Diabeetikon sopeutuminen kouluun Royn adaptaatiomallin pohjalta
ALKIO, TARU; KORO, MIRKA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ALKIO, TARU
KORO, MIRKA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tutkimuksemme käsittelee diabeetikon sopeutumista kouluun. Lähestyimme sopeutumista Royn (1984) adaptaatiomallin näkökulmasta. Mallissa sopeutuminen tapahtuu neljällä eri alueella, joita ovat fysiologiset tarpeet, minäkuva, roolitoiminnot ja riippuvuussuhteet. Pyrimme lähestymään adaptaatiomallia koulun näkökulmasta. Teimme myös adaptaatiomallin sovellutuksen kouluun.Tutkimuksen pääongelma oli miten diabeetikkolapsi sopeutuu kouluyhteisöön. Alaongelmiksi jaoimme jokaiselta sopeutumisalueelta omat ongelmansa mm. Miten diabeetikon fysiologiset tarpeet tyydyttyvät koulussa? Miten lapsi on sopeutunut sairauteensa? Miten diabeetikon roolit ovat havaittavissa koulussa? Millainen on diabeetikon riippuvuussuhde kavereihinsa?Haastattelimme Diabetesliiton perheleirillä kesällä 1994 yhdeksää lasta ja heidän vanhempiaan. Käytimme teemahaastattelua apuna tutkimusaineiston keruussa. Teemahastattelurunko pohjautuu Royn adaptaatiomallin sopeutumisalueisiin. Analysoimme aineiston kvalitatiivisesti. Pyrimme kuvailemaan mahdollisimman realistisella tavalla diabeteslapsen sopeutumista ja hänen tuntemuksiaan koulussa. Luokittelimme aineistoa sille tyypillisten piirteiden mukaan. Käytimme vanhempien haastatteluja rajallisesti analyysin tukena. Saimme vanhemmilta paljon mielenkiintoista tietoa, jota emme kuitenkaan halunneet kokonaan käyttää, koska tutkimuksemme kohdistui diabeteslapseen.Kuvailimme diabeetikkoa sopeutumisen eri alueilla. Emme kuitenkaan halunneet luokitella lapsia sopeutuneisiin tai sopeutumattomiin, koska sopeutuminen on tilannesidonnaista sekä monitahoista. Tässä tutkimuksessa kuvailemme lasten sen hetkistä sopeutumista ja sen ominaispiirteitä. Tulosten pohjalta voimme todeta, että tutkimuksemme lapset olivat melko sopeutuneita koulussa. He itse eivät kokeneet tilannetta niin ongelmalliseksi, mitä vanhempien haastattelusta kävi ilmi.Koimme tarpeelliseksi kerätä vanhempien haastattelujen pohjalta heränneitä ongelmakohtia tutkimuksemme loppuun ohjeistoksi kouluhenkilökunnalle. Ohjeet ovat tarkoitettu muistuttamaan mahdollisista kodin ja koulun yhteistyössä tai kouluelämässä esiintyvistä ongelmista.Asiasanat: diabetes, koululaiset, sopeutuminen, sairaat, lapset