ORGANISATORISEN IDENTITEETIN MUODOSTUMINEN ORGANISAATIOKULTTUURIN NÄKÖKULMASTA
HILTUNEN, AKU (2012)
HILTUNEN, AKU
2012
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-09-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22901
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22901
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee organisatorisen identiteetin muodostumista organisaatiokulttuurin näkökulmasta tarkasteltuna. Identiteetin merkitys organisaatioille on viime vuosina korostunut globalisaation ja tiedonvälityksen nopeutumisen myötä. Tutkimuksen teoriaosuudessa on pääpaino organisaatiokultturilla, jota pidetään tässä tutkimuksessa yhtenä osatekijänä, joka vaikuttaa organisatorisen identiteetin muodostumiseen.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Veikkaus Oy, joka on suurin ja tunnetuin kotimaisista rahapeliyhtiöistä. Tutkimusaineisto on kerätty tekemällä kuusi teemahaastattelua kevään ja kesän 2010 aikana. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä rahapeliala on murroksellisessa tilanteessa toimintaympäristön muuttuessa ja useiden ulkoisten tekijöiden uhatessa Veikkauksen totuttuja toimintamalleja. Internet on tuonut kansainvälisten rahapeliyhtiöiden tarjonnan myös suomalaisten helposti saataville. Uhan Suomessa pitkään käytössä olleelle monopolijärjestelmälle muodostaa myös sen ristiriitaisuus Euroopan unionin perusperiaatteita vastaan.
Avainsanat: organisaatiokulttuuri, organisatorinen identiteetti, sisällönanalyysi, imago
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Veikkaus Oy, joka on suurin ja tunnetuin kotimaisista rahapeliyhtiöistä. Tutkimusaineisto on kerätty tekemällä kuusi teemahaastattelua kevään ja kesän 2010 aikana. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä rahapeliala on murroksellisessa tilanteessa toimintaympäristön muuttuessa ja useiden ulkoisten tekijöiden uhatessa Veikkauksen totuttuja toimintamalleja. Internet on tuonut kansainvälisten rahapeliyhtiöiden tarjonnan myös suomalaisten helposti saataville. Uhan Suomessa pitkään käytössä olleelle monopolijärjestelmälle muodostaa myös sen ristiriitaisuus Euroopan unionin perusperiaatteita vastaan.
Avainsanat: organisaatiokulttuuri, organisatorinen identiteetti, sisällönanalyysi, imago