Business intelligence ja johdon raportoinnin kehittäminen - case Metso Automation
ERVELÄ, ANNI (2012)
ERVELÄ, ANNI
2012
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22806
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22806
Tiivistelmä
Tieto on yksi organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista. Ilman luotettavaa tietoa johdon on mahdotonta tehdä liiketoiminnan kannalta oikeita ratkaisuja, jotta yritys pysyisi mukana kiristyvässä kilpailussa. Nykypäivänä tiedon määrän voimakas kasvu sekä sen hajautettu sijainti asettavat kuitenkin haasteita tiedonhallinnalle. Business intelligence (BI) eli liiketoimintatiedon hallinta onkin nousemassa yhdeksi yritysten keskeisimmistä toiminnoista. Sen tarkoituksena on jalostaa tietotekniikkaa hyödyntäen useista eri lähteistä kerättyä informaatioita ja dataa johdon päätöksentekoa tukevaan tiedon muotoon. Jotta johto voi hyödyntää reaaliaikaista tietoa, on raportoinnin läpimenoaika ja koko raportointiprosessi avainasemassa tiedon tuottamisessa.
Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää Metso Automationin sisäistä raportointia ja siten osaltaan tehostaa yrityksen liiketoimintatiedon hallintaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa tutkija osallistui päivittäin organisaation toimintaan ja kehittämiseen yhdessä sen jäsenten kanssa. Teoreettinen viitekehys rakennettiin aiemmassa kirjallisuudessa esitetyn ns. timanttimallin ympärille, joka toimi ohjenuorana niin aineiston keräämisessä kuin analysoinnissakin. Malli koostui neljästä osa-alueesta – tiedosta, rooleista, teknologiasta ja prosesseista – varmistaen siten, että kaikki raportointiin vaikuttavat osa-alueet tulivat kehitysprojektissa huomioiduiksi. Aineisto kerättiin avoimien haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin avulla, minkä perusteella luotiin kuvaus raportoinnin nykytilasta. Tunnistettuja kehityskohteita olivat mm. raportointiprosessin manuaalisuus, monimutkaisuus ja pitkä läpimenoaika sekä toimimattomat BI-työkalut.
Kehityspalavereiden pohjalta tutkimuksen tuloksina kullekin raportoinnin osa-alueelle tehtiin omat parannusehdotukset. Tutkimus täytti sille asetetut tavoitteet: raportoinnin läpimenoaika lyheni kehittämisen ansiosta kolmella arkipäivällä ja BI-työkalu raportteineen päivitettiin vastaamaan käyttäjien tarpeita. Käytännön merkityksen lisäksi tutkimus syventää aiempaa kirjallisuutta, jossa business intelligenceä on tarkasteltu tähän asti varsin teknologiapainotteisesti, ei niinkään tiedon tuottajien tai hyödyntäjien näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa korostuu siten teknologian lisäksi ihmisten merkitys tiedon hankinnassa, käsittelemisessä ja analysoinnissa, sekä samalla tiedonhallinnan prosessi- ja laatunäkökulmat.
Asiasanat:Business intelligence, liiketoimintatiedon hallinta, johdon raportointi, prosessit, prosessien kehittäminen
Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää Metso Automationin sisäistä raportointia ja siten osaltaan tehostaa yrityksen liiketoimintatiedon hallintaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa tutkija osallistui päivittäin organisaation toimintaan ja kehittämiseen yhdessä sen jäsenten kanssa. Teoreettinen viitekehys rakennettiin aiemmassa kirjallisuudessa esitetyn ns. timanttimallin ympärille, joka toimi ohjenuorana niin aineiston keräämisessä kuin analysoinnissakin. Malli koostui neljästä osa-alueesta – tiedosta, rooleista, teknologiasta ja prosesseista – varmistaen siten, että kaikki raportointiin vaikuttavat osa-alueet tulivat kehitysprojektissa huomioiduiksi. Aineisto kerättiin avoimien haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin avulla, minkä perusteella luotiin kuvaus raportoinnin nykytilasta. Tunnistettuja kehityskohteita olivat mm. raportointiprosessin manuaalisuus, monimutkaisuus ja pitkä läpimenoaika sekä toimimattomat BI-työkalut.
Kehityspalavereiden pohjalta tutkimuksen tuloksina kullekin raportoinnin osa-alueelle tehtiin omat parannusehdotukset. Tutkimus täytti sille asetetut tavoitteet: raportoinnin läpimenoaika lyheni kehittämisen ansiosta kolmella arkipäivällä ja BI-työkalu raportteineen päivitettiin vastaamaan käyttäjien tarpeita. Käytännön merkityksen lisäksi tutkimus syventää aiempaa kirjallisuutta, jossa business intelligenceä on tarkasteltu tähän asti varsin teknologiapainotteisesti, ei niinkään tiedon tuottajien tai hyödyntäjien näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa korostuu siten teknologian lisäksi ihmisten merkitys tiedon hankinnassa, käsittelemisessä ja analysoinnissa, sekä samalla tiedonhallinnan prosessi- ja laatunäkökulmat.
Asiasanat:Business intelligence, liiketoimintatiedon hallinta, johdon raportointi, prosessit, prosessien kehittäminen