Kuvakertomus digitaalisella aikajanalla - Lineaarisen multimediareportaasin narratologinen ruumiinavaus
BLOMQVIST, TATU (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
BLOMQVIST, TATU
2012
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-22Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma tarkastelee verkossa julkaistuja lineaarisia multimediareportaaseja genren eli lajityypin käsitteen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitän, voidaanko multimediareportaasin sanoa olevan osa kuvareportaasin ja reportaasin genrejä. Selvitän myös, miten multimediarepoertaasi uudistaa näitä vakiintuneita lajityyppejä. Tutkielman fokuksena on myös journalistisen valokuvakerronnan sopeutuminen lineaariseen, ajalliseen esitysmuotoon.
Tutkimuksen aineistona oli kolme yhdysvaltalaista multimediareportaasia vuosilta 2007 – 2010. Aineisto valittiin multimediareportaasien kilpailumenestyksen, journalistisen valokuvan kerronnallisen osuuden sekä lineaarisen muodon perusteella. Aineiston on tarkoitus havainnollistaa, millaisia olivat kansallisten ja kansainvälisten audiovisuaalisten ja kuvajournalististen instituutioiden arvostamat multimediareportaasit niiden ilmestymisajankohtana. Aineistoon ei otettu mukaan interaktiiviseen kerrontaan eikä pelkästään liikkuvaan kuvaan perustuvia reportaaseja.
Multimediareportaasien sisältöä verrattiin aiemmasta kuvareportaasitutkimuksesta saatuihin tuloksiin. Multimediareportaasien muotoa eli kerrontaa tarkasteltiin narratologian ja erityisesti elokuvatutkimuksesta tutun laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Kerronnasta nostettiin esiin sekä yhdistäviä että erottavia piirteitä suhteessa painettuun kuvareportaasiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että lineaarinen multimediareportaasi voidaan nähdä kuvareportaasigenren uutena digitaaliseen ympäristöön sopeutuneena muotona. Uusi media ja elokuvamainen esitysmuoto kuitenkin muuttavat kuvareportaasin kerrontaa monella tapaa. Video- ja äänikerronta muuttivat erityisesti reportaasien aikaulottuvuutta, kertojapositioita sekä fokalisaatiota.
Tietokonevälitteisyys ja sen mahdollistama multimediakerronta laajentavat kuvareportaasin kerronnallisia mahdollisuuksia ja muuttavat siten kuvareportaasin genren tunnuspiirteitä. Multimediareportaasien kerronnassa on havaittavissa sekä moderneihin teemallisiin, galleriamaisiin kuvareportaaseihin viittaavaa valokuvakerrontaa että Hollywoodin valtavirtaelokuvaa ja klassisia kuvareportaaseja muistuttavaa kausaalista kerrontaa. Sisällöllisesti multimediareportaasit sen sijaan uusintavat kuvareportaaseille tuttuja aiheita ja käsittelytapoja.
Asiasanat:multimedia, genre, narratologia, kuvajournalismi, kuvareportaasi, remediaatio, kerronta
Tutkimuksen aineistona oli kolme yhdysvaltalaista multimediareportaasia vuosilta 2007 – 2010. Aineisto valittiin multimediareportaasien kilpailumenestyksen, journalistisen valokuvan kerronnallisen osuuden sekä lineaarisen muodon perusteella. Aineiston on tarkoitus havainnollistaa, millaisia olivat kansallisten ja kansainvälisten audiovisuaalisten ja kuvajournalististen instituutioiden arvostamat multimediareportaasit niiden ilmestymisajankohtana. Aineistoon ei otettu mukaan interaktiiviseen kerrontaan eikä pelkästään liikkuvaan kuvaan perustuvia reportaaseja.
Multimediareportaasien sisältöä verrattiin aiemmasta kuvareportaasitutkimuksesta saatuihin tuloksiin. Multimediareportaasien muotoa eli kerrontaa tarkasteltiin narratologian ja erityisesti elokuvatutkimuksesta tutun laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Kerronnasta nostettiin esiin sekä yhdistäviä että erottavia piirteitä suhteessa painettuun kuvareportaasiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että lineaarinen multimediareportaasi voidaan nähdä kuvareportaasigenren uutena digitaaliseen ympäristöön sopeutuneena muotona. Uusi media ja elokuvamainen esitysmuoto kuitenkin muuttavat kuvareportaasin kerrontaa monella tapaa. Video- ja äänikerronta muuttivat erityisesti reportaasien aikaulottuvuutta, kertojapositioita sekä fokalisaatiota.
Tietokonevälitteisyys ja sen mahdollistama multimediakerronta laajentavat kuvareportaasin kerronnallisia mahdollisuuksia ja muuttavat siten kuvareportaasin genren tunnuspiirteitä. Multimediareportaasien kerronnassa on havaittavissa sekä moderneihin teemallisiin, galleriamaisiin kuvareportaaseihin viittaavaa valokuvakerrontaa että Hollywoodin valtavirtaelokuvaa ja klassisia kuvareportaaseja muistuttavaa kausaalista kerrontaa. Sisällöllisesti multimediareportaasit sen sijaan uusintavat kuvareportaaseille tuttuja aiheita ja käsittelytapoja.
Asiasanat:multimedia, genre, narratologia, kuvajournalismi, kuvareportaasi, remediaatio, kerronta