ideaalisen ammatillisen identiteetin soveltamisesta kutsumusristiriidan aiheuttamassa prosessissa. Tutkimuksessa ehdotetaan myös kirkon nuorisotyönohjaajan uraan sitoutumista edistävän metataidon tarkempaa tutkimista ja opettamista alan opiskelijoille. Joustavan urajohtamisen soveltaminen kirkon henkilöstöhallinnon kulttuuriin nostetaan kehitysnäkymänä esiin, jotta ideologiseen uraan sitoutunut ammatillinen tulevaisuusorientaatio voisi vahvistua kirkon työntekijöiden keskuudessa.
Asiasanat:ammatillinen identiteetti, identiteetti, ideologinen ura, uratyyppi, kirkon nuorisotyönohjaaja.
Tutkimusote oli laadullinen. Empiirinen aineisto kerättiin sovelletun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan vähintään kymmenen vuotta alalla työtä tehnyttä tamperelaista kirkon nuorisotyönohjaajaa. Yksilöhaastattelut suoritettiin keväällä 2011. Sisällönanalyysi tehtiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Aineiston kuvaus tiivistettiin lopuksi kolmeen uratyyppitarinaan. Tutkimus vahvisti käsitystä ammatillisen identiteetin kehityksestä elinikäisenä prosessina, jonka kulkua säätelevät työuran vaikutusten lisäksi lapsuuden ja nuoruuden kokemukset sekä tulevaisuuteen liittyvät tulkinnat. Tutkimuksen päätuloksena päädyttiin kirkon nuorisotyönohjaajan uraa kuvaamaan ideologisen uran käsitteellä. Toisena päätuloksena hahmotellaan tutkittavien ammatilliseen identiteettiin sitoutumista kolmen uratyypin avulla, jotka nimettiin ankkuroituneeksi, joustavaksi ja kriisiytyneeksi uratyypiksi. Ideologisen uran kehityshaasteiksi osoittautuivat kutsumuskamppailuksi ja –ristiriidaksi nimetyt prosessit sekä ideaalisen ammatillisen identiteetin sovittaminen toimintaympäristöön. Ideaalinen ammatillinen identiteetti merkitsee tässä tutkimuksessa subjektiivisesti tulkittua ihanteellista mielikuvaa siitä, millainen on tehokas ja tuloksellinen työntekijä.
Tutkimuksessa luotiin neljä erilaista ratkaisumallia ideaalisen ammatillisen identiteetin soveltamisesta kutsumusristiriidan aiheuttamassa prosessissa. Tutkimuksessa ehdotetaan myös kirkon nuorisotyönohjaajan uraan sitoutumista edistävän metataidon tarkempaa tutkimista ja opettamista alan opiskelijoille. Joustavan urajohtamisen soveltaminen kirkon henkilöstöhallinnon kulttuuriin nostetaan kehitysnäkymänä esiin, jotta ideologiseen uraan sitoutunut ammatillinen tulevaisuusorientaatio voisi vahvistua kirkon työntekijöiden keskuudessa.
Asiasanat:ammatillinen identiteetti, identiteetti, ideologinen ura, uratyyppi, kirkon nuorisotyönohjaaja.