Turvallisuusviestinnän kohderyhmät sosiaalisessa mediassa
LEINONEN, JANNE (2012)
LEINONEN, JANNE
2012
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22847
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22847
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan pelastustoimen mahdollisuuksia kohdata turvallisuusviestinnän kohderyhmiään sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa tutustutaan sosiaalisen median kenttään, eri viranomaisten nykyisiin sosiaalisen median toimintoihin sekä rakennetaan pelastustoimelle välineitä saavuttaa osa turvallisuusviestinnän kohderyhmistään sosiaalisen median avulla.
Sosiaalinen media on pelastustoimelle vieras viestinnällinen alusta. Se tunnistaa turvallisuusviestinnän kohderyhmänsä ja osaa tavoittaa niitä perinteisen viestinnän avulla. Sähköisen viestinnän palvelut ovat kuitenkin tällä hetkellä lähes ainoastaan omien kotisivujen varassa. Pelastustoimelle kartoitettiin aluksi millaisista palveluista sosiaalinen media koostuu, millaisia käyttäjiä sieltä löytyy sekä miten organisaatio voi toimia sosiaalisessa mediassa yhdessä tavallisten käyttäjien kanssa.
Sosiaalisen median avulla tavoitettavia turvallisuusviestinnän kohderyhmiä tutkittiin fokusryhmähaastatteluiden muodossa. Haastatteluiden avulla kohderyhmistä luotiin persoonakuvauksia, joiden avulla saatiin konkreettisia esimerkkejä peruskäyttäjästä. Persoonakuvauksien avulla voitiin lisäksi luoda skenaariot kullekin persoonalle. Skenaariot mahdollistavat kerronnan keinoin tuoda esille sen, millaista kohderyhmien tavoittaminen käytännössä voisi olla.
Tutkielman tuloksena pelastustoimi sai ehdotukset sopivista sosiaalisen median palveluista, joihin sen kannattaa panostaa oikeiden kohderyhmien tavoittamiseksi. Oikeiden palveluiden lisäksi pelastustoimi pystyy persoonakuvauksien ja skenaarioiden avulla paremmin suunnittelemaan minkälaista sisältöä sen on syytä tuottaa eri kohderyhmien mielenkiinnon herättämiseksi.
Asiasanat:sosiaalinen media, pelastustoimi, turvallisuusviestintä, fokusryhmät
Sosiaalinen media on pelastustoimelle vieras viestinnällinen alusta. Se tunnistaa turvallisuusviestinnän kohderyhmänsä ja osaa tavoittaa niitä perinteisen viestinnän avulla. Sähköisen viestinnän palvelut ovat kuitenkin tällä hetkellä lähes ainoastaan omien kotisivujen varassa. Pelastustoimelle kartoitettiin aluksi millaisista palveluista sosiaalinen media koostuu, millaisia käyttäjiä sieltä löytyy sekä miten organisaatio voi toimia sosiaalisessa mediassa yhdessä tavallisten käyttäjien kanssa.
Sosiaalisen median avulla tavoitettavia turvallisuusviestinnän kohderyhmiä tutkittiin fokusryhmähaastatteluiden muodossa. Haastatteluiden avulla kohderyhmistä luotiin persoonakuvauksia, joiden avulla saatiin konkreettisia esimerkkejä peruskäyttäjästä. Persoonakuvauksien avulla voitiin lisäksi luoda skenaariot kullekin persoonalle. Skenaariot mahdollistavat kerronnan keinoin tuoda esille sen, millaista kohderyhmien tavoittaminen käytännössä voisi olla.
Tutkielman tuloksena pelastustoimi sai ehdotukset sopivista sosiaalisen median palveluista, joihin sen kannattaa panostaa oikeiden kohderyhmien tavoittamiseksi. Oikeiden palveluiden lisäksi pelastustoimi pystyy persoonakuvauksien ja skenaarioiden avulla paremmin suunnittelemaan minkälaista sisältöä sen on syytä tuottaa eri kohderyhmien mielenkiinnon herättämiseksi.
Asiasanat:sosiaalinen media, pelastustoimi, turvallisuusviestintä, fokusryhmät