Verkkoyhteisö sisällöntuottajana, Case Lily.fi
TERVONEN, ANNI (2012)
TERVONEN, ANNI
2012
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-10-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22985
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22985
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttanut kuluttajan roolin vastaanottajasta aktiiviseksi vuorovaikuttajaksi. Verkkoyhteisöt ovat tärkeä osa sosiaalista mediaa ja uusi paikka tavata. Samoin kun internet elää web 2.0 -aikakauttaan, elää myös verkkojournalismi toista aaltoaan. Blogit ovat saavuttaneet suurta suosiota ja haastaneet verkkoyhteisön määritelmän, sillä bloggaamisesta on tullut keino luoda verkkoyhteisö. Tämän tutkielman tarkoitus on kuvata, ymmärtää ja analysoida verkkoyhteisöä sisällöntuottajana. Tutkimuskysymysten avulla tarkastellaan verkkoyhteisön piirteitä, sisällöntuottamista, kuluttajan motivaatioita osallistua verkkoyhteisöön ja sisällöntuottamiseen sekä arvon yhteistuottamista verkkoyhteisöpalvelussa. Tutkimuksen kohdeyhteisönä on verkkojulkaisu Lily.fi, joka on rakennettu verkkoyhteisön muotoon.
Verkkoyhteisön olemassaoloa määrittää sen jäsenten kokema yhteisöllisyyden tunne. Lisäksi yhteisöä luonnehtivat yhteiset rituaalit ja perinteet sekä moraalinen vastuu. Verkkoyhteisön eri jäsenet käyttäytyvät eri tavoin, jonka perusteella jäseniä voidaan tyypitellä heille ominaisen käyttäytymisen mukaan. Oleellista yrityksille on tunnistaa tärkeät ja vaikutusvaltaiset jäsenet verkkoyhteisössä sekä ymmärtää jäsenyyden kehittymistä. Sosiaalisen median avulla kuluttajat ovat saaneet valtaa markkinoilla. Käyttäjätuottajat voivat kohdella käyttäjälähtöistä sisältöä kuluttaen, osallistuen ja tuottaen. Kulutuskäyttäytymisen ja -kulttuurin muutos on korostanut kuluttajien toiveiden kuuntelemista yrityksissä. Verkkoyhteisöt mahdollistavat kuluttajien aktiivisen roolin arvon yhteistuottamisessa.
Tutkimuksen metodina on netnografia. Netnografia on kvalitatiivinen tutkimusmetodi ja etnografiaa internetympäristössä. Netnografinen tutkimusprosessi sisältää pelkistetysti viisi vaihetta ja olellista on tutkijan oma osallistuminen kohdeyhteisön toimintaan. Tulkitsevana metodina netnografian avulla voidaan saada symbolistista tietoa ja ymmärrystä verkkoyhteisöistä huomaamattomalla ja häiritsemättömällä tavalla. Lily.fi -verkkojulkaisua tarkkailtiin marraskuusta 2011 lähtien kesäkuuhun 2012. Havainnoinnin lisäksi tutkimustietoa syvennettiin kahdentoista sähköisen vieraskirjahaastattelun avulla.
Lilyn verkkoyhteisön havainnointi ja toimintaan osallistuminen havainnollistivat käytännössä verkkoyhteisön sisällöntuottamiseen liittyviä käsitteitä, kuten verkkoyhteisön piirteitä, käyttäjälähtöisen sisällön ulottuvuuksia, sisällöntuottamisen motivaatioita sekä arvon yhteistuottamista. Arvon yhteistuottaminen on Lilyn tapauksessa sisällöntuottamista, jota verkkoyhteisön jäsenet toteuttavat tuottamalla omaa sisältöä verkkojulkaisun palstoille ja osallistumalla kommentointiin. Verkkoyhteisön muotoon perustettu verkkojulkaisu on hyvin potentiaalinen ja nykyaikainen paikka yhteistuottaa ja -luoda arvoa.
Asiasanat:netnografia, arvon yhteistuottaminen, blogi
Verkkoyhteisön olemassaoloa määrittää sen jäsenten kokema yhteisöllisyyden tunne. Lisäksi yhteisöä luonnehtivat yhteiset rituaalit ja perinteet sekä moraalinen vastuu. Verkkoyhteisön eri jäsenet käyttäytyvät eri tavoin, jonka perusteella jäseniä voidaan tyypitellä heille ominaisen käyttäytymisen mukaan. Oleellista yrityksille on tunnistaa tärkeät ja vaikutusvaltaiset jäsenet verkkoyhteisössä sekä ymmärtää jäsenyyden kehittymistä. Sosiaalisen median avulla kuluttajat ovat saaneet valtaa markkinoilla. Käyttäjätuottajat voivat kohdella käyttäjälähtöistä sisältöä kuluttaen, osallistuen ja tuottaen. Kulutuskäyttäytymisen ja -kulttuurin muutos on korostanut kuluttajien toiveiden kuuntelemista yrityksissä. Verkkoyhteisöt mahdollistavat kuluttajien aktiivisen roolin arvon yhteistuottamisessa.
Tutkimuksen metodina on netnografia. Netnografia on kvalitatiivinen tutkimusmetodi ja etnografiaa internetympäristössä. Netnografinen tutkimusprosessi sisältää pelkistetysti viisi vaihetta ja olellista on tutkijan oma osallistuminen kohdeyhteisön toimintaan. Tulkitsevana metodina netnografian avulla voidaan saada symbolistista tietoa ja ymmärrystä verkkoyhteisöistä huomaamattomalla ja häiritsemättömällä tavalla. Lily.fi -verkkojulkaisua tarkkailtiin marraskuusta 2011 lähtien kesäkuuhun 2012. Havainnoinnin lisäksi tutkimustietoa syvennettiin kahdentoista sähköisen vieraskirjahaastattelun avulla.
Lilyn verkkoyhteisön havainnointi ja toimintaan osallistuminen havainnollistivat käytännössä verkkoyhteisön sisällöntuottamiseen liittyviä käsitteitä, kuten verkkoyhteisön piirteitä, käyttäjälähtöisen sisällön ulottuvuuksia, sisällöntuottamisen motivaatioita sekä arvon yhteistuottamista. Arvon yhteistuottaminen on Lilyn tapauksessa sisällöntuottamista, jota verkkoyhteisön jäsenet toteuttavat tuottamalla omaa sisältöä verkkojulkaisun palstoille ja osallistumalla kommentointiin. Verkkoyhteisön muotoon perustettu verkkojulkaisu on hyvin potentiaalinen ja nykyaikainen paikka yhteistuottaa ja -luoda arvoa.
Asiasanat:netnografia, arvon yhteistuottaminen, blogi