INTEGRAATION TOTEUTUMINEN YRITYSKAUPOISSA
LIIMATAINEN, KIMMO (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LIIMATAINEN, KIMMO
2012
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-28Tiivistelmä
Tämä laadullinen tutkimus tarkastelee integraation toteutumista yrityskauppatilanteessa. Tutkimuksen kohteena toimii kaksi suomalaisen pk-yrityssektorin yrityskauppaa, joiden kautta tutkimus yrittää ymmärtää integraation toteutumista. Integraation toteutumista tarkastellaan erityisesti henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitetta lähestytäänkuvaamalla yrityskauppa- ja integraatioprosessi, erittelemällä integraation ulottuvuuksia sekä tutkimalla, miten integraatiovaihe toimii vuorovaikutuksessa muiden yrityskauppavaiheiden kanssa. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä.
Tutkimuksen teoriakatsauksessa käsitellään yrityskaupat yleisesti, yrityskulttuuri sekä syvennytään tarkemmin yrityskauppaan prosessina. Yrityskauppaprosessi jaotellaan neljään vaiheeseen, jotka ovat strategia-, selvitys-, kaupankäynti- ja integraatiovaihe. Vaiheet käydään yksityiskohtaisesti läpi ja niitä tarkastellaan useista eri näkökulmista.Tutkimuksen keskiöön nousevat kaupankäynti- ja integraatiovaiheet. Integraation tärkeys yrityskaupan onnistumisen kannalta on teoriakatsauksen pohjalta kiistaton. Integraation valmistelu tulisi pystyä aloittamaan jo kaupankäyntivaiheessa ja sen arviot integraation haastavuudesta tulisi vaikuttaa myös kaupankäyntineuvotteluihin. Teorian pohjalta integraation keskeisiksi ulottuvuuksiksi nousevat huolellinen ennakkovalmistelu, henkilöstön sitouttaminen, vaikuttamismahdollisuuksien antaminen, vanhan yrityskulttuurin kunnioittaminen, avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen synnyttäminen sekä herkkyys tehdä oikeat muutokset oikealla aikataululla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdetapauksissa yrityskaupan prosessi erosi osittain teoriakatsauksessa löydetyistä malleista. Eri vaiheet kietoutuvat syvästi yhteen ja luottamuksella on suuri painoarvo myös kaupankäyntivaiheessa. Integraatioprosessin osalta korostuneesti nousee esille vahvan yrityskulttuurin ja kilpailumentaliteetin vaikutus. Tilanteeseen sopimattomat ja liian nopeat yhdistämistoimet voivat helposti johtaa vastakkainasetteluun ja vahvaan muutosvastarintaan. Luottamusta voidaan rakentaa muun muassa avoimella vuorovaikutuksella, yrityskulttuuriin sopivalla lähestymistavalla ja vallan jakamisella. Osa sitouttamistoimista saattaa aiheuttaa jopa negatiivisia reaktioita, jos ne toteutetaan vain pintapuolisesti, ilman luottamuksellista yhteistyötä.
Asiasanat:yrityskauppa, integraatio, yrityskulttuuri, luottamus, yrityskulttuurimuutos, pk-yritys, tiedotus
Tutkimuksen teoriakatsauksessa käsitellään yrityskaupat yleisesti, yrityskulttuuri sekä syvennytään tarkemmin yrityskauppaan prosessina. Yrityskauppaprosessi jaotellaan neljään vaiheeseen, jotka ovat strategia-, selvitys-, kaupankäynti- ja integraatiovaihe. Vaiheet käydään yksityiskohtaisesti läpi ja niitä tarkastellaan useista eri näkökulmista.Tutkimuksen keskiöön nousevat kaupankäynti- ja integraatiovaiheet. Integraation tärkeys yrityskaupan onnistumisen kannalta on teoriakatsauksen pohjalta kiistaton. Integraation valmistelu tulisi pystyä aloittamaan jo kaupankäyntivaiheessa ja sen arviot integraation haastavuudesta tulisi vaikuttaa myös kaupankäyntineuvotteluihin. Teorian pohjalta integraation keskeisiksi ulottuvuuksiksi nousevat huolellinen ennakkovalmistelu, henkilöstön sitouttaminen, vaikuttamismahdollisuuksien antaminen, vanhan yrityskulttuurin kunnioittaminen, avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen synnyttäminen sekä herkkyys tehdä oikeat muutokset oikealla aikataululla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdetapauksissa yrityskaupan prosessi erosi osittain teoriakatsauksessa löydetyistä malleista. Eri vaiheet kietoutuvat syvästi yhteen ja luottamuksella on suuri painoarvo myös kaupankäyntivaiheessa. Integraatioprosessin osalta korostuneesti nousee esille vahvan yrityskulttuurin ja kilpailumentaliteetin vaikutus. Tilanteeseen sopimattomat ja liian nopeat yhdistämistoimet voivat helposti johtaa vastakkainasetteluun ja vahvaan muutosvastarintaan. Luottamusta voidaan rakentaa muun muassa avoimella vuorovaikutuksella, yrityskulttuuriin sopivalla lähestymistavalla ja vallan jakamisella. Osa sitouttamistoimista saattaa aiheuttaa jopa negatiivisia reaktioita, jos ne toteutetaan vain pintapuolisesti, ilman luottamuksellista yhteistyötä.
Asiasanat:yrityskauppa, integraatio, yrityskulttuuri, luottamus, yrityskulttuurimuutos, pk-yritys, tiedotus