"To be someone else successfully you must be yourself": Performing Popular Culture and Ethnicity in Hanif Kureishi's The Buddha of Suburbia
MENTU, ELISA (2012)
MENTU, ELISA
2012
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22871
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22871
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen performatiivisuutta sekä populaarikulttuurin että etnisyyden näkökulmasta Hanif Kureishin romaanissaThe Buddha of Suburbia(1990). Tutkin sitä, millaisia esityksiä populaari- ja nuorisokulttuuriin kuuluminen synnyttää ja mitä elementtejä esityksiin sisältyy. Tarkastelen myös romaanin eri etnisyyksiä edustavien hahmojen tapaa esittää oma etnisyytensä ja miten nämä esitykset poikkeavat toisistaan. Pohdin etnisyyksien representaatioita muuttuvina identiteettiin vaikuttavina kokonaisuuksina.
Tutkimukseni teoreettisena pohjana käytän kolmea eri tutkimussuuntausta. Ensinnäkin nojadun esitystutkimuksen parissa erityisesti Erving Goffmanin teorioihin. Hänen mukaansa esityksen toteutumiseen vaikuttavat muun muassa yleisön ja esiintyjän suhde, esiintyjän suhde omaan esitykseensä, sekä esitysympäristön ja esiintyjän sen hetkiset ulkoiset ominaisuudet. Erityisesti ulkoisten ominaisuuksien vaikutukset esityksen onnistumisen kannalta tulevat useaan kertaan esiin sekä kirjassa että tutkimuksessani.
Toisen puolen teoriastani muodostavat kulttuurintutkimus ja postkoloniaalinen teoria. Stuart Hallin teoriat toiseudesta, kansallisen identiteetin kehittymisestä ja yhtenäisyyden tunteesta tukevat tutkimustani. Richard Dyer puolestaan on tutkinut valkoisen identiteetin esittämistä länsimaisessa kulttuurissa. Hänen teoriansa antavat tutkimukselleni vertailukohdan.
Ensimmäisessä analyysiosiossa keskityn populaarikulttuuriin ja sen performatiivisuuteen. Käsittelen populaarikulttuuria erityisesti kirjan päähenkilön Karimin kautta. Tarkastelen niin populaarimusiikkia, pukeutumistyylejä kuin Karimin näyttelijänuraa performatiivisuuden valossa.
Toisessa analyysiosiossa käsittelen etnisyyden representoitumista kirjan henkilöhahmojen keskuudessa. Koska hahmoista osa edustaa etnistä vähemmistöä suurimmalta osaltaan valkoisessa 1970-luvun Lontoossa, etnisyys esitetään monimutkaisena asiana ja siitä johtuen myös hahmojen etnisyyden performanssit ovat toisistaan poikkeavia. Analyysissäni käsittelen Karimin intialais-englantilaista etnisyyttä, intialaista etnisyyttä, sekä valkoista englantilaista etnisyyttä.
Asiasanat: Hanif Kureishi, etnisyys, populaarikulttuuri, performatiivisuus, Stuart Hall, Erving Goffman
Tutkimukseni teoreettisena pohjana käytän kolmea eri tutkimussuuntausta. Ensinnäkin nojadun esitystutkimuksen parissa erityisesti Erving Goffmanin teorioihin. Hänen mukaansa esityksen toteutumiseen vaikuttavat muun muassa yleisön ja esiintyjän suhde, esiintyjän suhde omaan esitykseensä, sekä esitysympäristön ja esiintyjän sen hetkiset ulkoiset ominaisuudet. Erityisesti ulkoisten ominaisuuksien vaikutukset esityksen onnistumisen kannalta tulevat useaan kertaan esiin sekä kirjassa että tutkimuksessani.
Toisen puolen teoriastani muodostavat kulttuurintutkimus ja postkoloniaalinen teoria. Stuart Hallin teoriat toiseudesta, kansallisen identiteetin kehittymisestä ja yhtenäisyyden tunteesta tukevat tutkimustani. Richard Dyer puolestaan on tutkinut valkoisen identiteetin esittämistä länsimaisessa kulttuurissa. Hänen teoriansa antavat tutkimukselleni vertailukohdan.
Ensimmäisessä analyysiosiossa keskityn populaarikulttuuriin ja sen performatiivisuuteen. Käsittelen populaarikulttuuria erityisesti kirjan päähenkilön Karimin kautta. Tarkastelen niin populaarimusiikkia, pukeutumistyylejä kuin Karimin näyttelijänuraa performatiivisuuden valossa.
Toisessa analyysiosiossa käsittelen etnisyyden representoitumista kirjan henkilöhahmojen keskuudessa. Koska hahmoista osa edustaa etnistä vähemmistöä suurimmalta osaltaan valkoisessa 1970-luvun Lontoossa, etnisyys esitetään monimutkaisena asiana ja siitä johtuen myös hahmojen etnisyyden performanssit ovat toisistaan poikkeavia. Analyysissäni käsittelen Karimin intialais-englantilaista etnisyyttä, intialaista etnisyyttä, sekä valkoista englantilaista etnisyyttä.
Asiasanat: Hanif Kureishi, etnisyys, populaarikulttuuri, performatiivisuus, Stuart Hall, Erving Goffman