Uusi päivä, uudet yleisöt. Sisällönanalyysi Yleisradion "uupeiden" mediasuhteesta
LINKO, MARIKA (2012)
LINKO, MARIKA
2012
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-10-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22929
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22929
Tiivistelmä
Laadullinen tutkimukseni käsittelee "uupeiden" eli Yleisradion monimediaalisen ”Uusi päivä” -sarjan katsojien mediasuhdetta. Yleisradio on julkisen palvelun yhtiö, ja ”Uusi päivä” on uudenlainen mediatuote yleisradioyhtiön kontekstissa. Yleisradio tarvitsee nuoria katsojia ja on tavoittanut heitä tällä sarjalla.
Olen tutkinut mediasuhteessa sitä, miten nuoret käyttävät Yleisradion ”Uusi päivä” -ohjelmaa erityisesti television ja Yle Areenan välillä ja Facebookissa. Facebookissa minua on kiinnostanut aktiivinen yleisö: miten tuotanto aktivoi sitä ja miten se itse toimii tuottajamaisesti? Tuottajamaisuudella tarkoitan niitä asioita, mitkä yleensä kuuluvat tuottajien, ei yleisön pohdittaviksi. Lähestymistapani on intermediaalinen, mikä eroaa tekniikkaan painottuvasta monimediaalisuudesta keskittymällä kulttuurisuuteen. Intermediaalisuus painottaa enemmän medioiden välistä jatkuvuutta kuin konvergenssin korostamaa kuilua mediasuhteen valinnoissa eri tilanteissa ja eri tarpeisiin. Televisio ja netti ovat enemmän päällekkäisiä kuin erillisiä valintoja.
Olen tehnyt kuusi teemahaastattelua 12–16-vuotiaille ”Uuden päivän” katsojille heidän mediasuhteestaan ja analysoinut haastattelut. Havaitsin, että oma mediasuhde vaikuttaa siihen, miten ohjelmia fanitetaan. Faniuskaan ei välttämättä saa nuorta muuttamaan mediankäyttöään. Netin ja erityisesti Facebookin käyttö on vähentänyt televisiokatselua. Yle Areena on edelleen varatelevisio. Facebook on kaikkein tärkein nuorille, mutta se voi jopa rajoittaa faniuden ilmaisua.
Olen myös luokitellut sarjan Facebook-keskusteluita ensimmäiseltä esityskaudelta 2010–2011. Selvitin tuottajamaisuutta ”Uuden päivän” Facebookissa etsimällä uusia luokitteluja aktiivisille käyttäjille analysoimalla keskusteluita. Vertasin niitä faniuden, yleisöyden ja nettikäyttäjien määritelmiin. Käytin erottavina kriteereinätuotosta, asiantuntijuutta ja tunnustautumista.Löysinvaikuttajat, prot ja leimautujat.”Uusi päivä” -tuotanto palvelee hyvin leimautujia, mutta hyödyntää heikosti proita ja vaikuttajia.
Ehdotan ”Uuden päivän” hyödyntämistä julkisen palvelun tarpeisiin tukemaan nuoria ja Areenasta oleskelutilaa nuorille. ”Uudessa päivässä” riittäisi enemmänkin tutkittavaa. Facebookin vaikutus faniuteen olisi kiinnostavaa selvittää laajemmin.
Asiasanat: Mediasuhde, aktiivinen yleisö, aktivoitu yleisö, Facebook, Yleisradio, Yle Areena, Uusi päivä, nuorten mediankäyttö, televisio netissä
Olen tutkinut mediasuhteessa sitä, miten nuoret käyttävät Yleisradion ”Uusi päivä” -ohjelmaa erityisesti television ja Yle Areenan välillä ja Facebookissa. Facebookissa minua on kiinnostanut aktiivinen yleisö: miten tuotanto aktivoi sitä ja miten se itse toimii tuottajamaisesti? Tuottajamaisuudella tarkoitan niitä asioita, mitkä yleensä kuuluvat tuottajien, ei yleisön pohdittaviksi. Lähestymistapani on intermediaalinen, mikä eroaa tekniikkaan painottuvasta monimediaalisuudesta keskittymällä kulttuurisuuteen. Intermediaalisuus painottaa enemmän medioiden välistä jatkuvuutta kuin konvergenssin korostamaa kuilua mediasuhteen valinnoissa eri tilanteissa ja eri tarpeisiin. Televisio ja netti ovat enemmän päällekkäisiä kuin erillisiä valintoja.
Olen tehnyt kuusi teemahaastattelua 12–16-vuotiaille ”Uuden päivän” katsojille heidän mediasuhteestaan ja analysoinut haastattelut. Havaitsin, että oma mediasuhde vaikuttaa siihen, miten ohjelmia fanitetaan. Faniuskaan ei välttämättä saa nuorta muuttamaan mediankäyttöään. Netin ja erityisesti Facebookin käyttö on vähentänyt televisiokatselua. Yle Areena on edelleen varatelevisio. Facebook on kaikkein tärkein nuorille, mutta se voi jopa rajoittaa faniuden ilmaisua.
Olen myös luokitellut sarjan Facebook-keskusteluita ensimmäiseltä esityskaudelta 2010–2011. Selvitin tuottajamaisuutta ”Uuden päivän” Facebookissa etsimällä uusia luokitteluja aktiivisille käyttäjille analysoimalla keskusteluita. Vertasin niitä faniuden, yleisöyden ja nettikäyttäjien määritelmiin. Käytin erottavina kriteereinätuotosta, asiantuntijuutta ja tunnustautumista.Löysinvaikuttajat, prot ja leimautujat.”Uusi päivä” -tuotanto palvelee hyvin leimautujia, mutta hyödyntää heikosti proita ja vaikuttajia.
Ehdotan ”Uuden päivän” hyödyntämistä julkisen palvelun tarpeisiin tukemaan nuoria ja Areenasta oleskelutilaa nuorille. ”Uudessa päivässä” riittäisi enemmänkin tutkittavaa. Facebookin vaikutus faniuteen olisi kiinnostavaa selvittää laajemmin.
Asiasanat: Mediasuhde, aktiivinen yleisö, aktivoitu yleisö, Facebook, Yleisradio, Yle Areena, Uusi päivä, nuorten mediankäyttö, televisio netissä