Liiketoiminnan lukittuminen: case suomalaiset gsm-operaattorit
PAANANEN, ARI (2012)
PAANANEN, ARI
2012
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-09-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22906
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22906
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on liiketoiminnan lukittuminen. Tutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan toimialan ajautumista lukittuneeseen tilaan ja sen seurauksia alan kilpailulle Suomessa. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaiset gsm-operaattorit, jotka ajautuivat hyperkilpailuun 2000-luvun puolivälissä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toimialan lukittumista. Aluksi alan rakennetta ja elinkaarta analysoimalla muodostetaan kuva toimialan rajoista ja sen tilasta. Yritysten liiketoimintamalleja ja kilpailustrategioita vertailemalla analysoidaan niiden vaikutuksia alan kilpailudynamiikkaan. Varsinaista toimialan lukittumista analysoidaan syy-seuraus –suhteita tarkastelemalla.
Suomen teleoperaattoreiden historia ulottuu 1800-luvun puoliväliin asti, jolloin lennätin otettiin käyttöön. Myöhemmin alalle tulleita teknologioita olivat lankapuhelin sekä matkapuhelin. Gsm-liittymien myynti alkoi Suomessa vuonna 1991. Kaksi suurinta operaattoria kasvattivat toimialaa langattoman viestinnän osalta 1990-luvulla, mutta kohtasivat kovenevaa kilpailua uusien toimijoiden suunnalta alan lakiympäristön muututtua 2000-luvun alussa. Lakimuutokset sekä uusien operaattoreiden erilaiset liiketoimintamallit muuttivat toimialan kilpailudynamiikkaa. Hinnat laskivat ja asiakasvaihtuvuus kasvoi. Nämä tekijät heikensivät operaattoreiden kannattavuutta väliaikaisesti.
Tutkimuksen tuloksien mukaan voidaan esittää, että suomalaisten gsm-operaattoreiden kova keskinäinen kilpailu on seurausta alan rakenteesta, johon toimiala on lukittunut. Alan historiassa on tehty yli-investointeja gsm-verkkoihin. Verkkojen kiinteät kulut ovat korkeat ja marginaalikustannukset matalat. Operaattoreiden kannattavuus on kiinni verkkojen käyttöasteesta. Alan tuotteet ovat homogeenisiä, joten ainoiksi kilpailukeinoiksi on jäänyt hinta sekä brändi. Hintakilpailu on alan kannattavuuden kannalta erittäin haitallista ja huono kannattavuus heikentää mahdollisuuksia investoida tulevaisuuteen.
Työn keskeinen kontribuutio liittyy teleoperaattoritoimialalla tehtyjen päätösten kytkemiseen toimialan kilpailudynamiikkaan, erityisesti liiketoiminnan lukittumiseen liittyviin kysymyksiin. Alan historiassa tehdyt intentionaaliset päätökset ovat johtaneet epäintentionaaliseen lopputulokseen, eli liiketoiminnan lukittumiseen.
Asiasanat:elinkaari, liiketoimintamalli, toimialan kilpailu, hyperkilpailu ja lukittuminen (lock-in)
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toimialan lukittumista. Aluksi alan rakennetta ja elinkaarta analysoimalla muodostetaan kuva toimialan rajoista ja sen tilasta. Yritysten liiketoimintamalleja ja kilpailustrategioita vertailemalla analysoidaan niiden vaikutuksia alan kilpailudynamiikkaan. Varsinaista toimialan lukittumista analysoidaan syy-seuraus –suhteita tarkastelemalla.
Suomen teleoperaattoreiden historia ulottuu 1800-luvun puoliväliin asti, jolloin lennätin otettiin käyttöön. Myöhemmin alalle tulleita teknologioita olivat lankapuhelin sekä matkapuhelin. Gsm-liittymien myynti alkoi Suomessa vuonna 1991. Kaksi suurinta operaattoria kasvattivat toimialaa langattoman viestinnän osalta 1990-luvulla, mutta kohtasivat kovenevaa kilpailua uusien toimijoiden suunnalta alan lakiympäristön muututtua 2000-luvun alussa. Lakimuutokset sekä uusien operaattoreiden erilaiset liiketoimintamallit muuttivat toimialan kilpailudynamiikkaa. Hinnat laskivat ja asiakasvaihtuvuus kasvoi. Nämä tekijät heikensivät operaattoreiden kannattavuutta väliaikaisesti.
Tutkimuksen tuloksien mukaan voidaan esittää, että suomalaisten gsm-operaattoreiden kova keskinäinen kilpailu on seurausta alan rakenteesta, johon toimiala on lukittunut. Alan historiassa on tehty yli-investointeja gsm-verkkoihin. Verkkojen kiinteät kulut ovat korkeat ja marginaalikustannukset matalat. Operaattoreiden kannattavuus on kiinni verkkojen käyttöasteesta. Alan tuotteet ovat homogeenisiä, joten ainoiksi kilpailukeinoiksi on jäänyt hinta sekä brändi. Hintakilpailu on alan kannattavuuden kannalta erittäin haitallista ja huono kannattavuus heikentää mahdollisuuksia investoida tulevaisuuteen.
Työn keskeinen kontribuutio liittyy teleoperaattoritoimialalla tehtyjen päätösten kytkemiseen toimialan kilpailudynamiikkaan, erityisesti liiketoiminnan lukittumiseen liittyviin kysymyksiin. Alan historiassa tehdyt intentionaaliset päätökset ovat johtaneet epäintentionaaliseen lopputulokseen, eli liiketoiminnan lukittumiseen.
Asiasanat:elinkaari, liiketoimintamalli, toimialan kilpailu, hyperkilpailu ja lukittuminen (lock-in)