Kansainvälisyyden ilmeneminen strategioissa ja toteutuminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
KOSKINEN, HELENA (2012)
KOSKINEN, HELENA
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-10-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22968
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22968
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kansainvälisyys ilmenee toisen asteen ammatillista koulutusta ohjaavissa strategioissa ja valtakunnallisissa ammatillisen perustutkinnon perusteissa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: 1. Miten kansainvälisyys-käsite ilmenee Tampereen ammattiopiston koulutusta ohjaavissa koulutuksen järjestäjän strategioissa? 2. Miten kansainvälisyys-käsite ilmenee valtakunnallisissa lentokoneasennuksen, logistiikan ja metsäalan perustutkintojen perusteissa? 3. Miten Tampereen ammattiopistossa käytännön kansainvälinen toiminta toteutuu valituissa tutkinnoissa verrattuna koulutusta ohjaavissa strategioissa ilmaistuun ja tavoiteltuun kansainvälisyyteen? Tutkimusaineistona olivat Tampereen kaupungin kaupunki-, palvelu- ja tuotantostrategia sekä lentokoneasennuksen, logistiikan ja metsäalan perustutkintojen perusteet. Käytännön kansainvälistä toimintaa tarkasteltiin toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa Tampereen ammattiopistossa.
Tutkimus tehtiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin kirjallisuuskatsausten avulla kansainvälisyys-, globaalisuus- ja kansainvälisyyskasvatus -käsitteitä sekä tarkasteltiin ammatillista koulutusta ohjeistavia opetushallinnon ja Euroopan unionin julkaisuja. Lisäksi tarkasteltiin kansainvälisyyttä opetuksen ja työelämän yhteydessä eri tutkimusten avulla. Toisessa vaiheessa kartoitettiin strategioiden ja perustutkintojen perusteiden kansainvälisyys-käsitteellä ilmaistut osiot ja niistä luotiin kolme pääluokkaa: Työ- ja elinkeinoelämä, Kulttuuri ja tunnettuus sekä Koulutus. Kolmannessa vaiheessa syntyneisiin pääluokkiin peilattiin opetuksessa tapahtuvaa käytännön kansainvälisyyden toteutumista. Seuraavassa vaiheessa verrattiin tutkimuksen tausta-aineiston avulla työelämän edellyttämän kansainvälisyysosaamista käytännön opetustoimintaan. Viimeiseksi koottiin käytännön kansainvälistä toimintaa kehittävät ideat toimenpide-ehdotuksiksi.
Tutkimuksessa selvisi, että koulutuksen ylläpitäjän strategioiden sisältämät kansainvälisyyden tavoitteet ovat Tampereen alueen kansainvälistymistä tukevia, kun taas valtakunnallisissa ammatillisen perustutkinnon perusteissa tavoitellaan ammatin edellyttämää kansainvälisyysvalmiutta. Käytännön opetuksessa kansainvälisyyden tavoitteet saavutettiin asiakirjoissa asetettuihin mittareihin nähden. Tutkimuksessa tuli lisäksi esille, että tutkimuksen tausta-aineistossa ilmaistun työelämän edellyttämän kansainvälisyyskompetenssin ja koulutuksen ylläpitäjän ja perustutkintojen perusteissa tavoitellun kansainvälistymisen tavoitteiden välillä on eroa. Tätä eroa selittää toimijoiden näkökulmaero kansainvälisyyteen ja sen tarpeeseen.
Asiasanat:Asiasanat: kansainvälisyys, globaalisuus, ammatillinen koulutus, strategia, ammatillisen perustutkinnon perusteet
Tutkimus tehtiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin kirjallisuuskatsausten avulla kansainvälisyys-, globaalisuus- ja kansainvälisyyskasvatus -käsitteitä sekä tarkasteltiin ammatillista koulutusta ohjeistavia opetushallinnon ja Euroopan unionin julkaisuja. Lisäksi tarkasteltiin kansainvälisyyttä opetuksen ja työelämän yhteydessä eri tutkimusten avulla. Toisessa vaiheessa kartoitettiin strategioiden ja perustutkintojen perusteiden kansainvälisyys-käsitteellä ilmaistut osiot ja niistä luotiin kolme pääluokkaa: Työ- ja elinkeinoelämä, Kulttuuri ja tunnettuus sekä Koulutus. Kolmannessa vaiheessa syntyneisiin pääluokkiin peilattiin opetuksessa tapahtuvaa käytännön kansainvälisyyden toteutumista. Seuraavassa vaiheessa verrattiin tutkimuksen tausta-aineiston avulla työelämän edellyttämän kansainvälisyysosaamista käytännön opetustoimintaan. Viimeiseksi koottiin käytännön kansainvälistä toimintaa kehittävät ideat toimenpide-ehdotuksiksi.
Tutkimuksessa selvisi, että koulutuksen ylläpitäjän strategioiden sisältämät kansainvälisyyden tavoitteet ovat Tampereen alueen kansainvälistymistä tukevia, kun taas valtakunnallisissa ammatillisen perustutkinnon perusteissa tavoitellaan ammatin edellyttämää kansainvälisyysvalmiutta. Käytännön opetuksessa kansainvälisyyden tavoitteet saavutettiin asiakirjoissa asetettuihin mittareihin nähden. Tutkimuksessa tuli lisäksi esille, että tutkimuksen tausta-aineistossa ilmaistun työelämän edellyttämän kansainvälisyyskompetenssin ja koulutuksen ylläpitäjän ja perustutkintojen perusteissa tavoitellun kansainvälistymisen tavoitteiden välillä on eroa. Tätä eroa selittää toimijoiden näkökulmaero kansainvälisyyteen ja sen tarpeeseen.
Asiasanat:Asiasanat: kansainvälisyys, globaalisuus, ammatillinen koulutus, strategia, ammatillisen perustutkinnon perusteet