Merkonomien ammatillinen identiteetti
HELEN, MIKKO (2012)
HELEN, MIKKO
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22839
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22839
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää merkonomiksi valmistuneiden ammatillista identiteettiä muutama vuosi merkonomikoulutuksen päättymisen jälkeen. Tarkastelun kohteena oli siis työelämän alkutaipaleella olevien nuorten merkonomien ammatillinen identiteetti.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin henkilökohtaisten haastattelujen avulla syksyllä 2011. Tutkimuksessa oli mukana 12 haastateltua, jotka olivat aloittaneet merkonomiopintonsa 2004-2006. Tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista lähestymistapaa. Ontologisesti tarkastellen tutkimus pohjasi sille, että ihminen on kertova olio, joka rakentaa identiteettiään kertomusten kautta.
Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Teemoittelun pohjalta oli mahdollista muodostaa merkonomien osaamisprofiili. Haastatteluaineiston perusteella merkonomi on asiakaspalvelu- vuorovaikutus- ja tuoteosaaja. Lisäksi varsinkin joissakin haastatteluissa korostuivat ns. metataidot, kuten oppimaan oppiminen ja oman osaamisen jatkuva kehittäminen. Muita osaamisen alueita olivat muun muassa tietotekniikkataidot, kielitaito, varasto-osaaminen ja visuaaliset taidot sekä esimerkiksi vastuuntuntoisuus, luotettavuus ja ahkeruus.
Aineiston perusteella pystyttiin myös muodostamaan kuusi erilaista identiteettityyppiä. Ne olivat 1) tavoitteellinen uraidentiteetti, 2) kaupallisen alan oppimishaluinen identiteetti, 3) asiakaspalveluhenkinen identiteetti, ongelmia työllistymisessä, 4) opintoalaa pohtiva identiteetti, 5) asiakaspalveluhenkinen, alalle ajautunut identiteetti ja 6) innostunut, uuden opintoalan identiteetti.
Avainsanat: ammatillinen identiteetti, identiteetti, elämäkerta, narratiivisuus, liiketalous, merkonomi.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin henkilökohtaisten haastattelujen avulla syksyllä 2011. Tutkimuksessa oli mukana 12 haastateltua, jotka olivat aloittaneet merkonomiopintonsa 2004-2006. Tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista lähestymistapaa. Ontologisesti tarkastellen tutkimus pohjasi sille, että ihminen on kertova olio, joka rakentaa identiteettiään kertomusten kautta.
Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Teemoittelun pohjalta oli mahdollista muodostaa merkonomien osaamisprofiili. Haastatteluaineiston perusteella merkonomi on asiakaspalvelu- vuorovaikutus- ja tuoteosaaja. Lisäksi varsinkin joissakin haastatteluissa korostuivat ns. metataidot, kuten oppimaan oppiminen ja oman osaamisen jatkuva kehittäminen. Muita osaamisen alueita olivat muun muassa tietotekniikkataidot, kielitaito, varasto-osaaminen ja visuaaliset taidot sekä esimerkiksi vastuuntuntoisuus, luotettavuus ja ahkeruus.
Aineiston perusteella pystyttiin myös muodostamaan kuusi erilaista identiteettityyppiä. Ne olivat 1) tavoitteellinen uraidentiteetti, 2) kaupallisen alan oppimishaluinen identiteetti, 3) asiakaspalveluhenkinen identiteetti, ongelmia työllistymisessä, 4) opintoalaa pohtiva identiteetti, 5) asiakaspalveluhenkinen, alalle ajautunut identiteetti ja 6) innostunut, uuden opintoalan identiteetti.
Avainsanat: ammatillinen identiteetti, identiteetti, elämäkerta, narratiivisuus, liiketalous, merkonomi.