"Se pitää tehä hirveen yksinkertaseks ja helpoks ku ihmisil on kiire" Esimieskoulutuksen vaikuttavuuden arviointitutkimus
RINTALA, EMMI (2012)
RINTALA, EMMI
2012
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22829
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22829
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarttua ajankohtaiseen haasteeseen henkilöstön kehittämistoiminnan ja henkilöstökoulutusten alueella. Tehokkuusvaatimusten kasvaessa monessa organisaatiossa painitaan koulutusten vaikuttavuuskysymysten kanssa. Koulutusten onnistumista ja niistä saatua hyötyä arvioidaan, mutta tulokset eivät monessa organisaatiossa vastaa odotuksiin. Koulutusten ei koeta tuottavan toivottua tulosta ja ajatellaan, että työtä jatketaan koulutusten jälkeen toimintaa muuttamatta. Tutkimuksen tarkoituksena on tarjota näkökulmia vaikuttavuuskeskusteluun –mistä vaikuttavuus koostuu, miten sitä voisi lisätä ja arvioida. Tutkimus on kuvaus erään kansainvälisen yrityksen esimieskoulutuksesta ja siinä tarkastellaan lähemmin kahta vaikuttavuuteen liittyvää metodista ratkaisua, MBTI -persoonallisuuskartoitusta ja valokuvan käyttöä oppimiskokemuksen tukena.
Tutkimus sijoittuu aikuiskasvatustieteen, tarkemmin työelämän kehityksen alueelle. Oppiminen nähdään kokemuksellisena ja elävänä prosessina, pragmaattiseen perinteeseen peilaten. Kyseessä on kehitystyön arviointitutkimus, joka noudattaa konstruktivistista paradigmaa. Siinä keskitytään yksittäiseen tapaukseen, jota kuvataan laadullisen tutkimusaineiston pohjalta. Aineisto kerättiin haastatteluilla ja kyselylomakkeilla. Tutkimuksella on käytännöllinen luonne: koulutuksen vaikuttavuuden osatekijöitä tarkastellaan sekä arvioidaan ja samalla tämän kyseisen koulutuksen vaikuttavuutta pyritään lisäämään valokuvametodin avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan nostaa esille elämyksellisyys, reflektiivisyys, ajankohta ja koulutustavoitteiden ymmärtäminen tekijöinä, joiden avulla koulutusten vaikuttavuutta saadaan lisättyä. Esimieskoulutus vastasi hyvin esimiesten oppimistarpeisiin. Valokuvametodin avulla saatiin haastateltavat kehittelemään oppimiskokemustaan eteenpäin, tuotiin huumoria reflektointiin ja saatiin näkyville reflektion tärkeys, se että oppimisprosessiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota koulutuksen päätyttyäkin. Koulutus oli kohdeorganisaation vaikuttavuuden kriteereihin peilattuna vaikuttavaa. Tutkimuksen lopussa pohditaankin, onko kyse pikemmin arvioinnin, kuin vaikuttavuuden ongelmasta ja esitetään, että koulutusten kaikkia vaikutuksia ei välttämättä pystytä tavoittamaan nykyisin arviointimenetelmin.
Asiasanat: vaikuttavuus, arviointi, esimieskoulutus, henkilöstön kehitystyö, MBTI persoonallisuusinventaari, valokuvametodi
Tutkimus sijoittuu aikuiskasvatustieteen, tarkemmin työelämän kehityksen alueelle. Oppiminen nähdään kokemuksellisena ja elävänä prosessina, pragmaattiseen perinteeseen peilaten. Kyseessä on kehitystyön arviointitutkimus, joka noudattaa konstruktivistista paradigmaa. Siinä keskitytään yksittäiseen tapaukseen, jota kuvataan laadullisen tutkimusaineiston pohjalta. Aineisto kerättiin haastatteluilla ja kyselylomakkeilla. Tutkimuksella on käytännöllinen luonne: koulutuksen vaikuttavuuden osatekijöitä tarkastellaan sekä arvioidaan ja samalla tämän kyseisen koulutuksen vaikuttavuutta pyritään lisäämään valokuvametodin avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan nostaa esille elämyksellisyys, reflektiivisyys, ajankohta ja koulutustavoitteiden ymmärtäminen tekijöinä, joiden avulla koulutusten vaikuttavuutta saadaan lisättyä. Esimieskoulutus vastasi hyvin esimiesten oppimistarpeisiin. Valokuvametodin avulla saatiin haastateltavat kehittelemään oppimiskokemustaan eteenpäin, tuotiin huumoria reflektointiin ja saatiin näkyville reflektion tärkeys, se että oppimisprosessiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota koulutuksen päätyttyäkin. Koulutus oli kohdeorganisaation vaikuttavuuden kriteereihin peilattuna vaikuttavaa. Tutkimuksen lopussa pohditaankin, onko kyse pikemmin arvioinnin, kuin vaikuttavuuden ongelmasta ja esitetään, että koulutusten kaikkia vaikutuksia ei välttämättä pystytä tavoittamaan nykyisin arviointimenetelmin.
Asiasanat: vaikuttavuus, arviointi, esimieskoulutus, henkilöstön kehitystyö, MBTI persoonallisuusinventaari, valokuvametodi