Koulutuspäällikön tehtävät ja työelämäosaaminen ammatillisessa oppilaitoksessa
KUJALA, HEINI (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUJALA, HEINI
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-23Tiivistelmä
Asiantuntijaorganisaation johtaminen on toiminnan laadun avaintekijöitä. Ammatillisten oppilaitosten yhdistyessä yhä suuremmiksi organisaatioiksi johtamisjärjestelmältä vaaditaan selkeyttä ja johtajilta kykyä erilaisten asioiden ja ihmisten sekä tietämyksen johtamiseen. Johtaminen on tehtävä, jossa henkilöstön kautta edistetään oppilaitoksen perustehtävän laadukasta toteuttamista.
Oppilaitoksen lähiesimiehiltä vaaditaan monialaista osaamista, koska heidän tehtävänsä ovat laaja-alaisia. Työelämäosaamiseen liittyvät keskeisesti työn osaamisvaatimukset sekä työntekijän kyvyt ja valmiudet. Valmiuksissa korostuvat tunneälytaidot, joilla tarkoitetaan kykyä havaita tunteita itsessä ja muissa sekä motivoitua ja hallita sekä omia tunnetilojaan että ihmissuhteisiin liittyviä tunteita.
Pro gradu -tutkielma toteutettiin suuressa monialaisessa oppilaitoksessa, Koulutuskeskus Tavastiassa. Fenomenologisessa tapaustutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun avulla oppilaitoksen lähiesimiesten käsityksiä työnsä tavoitteista, tehtävistä ja osaamisesta. Tutkimuskysymykset ovat
Mitkä ovat koulutuspäälliköiden keskeisimmät tehtävät heidän itsensä arvioimina?
Millaiseksi esimiehet kuvaavat työelämäosaamisensa?
Millaisia muutosodotuksia ja -tarpeita esimiestyöhön liittyy?
Koulutuspäälliköiden käsitykset työnsä tavoitteista ja avaintehtävistä jäsentyivät haastattelujen perusteella viiteen kategoriaan. He johtavat strategiaa, pedagogista toimintaa, ihmisiä ja kumppanuuksia. Näiden lisäksi tavoitteena ja tehtävänä on toiminnan kehittäminen. Myös koulutuspäälliköiden työelämäosaaminen jakaantui viiteen kategorian, jotka olivat oman toiminnan hallinta, kommunikointitaito, ihmisten johtaminen, pedagoginen ja liiketoimintajohtaminen sekä innovatiivisuus ja muutosten johtaminen. Haastattelujen perusteella koulutuspäälliköt mielsivät tärkeimmäksi tehtäväkseen ja keskeisimmäksi työelämäosaamisvaatimuksekseen ihmisten johtamisen. Esiin nousseita johtamishaasteita olivat ihmisten erilaisuus, työilmapiiri, työhyvinvointi, ihmissuhteet ja oikeudenmukaisuus. Tunneälytaidoiltaan koulutuspäälliköt olivat itsearvioinnin perusteella vahvoja. Tehtävien jaosaamisvaatimusten moninaisuuden keskellä koulutuspäälliköillä on tarve kokonaisuuden hallintaan.
Asiasanat:Ammatillinen oppilaitos, oppilaitoksen johtaminen, lähiesimiestehtävät, työelämäosaaminen, tunneäly, teemahaastattelu, tapaustutkimus
Oppilaitoksen lähiesimiehiltä vaaditaan monialaista osaamista, koska heidän tehtävänsä ovat laaja-alaisia. Työelämäosaamiseen liittyvät keskeisesti työn osaamisvaatimukset sekä työntekijän kyvyt ja valmiudet. Valmiuksissa korostuvat tunneälytaidot, joilla tarkoitetaan kykyä havaita tunteita itsessä ja muissa sekä motivoitua ja hallita sekä omia tunnetilojaan että ihmissuhteisiin liittyviä tunteita.
Pro gradu -tutkielma toteutettiin suuressa monialaisessa oppilaitoksessa, Koulutuskeskus Tavastiassa. Fenomenologisessa tapaustutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun avulla oppilaitoksen lähiesimiesten käsityksiä työnsä tavoitteista, tehtävistä ja osaamisesta. Tutkimuskysymykset ovat
Mitkä ovat koulutuspäälliköiden keskeisimmät tehtävät heidän itsensä arvioimina?
Millaiseksi esimiehet kuvaavat työelämäosaamisensa?
Millaisia muutosodotuksia ja -tarpeita esimiestyöhön liittyy?
Koulutuspäälliköiden käsitykset työnsä tavoitteista ja avaintehtävistä jäsentyivät haastattelujen perusteella viiteen kategoriaan. He johtavat strategiaa, pedagogista toimintaa, ihmisiä ja kumppanuuksia. Näiden lisäksi tavoitteena ja tehtävänä on toiminnan kehittäminen. Myös koulutuspäälliköiden työelämäosaaminen jakaantui viiteen kategorian, jotka olivat oman toiminnan hallinta, kommunikointitaito, ihmisten johtaminen, pedagoginen ja liiketoimintajohtaminen sekä innovatiivisuus ja muutosten johtaminen. Haastattelujen perusteella koulutuspäälliköt mielsivät tärkeimmäksi tehtäväkseen ja keskeisimmäksi työelämäosaamisvaatimuksekseen ihmisten johtamisen. Esiin nousseita johtamishaasteita olivat ihmisten erilaisuus, työilmapiiri, työhyvinvointi, ihmissuhteet ja oikeudenmukaisuus. Tunneälytaidoiltaan koulutuspäälliköt olivat itsearvioinnin perusteella vahvoja. Tehtävien jaosaamisvaatimusten moninaisuuden keskellä koulutuspäälliköillä on tarve kokonaisuuden hallintaan.
Asiasanat:Ammatillinen oppilaitos, oppilaitoksen johtaminen, lähiesimiestehtävät, työelämäosaaminen, tunneäly, teemahaastattelu, tapaustutkimus