Ammattiauttajien kokemuksia empatian viestimisestä riippuvuusongelmaisille asiakkaille
VUORIKOSKI, MIPPI (2012)
VUORIKOSKI, MIPPI
2012
Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22810
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22810
Tiivistelmä
Riippuvuusongelmien tutkiminen eri lähestymistavoin on tarpeen Suomessa, jossa pelkästään alkoholiongelmien aiheuttamat haitat yhteiskunnalle ovat erittäin suuria. Oli kyse sitten alkoholismista tai muista riippuvuusongelmista, on keskusteluapu yleensä käytetyin hoitomuoto. Tämän vuoksi myös terapeuttisen viestinnän tutkimus on oleellista. Tutkimusta on tehty, mutta huomattavan vähän terapeuttien ja ammattiauttajien omista viestintäkokemuksista lähtien. Tässä tutkielmassa yhdistetään siis kaksi toisiinsa nivoutuvaa, mutta melko vähän tutkittua viestinnällistä teemaa: empatian viestiminen riippuvuusongelmaisille ja ammattiauttajien omat kokemukset empatiasta. Tarkoitus on kartoittaa niitä prosesseja ja ajatusmalleja, jotka piiloutuvat "ammatillisten itsestäänselvyyksien" taakse.
Tämän tutkielman keskiössä ovat ne ammattiauttajat, jotka keskusteluavulla auttavat erilaisista riippuvuusongelmista kärsiviä henkilöitä. Keskusteluavulla viitataan siihen, että avunanto tapahtuu kasvokkaisessa, interpersonaalisessa suhteessa. Aiemmissa, erityisesti alkoholismiin liittyvissä, tutkimuksissa, on havaittu, että vuorovaikutuksellisista ilmiöistä empatia ja sen ohella aktiivinen kuunteleminen ovat tekijöitä, jotka edistävät riippuvuuskuntoutujan toipumista. Empaattisten ammattiauttajien hoidon on todettu olevan tehokkaampaa ja tulokset parempia vähemmän empatiaa viestiviin auttajiin verraten (esim. Miller 2000). Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten keskusteluapua hyödyntävät riippuvuusalan ammattilaiset kokevat oman empatian viestimisensä sekä sen roolin ja merkityksen asiakastyössä.
Tulosten perusteella empatia on ammattiauttajien näkemyksissä melko ristiriitainen teema. Tämä liittyy osaltaan niihin dialektisiin jännitteisiin, joita empatia sisältää. Tällaiset jännitteet liittyvät muun muassa empatian merkitykseen riippuvuusongelmaisen henkilön kannalta, empatian ilmaisujen rajaamiseen sekä empatiaan suhteessa omaan ammattirooliin. Jännitteitä oli nähtävissä myös siinä, kuinka taktisesti ammattiauttajat empatiaa asiakkailleen viestivät. Osa haastatelluista ammattiauttajista näki empatian rooli olennaisempana omana sisäisenä tunnekokemuksena, ikään kuin työssäjaksamisen edellytyksenä. 0sa taas näki empatian roolin ennemminkin asiakkaan näkökulmasta, empatian eheyttävän merkityksen kautta.
Asiasanat:empatia, terapeuttinen viestintä, ammatillinen viestintä, riippuvuusongelmat
Tämän tutkielman keskiössä ovat ne ammattiauttajat, jotka keskusteluavulla auttavat erilaisista riippuvuusongelmista kärsiviä henkilöitä. Keskusteluavulla viitataan siihen, että avunanto tapahtuu kasvokkaisessa, interpersonaalisessa suhteessa. Aiemmissa, erityisesti alkoholismiin liittyvissä, tutkimuksissa, on havaittu, että vuorovaikutuksellisista ilmiöistä empatia ja sen ohella aktiivinen kuunteleminen ovat tekijöitä, jotka edistävät riippuvuuskuntoutujan toipumista. Empaattisten ammattiauttajien hoidon on todettu olevan tehokkaampaa ja tulokset parempia vähemmän empatiaa viestiviin auttajiin verraten (esim. Miller 2000). Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten keskusteluapua hyödyntävät riippuvuusalan ammattilaiset kokevat oman empatian viestimisensä sekä sen roolin ja merkityksen asiakastyössä.
Tulosten perusteella empatia on ammattiauttajien näkemyksissä melko ristiriitainen teema. Tämä liittyy osaltaan niihin dialektisiin jännitteisiin, joita empatia sisältää. Tällaiset jännitteet liittyvät muun muassa empatian merkitykseen riippuvuusongelmaisen henkilön kannalta, empatian ilmaisujen rajaamiseen sekä empatiaan suhteessa omaan ammattirooliin. Jännitteitä oli nähtävissä myös siinä, kuinka taktisesti ammattiauttajat empatiaa asiakkailleen viestivät. Osa haastatelluista ammattiauttajista näki empatian rooli olennaisempana omana sisäisenä tunnekokemuksena, ikään kuin työssäjaksamisen edellytyksenä. 0sa taas näki empatian roolin ennemminkin asiakkaan näkökulmasta, empatian eheyttävän merkityksen kautta.
Asiasanat:empatia, terapeuttinen viestintä, ammatillinen viestintä, riippuvuusongelmat