Inkluusiivinen monikulttuurinen koulu - maahanmuuttajataustaisten opettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta
HYÖDYNMAA, ESSI (2012)
HYÖDYNMAA, ESSI
2012
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-07-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22825
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22825
Tiivistelmä
Opettajaopiskelijat ovat avainasemassa viitoittamassa inkluusiivista yhteiskuntaa (ks. esim. Mäkinen,Nikander, Pantzar & Saari 2009, 12). Maahanmuuttajataustaisilla opettajilla on tärkeä merkitys suomalaisten opettajien monikulttuurisen osaamisen kehittämisessä (ks. esim. Talib 2002, 130), joten heidän käsityksiensä tutkiminen on yhteiskunnallisesta näkökulmasta relevanttia. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin maahanmuuttajataustaisten opettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta yhteiskunnan, inkluusiivisen koulun ja opettajan näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin ovatko opettajien käsitykset monikulttuurisuudesta muuttuneet opettajankoulutuksen myötä ja millaisia valmiuksia koulutus on antanut opettajana toimimiseen inkluusiivisessa monikulttuurisessa koulussa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kymmenen opettajaopiskelijaa, jotka osallistuvat Tampereen yliopistossa järjestettävään aineenopettajan pedagogiset opinnot monikulttuurisesti – koulutukseen. Opettajaopiskelijat tulivat Venäjältä, Virosta, Unkarista, Kasakstanista, Irakista, Somaliasta, Espanjasta, Tunisiasta ja Ghanasta. Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin abduktiivisen päättelyn avulla. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella kulttuuri määriteltiin kahdesta näkökulmasta. Dynaamisen näkökulman mukaan kulttuurilla ei ole selkeitä rajoja ja se ei ole muuttumaton. Perinteisen näkökulman mukaan kulttuurit voidaan erottaa toisistaan kulttuuripiirteiden perusteella. Monikulttuurisuutta määriteltiin kolmesta eri näkökulmasta: erilaisten ryhmien rinnakkaiselon-, sekoittumisen- ja monikulttuurisuuspolitiikan näkökulmasta. Monikulttuurinen yhteiskunta nähtiin sellaisena, jossa kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet ja oikeudet. Sellaisessa yhteiskunnassa ihmiset suhtautuvat toisiinsa avoimesti ja hyväksyvästi sekä kunnioittavat toisiaan. Lisäksi Ihmisillä on tietämystä ja ymmärrystä erilaisista kulttuureista. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa huomioidaan myös kieleen liittyvät asiat. Inkluusiivisen monikulttuurisen koulun kuvailtiin noudatettavan yhdenvertaisuuden periaatetta. Tällaisessa koulussa ei esiintyisi stereotyyppistä ajattelua, eikä siellä syrjittäisi. Opettajan rooliin nähtiin kuuluvan opettaa oppilaille monikulttuurisuus. Tällaiseen opettamiseen sisältyy monikulttuurisuuden selittäminen, empaattisuuden ja suvaitsevaisuuden opettaminen, maahanmuuttajien asenteiden ymmärtäminen ja oppilaiden asenteiden muuttaminen. Monikulttuurisen ilmapiirin luominen ja erilaisiin kulttuureihin tutustuttaminen nähtiin olevan opettajien vastuulla. Opettajalla nähtiin olevan paljon vaikutusmahdollisuuksia monikulttuurisen yhteiskunnan rakentamisessa. Opettajan suhtautumisella monikulttuurisuuteen nähtiin olevan merkitystä myös oppilaiden suhtautumiseen. Opettajat kertoivat saaneensa opettajankoulutuksesta työvälineitä monikulttuurisuuden opettamiseen.
Asiasanat:Inkluusio, kulttuuri, monikulttuurisuus, monikulttuurinen yhteiskunta, monikulttuurinen koulu, kulttuurien välinen kasvatus
Tutkimustulosten perusteella kulttuuri määriteltiin kahdesta näkökulmasta. Dynaamisen näkökulman mukaan kulttuurilla ei ole selkeitä rajoja ja se ei ole muuttumaton. Perinteisen näkökulman mukaan kulttuurit voidaan erottaa toisistaan kulttuuripiirteiden perusteella. Monikulttuurisuutta määriteltiin kolmesta eri näkökulmasta: erilaisten ryhmien rinnakkaiselon-, sekoittumisen- ja monikulttuurisuuspolitiikan näkökulmasta. Monikulttuurinen yhteiskunta nähtiin sellaisena, jossa kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet ja oikeudet. Sellaisessa yhteiskunnassa ihmiset suhtautuvat toisiinsa avoimesti ja hyväksyvästi sekä kunnioittavat toisiaan. Lisäksi Ihmisillä on tietämystä ja ymmärrystä erilaisista kulttuureista. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa huomioidaan myös kieleen liittyvät asiat. Inkluusiivisen monikulttuurisen koulun kuvailtiin noudatettavan yhdenvertaisuuden periaatetta. Tällaisessa koulussa ei esiintyisi stereotyyppistä ajattelua, eikä siellä syrjittäisi. Opettajan rooliin nähtiin kuuluvan opettaa oppilaille monikulttuurisuus. Tällaiseen opettamiseen sisältyy monikulttuurisuuden selittäminen, empaattisuuden ja suvaitsevaisuuden opettaminen, maahanmuuttajien asenteiden ymmärtäminen ja oppilaiden asenteiden muuttaminen. Monikulttuurisen ilmapiirin luominen ja erilaisiin kulttuureihin tutustuttaminen nähtiin olevan opettajien vastuulla. Opettajalla nähtiin olevan paljon vaikutusmahdollisuuksia monikulttuurisen yhteiskunnan rakentamisessa. Opettajan suhtautumisella monikulttuurisuuteen nähtiin olevan merkitystä myös oppilaiden suhtautumiseen. Opettajat kertoivat saaneensa opettajankoulutuksesta työvälineitä monikulttuurisuuden opettamiseen.
Asiasanat:Inkluusio, kulttuuri, monikulttuurisuus, monikulttuurinen yhteiskunta, monikulttuurinen koulu, kulttuurien välinen kasvatus