Havainnoinnista kohtaamiseen. Lapsitarkastelu ja -meditaatio steinerkoulun opettajan työvälineinä
TAPIALA, SATU (2012)
TAPIALA, SATU
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22842
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22842
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä steinerkouluissa tehtävä lapsitarkastelutyö sekä lapsimeditaatio käytännössä tarkoittavat. Itselleni näitä metodeita on opetettu steinerpedagogisissa luokanopettajaopinnoissani Snellman-korkeakoulussa vuosina 2006 – 2009. Tutkimukseni viitekehyksenä on steinerpedagogiikka ja sen taustalla vaikuttava antroposofia. Lapsitarkastelujen ja -meditaation taustalla olevan aktiivisen havainnointityön osalta viitekehyksenä toimii niin Steinerkoulujen kansainvälinen opetussuunnitelma (2004), kuin Tampereen Rudolf Steiner -koulun opetussuunnitelmakin (www.tampereensteinerkoulu.fi/testi/files/ops%2009-10.pdf). Tutkimuksessani esittelen yleisellä tasolla steinerkoulun opettajien työn taustafilosofiaa ja opettajuuden itsekasvasvatuksellisia periaatteita. Perehdyn lapsitarkastelu- ja lapsimeditaatiotyöhön käytännön tasolla ja esittelen opettajien kokemuksia ja kehitysideoita kyseisistä metodeista.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja olen suurimman osan tutkimukseni lähdeaineistosta kerännyt Tampereen Rudolf Steiner -koulussa suorittamieni projektiopintojen aikana. Tutkimukseni tärkeimpänä lähdeaineistona ovat avoimet teemahaastattelut, sekä projektiopintojeni aikana tekemäni havainnointityö. Tutkimuksessani olen keskittynyt vain Tampereen Rudolf Steiner -koulun käyttämään metodiin lapsitarkastelutyön osalta. Tämän tarkastelutyön taustalla on metodin kehittäjän, saksalaisen Heiner Prissin, ohjeistus. Priess toimii myös tämän tutkimuksen yhtenä informanttina. Haastattelemalla keräämäni aineiston olen luokitellut tutkimuskysymysteni mukaan.
Haastattelujen avulla saatavat tulokset osoittavat, että Tampereen Rudolf Steiner -koulun kollegion kesken tehty lapsitarkastelutyö koettiin hedelmälliseksi työvälineeksi sekä yhteisöllisessä mielessä, kuin yksilöllisestikin. Lapsitarkastelutyöllä koettiin olevan hyvä vaikutus koulun työskentelyilmapiirin luomisessa, sekä opettajan päivittäisessä oppilaiden kohtaamisessa. Lapsimeditaatioiden taas koettiin helpottavan opettajan pyrkimystä kohdata jokainen oppilas yksilöllisesti. Opettajan itsekasvatuksen teema näkyi selvästi molempien metodien käytössä.
Avainsanat: lapsitarkastelu, lapsimeditaatio, kohtaaminen, itsekasvatus, havainnointityö, steinerpedagogiikka
Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja olen suurimman osan tutkimukseni lähdeaineistosta kerännyt Tampereen Rudolf Steiner -koulussa suorittamieni projektiopintojen aikana. Tutkimukseni tärkeimpänä lähdeaineistona ovat avoimet teemahaastattelut, sekä projektiopintojeni aikana tekemäni havainnointityö. Tutkimuksessani olen keskittynyt vain Tampereen Rudolf Steiner -koulun käyttämään metodiin lapsitarkastelutyön osalta. Tämän tarkastelutyön taustalla on metodin kehittäjän, saksalaisen Heiner Prissin, ohjeistus. Priess toimii myös tämän tutkimuksen yhtenä informanttina. Haastattelemalla keräämäni aineiston olen luokitellut tutkimuskysymysteni mukaan.
Haastattelujen avulla saatavat tulokset osoittavat, että Tampereen Rudolf Steiner -koulun kollegion kesken tehty lapsitarkastelutyö koettiin hedelmälliseksi työvälineeksi sekä yhteisöllisessä mielessä, kuin yksilöllisestikin. Lapsitarkastelutyöllä koettiin olevan hyvä vaikutus koulun työskentelyilmapiirin luomisessa, sekä opettajan päivittäisessä oppilaiden kohtaamisessa. Lapsimeditaatioiden taas koettiin helpottavan opettajan pyrkimystä kohdata jokainen oppilas yksilöllisesti. Opettajan itsekasvatuksen teema näkyi selvästi molempien metodien käytössä.
Avainsanat: lapsitarkastelu, lapsimeditaatio, kohtaaminen, itsekasvatus, havainnointityö, steinerpedagogiikka