Euroopan aluekehitysrahastohankkeiden kestävän kehityksen arviointi, puitteet ja osapuolet: yhteistyötä byrokratian ehdoilla
HAHLANTERÄ, HENNA (2012)
HAHLANTERÄ, HENNA
2012
Ympäristöpolitiikka ja aluetiede - Environmental and Regional Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23002
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23002
Tiivistelmä
Käsittelen tutkimuksessani kestävän kehityksen arviointia Euroopan aluekehitysrahastohankkeissa (EAKR) ottamalla tarkkailuun Länsi-Suomen ohjelma-alueelta vanhan kartanorakennuksen kunnostamiseen pyrkivän hankkeen ja haastattelemalla hankkeen arviointiin, rahoittamiseen sekä toteuttamiseen tähtääviä osapuolia. Tämän lisäksi analysoin työssäni Länsi-Suomen EAKR-toimenpideohjelman vuosille 2007–2013 ja tarkennan rahoittajapuolen näkökulmaa ryhmähaastattelulla ja sen analyysillä.
Vastaan tutkimuksessani näihin kysymyksiin: miten hanketta koskeva kestävän kehityksen tieto syntyy hakuprosessin aikana ja miten tähän vaikuttavat alueellinen toimenpideohjelma, rahoittaja sekä hankehakija. Tutkin myös, miten EAKR-hanketoiminnan institutionaaliset puitteet ja alueellinen toimenpideohjelma vaikuttavat kestävän kehityksen arviointiin. Tärkeiksi seikoiksi nostan byrokratian vaikutukset organisaatioihin, toimenpideohjelman diskurssit, osallistumismahdollisuudet ja tavoitteisiin sitoutumisen.
Alueellisen toimenpideohjelman analysoinnissa käytän menetelmänä kriittistä diskurssianalyysia ja haastatteluiden analysoinnissa huomioin asiantuntijahaastattelun sekä ryhmähaastattelun erityispiirteet. Teoreettiset lähtökohtani kiinnittyvät implementaatio- ja organisaatiotutkimukseen sekä politiikka-analyysiin. Käytän tiedon käsitettä oppimisen lähtökohtana ja osoitan tutkimuksessani, kuinka kestävä kehitys ei ole konkretisoitunut EAKR-hanketyöskentelyyn tai käytäntöihin ja kuinka kestävän kehityksen huomioonottaminen hankkeissa on riippuvaista siitä, miten hyvin hankkeen rahoittajat tai hankehakijat osaavat ottaa kestävää kehitystä huomioon omassa toiminnassaan ja kuinka paljon heillä on aiempaa tietoa kestävästä kehityksestä.
Avainsanat: kestävä kehitys, rakennerahastohankkeet, arviointi, byrokratia, tieto
Vastaan tutkimuksessani näihin kysymyksiin: miten hanketta koskeva kestävän kehityksen tieto syntyy hakuprosessin aikana ja miten tähän vaikuttavat alueellinen toimenpideohjelma, rahoittaja sekä hankehakija. Tutkin myös, miten EAKR-hanketoiminnan institutionaaliset puitteet ja alueellinen toimenpideohjelma vaikuttavat kestävän kehityksen arviointiin. Tärkeiksi seikoiksi nostan byrokratian vaikutukset organisaatioihin, toimenpideohjelman diskurssit, osallistumismahdollisuudet ja tavoitteisiin sitoutumisen.
Alueellisen toimenpideohjelman analysoinnissa käytän menetelmänä kriittistä diskurssianalyysia ja haastatteluiden analysoinnissa huomioin asiantuntijahaastattelun sekä ryhmähaastattelun erityispiirteet. Teoreettiset lähtökohtani kiinnittyvät implementaatio- ja organisaatiotutkimukseen sekä politiikka-analyysiin. Käytän tiedon käsitettä oppimisen lähtökohtana ja osoitan tutkimuksessani, kuinka kestävä kehitys ei ole konkretisoitunut EAKR-hanketyöskentelyyn tai käytäntöihin ja kuinka kestävän kehityksen huomioonottaminen hankkeissa on riippuvaista siitä, miten hyvin hankkeen rahoittajat tai hankehakijat osaavat ottaa kestävää kehitystä huomioon omassa toiminnassaan ja kuinka paljon heillä on aiempaa tietoa kestävästä kehityksestä.
Avainsanat: kestävä kehitys, rakennerahastohankkeet, arviointi, byrokratia, tieto