Aapinen opetussuunnitelman ilmentäjänä vuosina 1925-1994
ANGERIA-MÄKINEN, MIA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ANGERIA-MÄKINEN, MIA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja vertailla yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia opetussuunnitelmien tavoitteiden ja aapisten välillä vuosina 1925-1994. Opetussuunnitelmissa mainitut opetuksen tavoitteet vaikuttavat usein abstrakteilta ja sen vuoksi tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kyseisten tavoitteiden konkreettista ilmentymistä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää aapisen ja opetussuunnitelman välistä ajallista riippuvuussuhdetta.Luonteeltaan tutkimus oli laadullinen, kuvaileva ja vertaileva. Tutkimus perustui historiallisuutensa vuoksi kirjallisiin dokumentteihin, aapisiin ja opetussuunnitelmiin. Suoritin otantatutkimuksen kirjalliselle aineistolle tyypillisenä sisällön erittelynä, jossa käytin sekä sanallista kuvailua että tilastolliseen kuvailuun perustuvaa luokitusta. Tutkimusaineisto koostui harkinnanvaraisesti valituista näytteistä: kuudesta (6) aapisesta ja viidestä (5) opetussuunnitelmasta vuosilta 1923-1994.Tutkimuksen pääongelmat:1. Miten aapiset ilmentävät opetussuunnitelmien yleisiä opetuksen tavoitteita ja äidinkielen opetuksen tavoitteita?2. Kulkeeko opetussuunnitelma aapisen edellä, rinnalla vai aapista seuraten?Saatujen tulosten mukaan aapiset vastasivat melko hyvin opetussuunnitelmien tavoitteita sekä yleisesti että äidinkielen tavoitteiden osalta. Tutkimustuloksia käsittelevässä luvussa on eritelty aapisten konkreettista tavoitteiden ilmentämistä, aapisten ja opetussuunnitelmien välillä esiintyneitä eroja esitellään raportin luvussa Pohdinta (8). Tässä tutkimuksessa käsiteltyjen aiheiden perusteella voidaan todeta, että aapiset kulkevat ajallisesti useimmiten opetussuunnitelmien rinnalla tai niitä seuraten; aikansa kasvatustavoitteiden ja osittain myös äidinkielen tavoitteiden ilmentäjänä aapinen kulki opetussuunnitelman edellä.Koska 1900-luvun loppupuolen aapisten sisällöstä ei ole tutkimuksia, katsoin aiheelliseksi selvittää niiden sisältöä 1990-luvulle saakka. Myöskään opetussuunnitelmien tavoitteiden ilmenemistä aapisissa ei selvitysteni mukaan ole tutkittu aiemmin.Asiasanat: aapiset - Suomi - 1925-1994, lukutaito - oppiminen, opetussuunnitelmat, äidinkieli - opetus, kasvatushistoria - Suomi - 1925-1994