Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulutuspäällikön tehtävät ja työelämäosaaminen ammatillisessa oppilaitoksessa

KUJALA, HEINI (2012)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KUJALA, HEINI
2012

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Asiantuntijaorganisaation johtaminen on toiminnan laadun avaintekijöitä. Ammatillisten oppilaitosten yhdistyessä yhä suuremmiksi organisaatioiksi johtamisjärjestelmältä vaaditaan selkeyttä ja johtajilta kykyä erilaisten asioiden ja ihmisten sekä tietämyksen johtamiseen. Johtaminen on tehtävä, jossa henkilöstön kautta edistetään oppilaitoksen perustehtävän laadukasta toteuttamista.

Oppilaitoksen lähiesimiehiltä vaaditaan monialaista osaamista, koska heidän tehtävänsä ovat laaja-alaisia. Työelämäosaamiseen liittyvät keskeisesti työn osaamisvaatimukset sekä työntekijän kyvyt ja valmiudet. Valmiuksissa korostuvat tunneälytaidot, joilla tarkoitetaan kykyä havaita tunteita itsessä ja muissa sekä motivoitua ja hallita sekä omia tunnetilojaan että ihmissuhteisiin liittyviä tunteita.

Pro gradu -tutkielma toteutettiin suuressa monialaisessa oppilaitoksessa, Koulutuskeskus Tavastiassa. Fenomenologisessa tapaustutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun avulla oppilaitoksen lähiesimiesten käsityksiä työnsä tavoitteista, tehtävistä ja osaamisesta. Tutkimuskysymykset ovat

Mitkä ovat koulutuspäälliköiden keskeisimmät tehtävät heidän itsensä arvioimina?

Millaiseksi esimiehet kuvaavat työelämäosaamisensa?

Millaisia muutosodotuksia ja -tarpeita esimiestyöhön liittyy?

Koulutuspäälliköiden käsitykset työnsä tavoitteista ja avaintehtävistä jäsentyivät haastattelujen perusteella viiteen kategoriaan. He johtavat strategiaa, pedagogista toimintaa, ihmisiä ja kumppanuuksia. Näiden lisäksi tavoitteena ja tehtävänä on toiminnan kehittäminen. Myös koulutuspäälliköiden työelämäosaaminen jakaantui viiteen kategorian, jotka olivat oman toiminnan hallinta, kommunikointitaito, ihmisten johtaminen, pedagoginen ja liiketoimintajohtaminen sekä innovatiivisuus ja muutosten johtaminen. Haastattelujen perusteella koulutuspäälliköt mielsivät tärkeimmäksi tehtäväkseen ja keskeisimmäksi työelämäosaamisvaatimuksekseen ihmisten johtamisen. Esiin nousseita johtamishaasteita olivat ihmisten erilaisuus, työilmapiiri, työhyvinvointi, ihmissuhteet ja oikeudenmukaisuus. Tunneälytaidoiltaan koulutuspäälliköt olivat itsearvioinnin perusteella vahvoja. Tehtävien jaosaamisvaatimusten moninaisuuden keskellä koulutuspäälliköillä on tarve kokonaisuuden hallintaan.

Asiasanat:Ammatillinen oppilaitos, oppilaitoksen johtaminen, lähiesimiestehtävät, työelämäosaaminen, tunneäly, teemahaastattelu, tapaustutkimus

 

 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste