Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajuuden haasteet induktiovaiheessa olevien luokanopettajien kokemina.

KOSONEN, MINNA (2012)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KOSONEN, MINNA
2012

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään opettajuuden haasteita induktiovaiheessa eli 1-5 vuotta opettajantyössä olleiden luokanopettajien kokemina. Tutkimuksen lähtökohta on konstruktivistinen. Tutkimuksessa haastateltiin viittä naispuolista, uran alkuvaiheessa olevaa luokanopettajaa. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineiston keräämisen jälkeen aineisto luokiteltiin ja ryhmiteltiin analyysia ja tulkintojen tekemistä varten.

Tutkimus tuo esiin monenlaisia haasteita, joita induktiovaiheen luokanopettajat kohtaavat  työssään. Opettaja kohtaa uransa alussa paitsi opetustyöhön liittyvän suuren työmäärän ja opetustyölle tyypilliset haasteet myös joukon juuri induktiovaiheelle tyypillisiä lisähaasteita (Ruohotie-Lyhty 2011, 34). Haastateltujen kokemukset kuvastavat, miten luokanopettajat ylipäätään kokevat työnsä, ja miksi he pitävät työtään haasteellisena. Tutkimuksen mukaan haasteita esiintyy niin opettajan rooliin, oppiaineiden sisältöihin, luokanhallintaan, eriyttämiseenkin kuin moneen muuhunkin opettajan työn arkeen sisältyvään asiaan liittyen. Opetustyön haasteiden keskellä alanvaihtoajatuksetkaan eivät ole vieraita haastatelluille opettajille. Alan vaihtaminen on hyvin inhimillinen ja subjektiivinen asia, ja se kertoo myös haastateltavan arvoista. Aineistosta nousevat ilmiöt ovat ajankohtaisia ja yleistettävissä esimerkiksi oman opettajuuden kehittymistä ja työelämään siirtymistä työstettäessä. Näin ollen tutkimuksen myötä ymmärrys ilmiöstä lisääntyy huolimatta siitä, että pienen aineiston vuoksi kovin rohkeita yleistyksiä ei ole mahdollista esittää.

Asiasanat:opettajuus, induktiovaihe, liikkuvuus, haasteellisuus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36487]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste