Opetuksen aikaan saama muutos oppilaiden valtautumisessa, luovan kirjoittamisen taidoissa ja lukemisessa - toimintatutkimus Kanta-Hämeen alueen alakoulun kuudennella luokalla
TIILIKAINEN, ANU (2012)
TIILIKAINEN, ANU
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22862
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22862
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu – tutkielmassa tutkittiin opetuksen aikaan saamaa muutosta oppilaiden valtautumisessa, luovan kirjoittamisen taidoissa ja lukemisessa. Pääfokuksena olivat valtautuminen ja luovan kirjoittamisen taidot. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena Kanta-Hämeen alueella yhdessä alakoulun kuudennessa luokassa lukuvuonna 2011 – 2012, joulukuusta 2011 toukokuun 2012 loppuun. Oppilaiden luova kirjoittaminen toteutettiin sovelletun prosessikirjoittamisen keinoin. Oppilaiden valtautumista [empowerment] ja siinä tapahtuneita muutoksia tutkittiin sekä valtautumisen teorioista rakennettujen valtautumisen kyselyn ja motivoivien tekijöiden kyselyn että oppilaiden toiminnan havainnoinnin avulla. Luovan kirjoittamisen taitoja tarkasteltiin oppilaiden tuottamien tarinoiden kautta. Heidän lukemista, sen määrää ja laatua tutkittiin oppilaille tehtyjen kyselyiden avulla. Lisäksi oppilaat saivat luettavakseen tutkijan valitseman, Maria ja Virpi Hämeen-Anttilan kirjoittaman kirjanNietos. Riffi.
Tässä tutkimuksessa valtautuminen koettiin henkilökohtaisena ja luonteeltaan poliittisena, pääasiassa akateemisena prosessina, joka tapahtuu sosiaalisessa kontekstissa. Työn teoriapohja nivoutui Paulo Freiren ajatuksiin valtautumisesta sekä luku- ja kirjoitustaidon merkityksestä valtautumisen välineenä. Valtautumista tarkasteltiin suomalaisen Juha Siitosen väitöskirjatutkimuksen sekä amerikkalaisen Patrick J. McQuillanin tutkimustutkimuksen kautta. Lisänäkökulmaa toivat sekä Nichols’n tutkimus opettajan kontrollin vaikutuksesta oppilaiden valtautumiseen että Russell’n, Muracon, Subramaniamin ja Laub’n tutkimus nuorten itsensä näkemyksistä valtautumiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada opetuksella muutosta aikaan oppilaiden valtautumisessa, luovan kirjoittamisen taidoissa sekä lukemisessa, minkä vuoksi metodiksi valittiin toimintatutkimus. Tutkija oli osallistuvan havainnoitsijan roolissa koko tutkimuksen ajan. Luovan kirjoittamisen projektin aikana oppilaiden valtautumisen vahvistumista tuettiin ja heitä innostettiin kehittämään kirjoittamistaitojaan. Projektin aikana oppilaiden valtautumisessa tapahtui neljänlaista muutosta: jatkuvaa vahvistumista, jatkuvaa heikkenemistä, vahvistumisen jälkeen heikkenemistä sekä heikkenemisen jälkeen vahvistumista. Oppilaiden luovan kirjoittamisen taidot kehittyivät myönteiseen suuntaan projektin aikana. Oli oppilaskohtaista, kuinka paljon ja missä asioissa muutosta tapahtui. Osalla oppilaista muutos oli radikaalimpaa kuin toisilla. Lukemiseen innostamisessa ei päästy tavoitteeseen resurssien riittämättömyyden vuoksi. Hieman alle puolella oppilaista lukeminen kuitenkin lisääntyi projektin aikana.
Toimintatutkimuksen luovan kirjoittamisen projektin aikana saaduista tuloksista voidaan päätellä opetuksella saatavan aikaan muutosta oppilaiden valtautumiseen, luovan kirjoittamisen taitoihin sekä mahdollisesti myös lukemiseen. Opetuksessa tärkeässä roolissa ovat opettajan käyttämät opiskelumenetelmät, vapauden ja vastuun antaminen oppilaille, opettajan oma valtautuminen ja sitoutuminen työskentelyyn sekä myönteinen opettaja – oppilas suhde. Jatkotutkimukselle olisi tarvetta esimerkiksi oppilaiden lukemiseen valtautumisen sekä luovan kirjoittamisen taitojen ja lukemisen välisen yhteyden tutkimisessa.
Asiasanat:empowerment, voimaantuminen, action research, toimintatutkimus, oppilaat, luokkaopetus, luova kirjoittaminen
Tässä tutkimuksessa valtautuminen koettiin henkilökohtaisena ja luonteeltaan poliittisena, pääasiassa akateemisena prosessina, joka tapahtuu sosiaalisessa kontekstissa. Työn teoriapohja nivoutui Paulo Freiren ajatuksiin valtautumisesta sekä luku- ja kirjoitustaidon merkityksestä valtautumisen välineenä. Valtautumista tarkasteltiin suomalaisen Juha Siitosen väitöskirjatutkimuksen sekä amerikkalaisen Patrick J. McQuillanin tutkimustutkimuksen kautta. Lisänäkökulmaa toivat sekä Nichols’n tutkimus opettajan kontrollin vaikutuksesta oppilaiden valtautumiseen että Russell’n, Muracon, Subramaniamin ja Laub’n tutkimus nuorten itsensä näkemyksistä valtautumiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada opetuksella muutosta aikaan oppilaiden valtautumisessa, luovan kirjoittamisen taidoissa sekä lukemisessa, minkä vuoksi metodiksi valittiin toimintatutkimus. Tutkija oli osallistuvan havainnoitsijan roolissa koko tutkimuksen ajan. Luovan kirjoittamisen projektin aikana oppilaiden valtautumisen vahvistumista tuettiin ja heitä innostettiin kehittämään kirjoittamistaitojaan. Projektin aikana oppilaiden valtautumisessa tapahtui neljänlaista muutosta: jatkuvaa vahvistumista, jatkuvaa heikkenemistä, vahvistumisen jälkeen heikkenemistä sekä heikkenemisen jälkeen vahvistumista. Oppilaiden luovan kirjoittamisen taidot kehittyivät myönteiseen suuntaan projektin aikana. Oli oppilaskohtaista, kuinka paljon ja missä asioissa muutosta tapahtui. Osalla oppilaista muutos oli radikaalimpaa kuin toisilla. Lukemiseen innostamisessa ei päästy tavoitteeseen resurssien riittämättömyyden vuoksi. Hieman alle puolella oppilaista lukeminen kuitenkin lisääntyi projektin aikana.
Toimintatutkimuksen luovan kirjoittamisen projektin aikana saaduista tuloksista voidaan päätellä opetuksella saatavan aikaan muutosta oppilaiden valtautumiseen, luovan kirjoittamisen taitoihin sekä mahdollisesti myös lukemiseen. Opetuksessa tärkeässä roolissa ovat opettajan käyttämät opiskelumenetelmät, vapauden ja vastuun antaminen oppilaille, opettajan oma valtautuminen ja sitoutuminen työskentelyyn sekä myönteinen opettaja – oppilas suhde. Jatkotutkimukselle olisi tarvetta esimerkiksi oppilaiden lukemiseen valtautumisen sekä luovan kirjoittamisen taitojen ja lukemisen välisen yhteyden tutkimisessa.
Asiasanat:empowerment, voimaantuminen, action research, toimintatutkimus, oppilaat, luokkaopetus, luova kirjoittaminen