Maahanmuuttajan ammatillisen perustutkintokoulutuksen tukitoimien kehittäminen
KAIVOLA, KIRSTI (2012)
KAIVOLA, KIRSTI
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-09-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22940
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22940
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin toimenpitein maahanmuuttajan ammatillisen perustutkinnon suorittamista voidaan tukea tuotantoaloilla. Lisäksi kuvattiin, miten suomi toisena kielenä -opinnoissa tuetaan ammattisanaston oppimista ja mahdollistetaan kielitaidon kehittyminen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa vaadittavalle tasolle.
Tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus. Tutkimus toteutettiin erään ammatillisen oppilaitoksen tuotantoaloilla (tekniikan-, liikenteen- sekä luonnonvara- ja ympäristöalan koulutukset) lukuvuonna 2010 - 2011. Yhteishaun joustavalla valinnalla oppilaitokseen hakeneista valittiin tuotantoalojen koulutuksiin 11 maahanmuuttajaa, jotka kielitestin perusteella eivät olisi vielä päässeet ammatilliseen perustutkintokoulutukseen. Valitut opiskelijat opiskelivat ensimmäisen vuoden omana ryhmänään. Opinnoissa pääpaino oli matemaattisten aineiden ja suomi toisena kielenä -opetuksessa. Tutkimusvuoden aikana toteutettujen neljän toimintatutkimuksen syklin aikana opetus- ja ohjaushenkilöstö kehitti maahanmuuttajien opetukseen erilaisia tukitoimia. Tavoitteena oli, että opiskelijat voisivat tuetun opiskeluvuoden jälkeen siirtyä opiskelemaan ammatillista perustutkintoa suomalaisen ryhmän mukana. Tutkimuksen aineisto koostui maahanmuuttajaryhmän opetuksen havainnoinnista tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä, suunnittelu- ja arviointipalavereista sekä haastatteluista tehdyistä muistioista ja muistiinpanoista. Aineisto analysoitiin sykleittäin ja jaettiin syklien sisällä neljään kategoriaan. Kategoriat nimettiin sen mukaan, mihin tukitoimia tarvittiin. Erityisesti opiskelijat tarvitsivat tukea matemaattisten aineiden ja suomi toisena kielenä -opiskeluun.
Tutkimustulosten mukaan opetuksen ja ohjauksen keskeisiä tukitoimia olivat pariopettajuus, ammattisanojen opetuksen integrointi suomen kielen opetukseen, tuki- ja lisäopetus sekä monipuolinen opetusmateriaalien käyttö. Tukea opintoihin toi myös moniammatillisen opetushenkilöstön aktiivinen ohjausote. Kaikki 11 opiskelijaa siirtyivät tutkimusvuoden jälkeen opiskelemaan ammatillista perustutkintoa omiin suomalaisiin ryhmiinsä.
Asiasanat: Maahanmuuttaja, maahanmuuttajataustainen opiskelija, ammatillinen perustutkinto, toimintatutkimus, opetuksen tukitoimet, suomi toisena kielenä -opetus
Tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus. Tutkimus toteutettiin erään ammatillisen oppilaitoksen tuotantoaloilla (tekniikan-, liikenteen- sekä luonnonvara- ja ympäristöalan koulutukset) lukuvuonna 2010 - 2011. Yhteishaun joustavalla valinnalla oppilaitokseen hakeneista valittiin tuotantoalojen koulutuksiin 11 maahanmuuttajaa, jotka kielitestin perusteella eivät olisi vielä päässeet ammatilliseen perustutkintokoulutukseen. Valitut opiskelijat opiskelivat ensimmäisen vuoden omana ryhmänään. Opinnoissa pääpaino oli matemaattisten aineiden ja suomi toisena kielenä -opetuksessa. Tutkimusvuoden aikana toteutettujen neljän toimintatutkimuksen syklin aikana opetus- ja ohjaushenkilöstö kehitti maahanmuuttajien opetukseen erilaisia tukitoimia. Tavoitteena oli, että opiskelijat voisivat tuetun opiskeluvuoden jälkeen siirtyä opiskelemaan ammatillista perustutkintoa suomalaisen ryhmän mukana. Tutkimuksen aineisto koostui maahanmuuttajaryhmän opetuksen havainnoinnista tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä, suunnittelu- ja arviointipalavereista sekä haastatteluista tehdyistä muistioista ja muistiinpanoista. Aineisto analysoitiin sykleittäin ja jaettiin syklien sisällä neljään kategoriaan. Kategoriat nimettiin sen mukaan, mihin tukitoimia tarvittiin. Erityisesti opiskelijat tarvitsivat tukea matemaattisten aineiden ja suomi toisena kielenä -opiskeluun.
Tutkimustulosten mukaan opetuksen ja ohjauksen keskeisiä tukitoimia olivat pariopettajuus, ammattisanojen opetuksen integrointi suomen kielen opetukseen, tuki- ja lisäopetus sekä monipuolinen opetusmateriaalien käyttö. Tukea opintoihin toi myös moniammatillisen opetushenkilöstön aktiivinen ohjausote. Kaikki 11 opiskelijaa siirtyivät tutkimusvuoden jälkeen opiskelemaan ammatillista perustutkintoa omiin suomalaisiin ryhmiinsä.
Asiasanat: Maahanmuuttaja, maahanmuuttajataustainen opiskelija, ammatillinen perustutkinto, toimintatutkimus, opetuksen tukitoimet, suomi toisena kielenä -opetus