LIIAN KALLIS NUOREN KUKKAROLLE Eka lehti -kampanjaan osallistuneiden nuorten suhtautuminen sanomalehteen ja toiveet sen kehittämiseksi
KORHONEN, ANU (2012)
KORHONEN, ANU
2012
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22826
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22826
Tiivistelmä
Nuorten sanomalehtien tilaaminen on vähentynyt viime vuosikymmeninä. Sanomalehtien tulevaisuuden lukijakunnan tavoittamiseksi sanomalehtien on viimeistään nyt huomioitava nuoria entistä enemmän. Ongelma ei ole niinkään siinä, etteivätkö nuoret lukisi sanomalehtiä, vaan siinä, miten heidät saadaan maksamaan lehdestään. Sanomalehden käyttöä määritteleekin niin onnistunut vastaaminen kohderyhmän tarpeisiin kuin lehden sopiminen heidän elämäntilanteeseensa. Tutkielmassa tarkastellaan, millaisia sisältöjä ja käsittelytapoja Eka lehti -kampanjassa mukana olevat nuoret toivoisivat sellaiselta lehdeltä, jota he olisivat valmiita tilaamaan omalla rahallaan.
Tutkielman teoriaosan tukipilariksi muodostuu ajatus siitä, että ongelma levikkien laskusta ja nuorten karkaamisesta muun median käyttäjiksi on kaikkien sanomalehtitalojen yhteinen kansainvälinen ongelma. Koko tutkielman kattokäsitteenä voidaankin pitää nuoruutta, jota käytän kuvaamaan tämän heterogeenisen joukon elämänvaihetta. Tämän elämänvaiheen näkyvimpänä yhdistävänä tekijänä voidaan pitää epäsäännöllisyyttä, joka määrittää pitkälti sanomalehden lukemista ja tilaamista. Nuoren aikuisen arki on kiireistä, eikä lehden ääreen pysähtymiseen ole aikaa. Epäsäännöllisyys näkyy myös talouden epävarmuutena, jonka vuoksi raha onkin eräs merkittävistä nuorten sanomalehtien tilaamattomuuden syistä.
Tutkielman aineiston muodostavat 91 nuorta, jotka ovat tilanneet Eka lehti -kampanjassa mukana olevista lehdistä joko Karjalaista, Aamulehteä, Ilkkaa, Koillissanomia tai Loviisan Sanomia. Tutkielma on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkielman empiirinen osa toteutettiin e- lomakekyselynä, jonka vastauksia syvennettiin teemahaastattelulla.
Yleisimmät syyt nuorten sanomalehden tilaamattomuudelle ovat raha, elämäntilanne sekä lehti itse. Enemmistön mukaan sanomalehtien sisällössä ei sinänsä ole mitään vikaa, vaan enemmänkin sanomalehden hinta tökkii omaan taloudelliseen tilanteeseen nähden. Jos sisältöön jotain muutosta halutaan, niin nuoret toivovat sanomalehdiltä enemmän nuorten huomioimista, monipuolisuutta sekä paikallisuutta. Nuoret toivovat, että lehti kattaa laajasti kaikki osa-alueet, myös nuoret, jolloin he ovat tyypillisiä omnibus-lehden kannattajia. Lähtökohtaisesti nuorten asenne sanomalehteä kohtaan on kunnossa: he pitävät painettua lehteä luotettavana ja arvostettuna sekä uskovat paperisen lehden tulevaisuuteen.
Asiasanat: sanomalehti, nuori lukija, e-lomakekysely, sanomalehden tulevaisuus
Tutkielman teoriaosan tukipilariksi muodostuu ajatus siitä, että ongelma levikkien laskusta ja nuorten karkaamisesta muun median käyttäjiksi on kaikkien sanomalehtitalojen yhteinen kansainvälinen ongelma. Koko tutkielman kattokäsitteenä voidaankin pitää nuoruutta, jota käytän kuvaamaan tämän heterogeenisen joukon elämänvaihetta. Tämän elämänvaiheen näkyvimpänä yhdistävänä tekijänä voidaan pitää epäsäännöllisyyttä, joka määrittää pitkälti sanomalehden lukemista ja tilaamista. Nuoren aikuisen arki on kiireistä, eikä lehden ääreen pysähtymiseen ole aikaa. Epäsäännöllisyys näkyy myös talouden epävarmuutena, jonka vuoksi raha onkin eräs merkittävistä nuorten sanomalehtien tilaamattomuuden syistä.
Tutkielman aineiston muodostavat 91 nuorta, jotka ovat tilanneet Eka lehti -kampanjassa mukana olevista lehdistä joko Karjalaista, Aamulehteä, Ilkkaa, Koillissanomia tai Loviisan Sanomia. Tutkielma on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkielman empiirinen osa toteutettiin e- lomakekyselynä, jonka vastauksia syvennettiin teemahaastattelulla.
Yleisimmät syyt nuorten sanomalehden tilaamattomuudelle ovat raha, elämäntilanne sekä lehti itse. Enemmistön mukaan sanomalehtien sisällössä ei sinänsä ole mitään vikaa, vaan enemmänkin sanomalehden hinta tökkii omaan taloudelliseen tilanteeseen nähden. Jos sisältöön jotain muutosta halutaan, niin nuoret toivovat sanomalehdiltä enemmän nuorten huomioimista, monipuolisuutta sekä paikallisuutta. Nuoret toivovat, että lehti kattaa laajasti kaikki osa-alueet, myös nuoret, jolloin he ovat tyypillisiä omnibus-lehden kannattajia. Lähtökohtaisesti nuorten asenne sanomalehteä kohtaan on kunnossa: he pitävät painettua lehteä luotettavana ja arvostettuna sekä uskovat paperisen lehden tulevaisuuteen.
Asiasanat: sanomalehti, nuori lukija, e-lomakekysely, sanomalehden tulevaisuus