MATKAPUHELINTOIMIALAN MURROS
BERGIUS, ILKKA (2012)
BERGIUS, ILKKA
2012
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-09-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22884
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22884
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on matkapuhelintoimialalla tapahtunut poikkeuksellisen voimakas murros. Tutkimuksessa kuvataan matkapuhelintoimialan historiaa ja kehitystä alan syntymästä nykyhetkeen sekä erityisesti toimialan viimeisimmän murroksen taustatekijöitä ja matkapuhelintoimialan tämänhetkistä kilpailuasetelmaa ja toimialarakennetta.
Matkapuhelintoimialalla tapahtunutta murrosta on tarkasteltu tutkimuksessa useiden toisiaan täydentävien teorioiden kautta. Kirjallisessa osuudessa on käsitelty innovaatioiden leviämistä, yritysten kilpailukeinoja ja liiketoimintamalleja sekä teknologian ja toimialan kehitystä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu monesta eri lähteestä kerätystä tilastollisesta materiaalista sekä laadullisista dokumenttiaineistoista. Tutkimuksen aineistoa on tarkasteltu faktanäkökulmasta käsin ja analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että matkapuhelintoimiala on viime vuosien aikana läpikäynyt murroksellisen ajanjakson. Toimialalle on murtautunut uusia toimijoita, jotka ovat lyhyessä ajassa nousseet toimialalla merkittävään asemaan muuttaen toimialan voimasuhteita sekä voitonjakoa. Uusi tulokas Apple Inc. on haastanut toimialan vakiintuneet yritykset teknologisesti uudenlaisella tuotteella sekä uudentyyppisellä liiketoimintamallilla. Yhtiön menestys on perustunut onnistumiseen kolmella kilpailustrategisella areenalla; puhelimissa, käyttöjärjestelmissä ja puhelimiin ladattavissa applikaatioissa. Toinen uusi toimija Google Inc. on noussut toimialalla merkittävään asemaan keskittymällä älypuhelinten käyttöjärjestelmiin. Samaan aikaan toimialan pitkäaikaisen markkinajohtaja Nokian 2000-luvun taitteen menestys on muuttunut kiristyvän kilpailun värittämäksi eloonjäämiskamppailuksi.
Asiasanat:Matkapuhelintoimiala, toimiala, toimialan murros
Matkapuhelintoimialalla tapahtunutta murrosta on tarkasteltu tutkimuksessa useiden toisiaan täydentävien teorioiden kautta. Kirjallisessa osuudessa on käsitelty innovaatioiden leviämistä, yritysten kilpailukeinoja ja liiketoimintamalleja sekä teknologian ja toimialan kehitystä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu monesta eri lähteestä kerätystä tilastollisesta materiaalista sekä laadullisista dokumenttiaineistoista. Tutkimuksen aineistoa on tarkasteltu faktanäkökulmasta käsin ja analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että matkapuhelintoimiala on viime vuosien aikana läpikäynyt murroksellisen ajanjakson. Toimialalle on murtautunut uusia toimijoita, jotka ovat lyhyessä ajassa nousseet toimialalla merkittävään asemaan muuttaen toimialan voimasuhteita sekä voitonjakoa. Uusi tulokas Apple Inc. on haastanut toimialan vakiintuneet yritykset teknologisesti uudenlaisella tuotteella sekä uudentyyppisellä liiketoimintamallilla. Yhtiön menestys on perustunut onnistumiseen kolmella kilpailustrategisella areenalla; puhelimissa, käyttöjärjestelmissä ja puhelimiin ladattavissa applikaatioissa. Toinen uusi toimija Google Inc. on noussut toimialalla merkittävään asemaan keskittymällä älypuhelinten käyttöjärjestelmiin. Samaan aikaan toimialan pitkäaikaisen markkinajohtaja Nokian 2000-luvun taitteen menestys on muuttunut kiristyvän kilpailun värittämäksi eloonjäämiskamppailuksi.
Asiasanat:Matkapuhelintoimiala, toimiala, toimialan murros