Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Murretta ehtimässä ja pyyrystämässä : murteen esiintyminen ala-asteikäisen lapsen kirjoituksessa ja koulussa luokkatilanteissa sekä luokanopettajien suhtautuminen murteen käyttöön koulussa

HAKKARAINEN, ANU; PÖRTFORS, MIIA (1999)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



HAKKARAINEN, ANU
PÖRTFORS, MIIA
1999

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999-03-29
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata murteen esiintymistä ala-asteikäisen lapsen kirjoituksessa ja koulussa luokkatilanteissa sekä luokanopettajien suhtautumista murteen käyttöön koulussa. Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat:Pääongelma: Murteen näkyminen ala-asteikäisen lapsen kirjoituksessaOngelma 1: Virhetyypit ala-asteikäisen lapsen kirjoituksessaOngelma 2: Murteen näkyminen luokan puhetilanteissaOngelma 3: Luokanopettajien suhtautuminen murteen käyttöön koulussa luokkatilanteissaTutkimuksessa haastateltiin kuutta luokanopettajaa eri murrealueilta. Lisäksi aineistona oli yhteensä 173 isokyröläisen ja nilsiäläisen ala-asteikäisen lapsen (2.-6. luokka) kirjoittamaa kirjoitelmaa. Koulujen kieliympäristöihin perehdyttiin observoimalla ja videoimalla oppitunteja. Tutkimus on tyypiltään laadullinen, ja siinä on piirteitä sekä etnografiasta että fenomenografiasta. Analyysimenetelmänä on käytetty luokitusta, jonka avulla on jäsennetty ilmiöitä ja selvitetty eri kielenpiirteiden yleisyyttä aineistossa.Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että murretta esiintyy lasten kirjoituksissa melko vähän, eikä se aiheuta oppilaille ongelmia. Murretta esiintyy luokan puhetilanteissa runsaasti, sekä opettajien että oppilaiden kielessä. Luokanopettajat suhtautuvat myönteisesti murteen käyttöön koulussa, mutta heidän murteisiin liittyvissä käytännöissään on eroja. Yllättävänä piirteenä aineistosta nousi esiin puhekielisten ilmausten runsaus kirjoitetussa kielessä.Asiasanat: murteet - koululaiset, puhekieli - lapset, kirjoittaminen - koululaiset, äidinkieli - kielitaito - koululaiset
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39852]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste