SUOMALAINEN KANSANTANSSI NÄYTTÄMÖLLÄ - Suomalaisen kansantanssin rakentuminen ohjelmanumeroista näyttämötaiteenlajiksi
SEMERI, PIIA (2012)
SEMERI, PIIA
2012
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22864
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22864
Tiivistelmä
Tutkin suomalaista näyttämökansantanssin kehitystä muotoon asetelluista, kanonisoiduista seura-tansseista teatteritanssinlajiksi ja siten osaksi näyttämötaiteita. Tutkielman aiheen lähtökohtana on havainto, jossa näyttämökansantanssissa on nähtävissä tänä päivänä kaksi erilaista näyttämökansan-tanssin esitysmuotoa.
Tutkimusasetelmana tässä työssä on selvittää, miten suomalainen näyttämökansantanssi rakentuu nykymuotoonsa. Perehdyn näyttämökansantanssin määrittelyssä sen kehitysvaiheisiin pääasiallisesti kirjallisen aineiston kautta. Aineistona tässä on aikaisemmat tutkimukset näyttämökansantanssista sekä tanssintutkimuksen kirjallisuus, jota en ole rajannut pelkästään kansantanssin alalle, vaan laa-jentanut muiden näyttämötanssinlajien kirjallisuuteen. Käytän näyttämökansantanssin analysoimi-seen kirjallisen aineiston analysoimisen lisäksi fenomenologisia sekä etnografisen tutkimuksen me-netelmiä. Aineistona jälkimmäisessä on perinteisen näyttämökansantanssin uranuurtajan, koreografi Helvi Jukaraisen haastattelut, julkaisu hänen tuotannostaan sekä nykykansantanssiteoksesta teke-mäni analyysi. Viimeisenä alaongelmana perehdyn näyttämökansantanssin estetiikkaan suomalai-suuden näkökulmasta.
Kokoamalla suomalaisen näyttämökansantanssin historian kehitysvaiheita, tarkastelemalla näyttä-mökansantanssin estetiikkaa ja sen vaikuttajia sekä analysoimalla nykypäivän näyttämökansantans-sin muotoja tulin siihen tulokseen, että näyttämökansantanssin esitysmuoto on muuttunut jatkuvan lajinomaisen kehittymisen ansiosta. Suomalaisuuden rakentuminen vaikuttaa kansantanssin este-tiikkaan sen molemmissa esitysmuodoissa edelleen. Aikaisemmin kanonisoitujen tanssien sovitta-misessa näyttämölle käytetään nykypäivänä useammin toisistaan poikkeavia, monipuolisia, laajen-tavia tekijöitä. Näyttämökansantanssia määrittää tälle tanssinlajille ominainen muuntumiskykyisyys ja jatkuva tanssinlajin kehitys. Tämä vahvistaa näyttämökansantanssin asemaa teatteritanssinlajina edelleen.
Avainsanat:Suomalaisuus, näyttämökansantanssi,teatteritanssi
Tutkimusasetelmana tässä työssä on selvittää, miten suomalainen näyttämökansantanssi rakentuu nykymuotoonsa. Perehdyn näyttämökansantanssin määrittelyssä sen kehitysvaiheisiin pääasiallisesti kirjallisen aineiston kautta. Aineistona tässä on aikaisemmat tutkimukset näyttämökansantanssista sekä tanssintutkimuksen kirjallisuus, jota en ole rajannut pelkästään kansantanssin alalle, vaan laa-jentanut muiden näyttämötanssinlajien kirjallisuuteen. Käytän näyttämökansantanssin analysoimi-seen kirjallisen aineiston analysoimisen lisäksi fenomenologisia sekä etnografisen tutkimuksen me-netelmiä. Aineistona jälkimmäisessä on perinteisen näyttämökansantanssin uranuurtajan, koreografi Helvi Jukaraisen haastattelut, julkaisu hänen tuotannostaan sekä nykykansantanssiteoksesta teke-mäni analyysi. Viimeisenä alaongelmana perehdyn näyttämökansantanssin estetiikkaan suomalai-suuden näkökulmasta.
Kokoamalla suomalaisen näyttämökansantanssin historian kehitysvaiheita, tarkastelemalla näyttä-mökansantanssin estetiikkaa ja sen vaikuttajia sekä analysoimalla nykypäivän näyttämökansantans-sin muotoja tulin siihen tulokseen, että näyttämökansantanssin esitysmuoto on muuttunut jatkuvan lajinomaisen kehittymisen ansiosta. Suomalaisuuden rakentuminen vaikuttaa kansantanssin este-tiikkaan sen molemmissa esitysmuodoissa edelleen. Aikaisemmin kanonisoitujen tanssien sovitta-misessa näyttämölle käytetään nykypäivänä useammin toisistaan poikkeavia, monipuolisia, laajen-tavia tekijöitä. Näyttämökansantanssia määrittää tälle tanssinlajille ominainen muuntumiskykyisyys ja jatkuva tanssinlajin kehitys. Tämä vahvistaa näyttämökansantanssin asemaa teatteritanssinlajina edelleen.
Avainsanat:Suomalaisuus, näyttämökansantanssi,teatteritanssi