Opettajuuden haasteet induktiovaiheessa olevien luokanopettajien kokemina.
KOSONEN, MINNA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOSONEN, MINNA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-24Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään opettajuuden haasteita induktiovaiheessa eli 1-5 vuotta opettajantyössä olleiden luokanopettajien kokemina. Tutkimuksen lähtökohta on konstruktivistinen. Tutkimuksessa haastateltiin viittä naispuolista, uran alkuvaiheessa olevaa luokanopettajaa. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineiston keräämisen jälkeen aineisto luokiteltiin ja ryhmiteltiin analyysia ja tulkintojen tekemistä varten.
Tutkimus tuo esiin monenlaisia haasteita, joita induktiovaiheen luokanopettajat kohtaavat työssään. Opettaja kohtaa uransa alussa paitsi opetustyöhön liittyvän suuren työmäärän ja opetustyölle tyypilliset haasteet myös joukon juuri induktiovaiheelle tyypillisiä lisähaasteita (Ruohotie-Lyhty 2011, 34). Haastateltujen kokemukset kuvastavat, miten luokanopettajat ylipäätään kokevat työnsä, ja miksi he pitävät työtään haasteellisena. Tutkimuksen mukaan haasteita esiintyy niin opettajan rooliin, oppiaineiden sisältöihin, luokanhallintaan, eriyttämiseenkin kuin moneen muuhunkin opettajan työn arkeen sisältyvään asiaan liittyen. Opetustyön haasteiden keskellä alanvaihtoajatuksetkaan eivät ole vieraita haastatelluille opettajille. Alan vaihtaminen on hyvin inhimillinen ja subjektiivinen asia, ja se kertoo myös haastateltavan arvoista. Aineistosta nousevat ilmiöt ovat ajankohtaisia ja yleistettävissä esimerkiksi oman opettajuuden kehittymistä ja työelämään siirtymistä työstettäessä. Näin ollen tutkimuksen myötä ymmärrys ilmiöstä lisääntyy huolimatta siitä, että pienen aineiston vuoksi kovin rohkeita yleistyksiä ei ole mahdollista esittää.
Asiasanat:opettajuus, induktiovaihe, liikkuvuus, haasteellisuus
Tutkimus tuo esiin monenlaisia haasteita, joita induktiovaiheen luokanopettajat kohtaavat työssään. Opettaja kohtaa uransa alussa paitsi opetustyöhön liittyvän suuren työmäärän ja opetustyölle tyypilliset haasteet myös joukon juuri induktiovaiheelle tyypillisiä lisähaasteita (Ruohotie-Lyhty 2011, 34). Haastateltujen kokemukset kuvastavat, miten luokanopettajat ylipäätään kokevat työnsä, ja miksi he pitävät työtään haasteellisena. Tutkimuksen mukaan haasteita esiintyy niin opettajan rooliin, oppiaineiden sisältöihin, luokanhallintaan, eriyttämiseenkin kuin moneen muuhunkin opettajan työn arkeen sisältyvään asiaan liittyen. Opetustyön haasteiden keskellä alanvaihtoajatuksetkaan eivät ole vieraita haastatelluille opettajille. Alan vaihtaminen on hyvin inhimillinen ja subjektiivinen asia, ja se kertoo myös haastateltavan arvoista. Aineistosta nousevat ilmiöt ovat ajankohtaisia ja yleistettävissä esimerkiksi oman opettajuuden kehittymistä ja työelämään siirtymistä työstettäessä. Näin ollen tutkimuksen myötä ymmärrys ilmiöstä lisääntyy huolimatta siitä, että pienen aineiston vuoksi kovin rohkeita yleistyksiä ei ole mahdollista esittää.
Asiasanat:opettajuus, induktiovaihe, liikkuvuus, haasteellisuus