KUNNAN RISKIENHALLINTA SISÄISEN VALVONNAN OSANA
RUUSKA, JUKKA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RUUSKA, JUKKA
2012
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-19Tiivistelmä
Tämä Pro Gradu -tutkielma on laadittu kuntien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan raportoinnista. Laadittu tutkimus on tapaustutkimus, jossa on tutkittu vaihtelevan kokoisten Suomalaisten kuntien tilinpäätösten toimintakertomusosuuksia. Aihe on ajankohtainen, koska tätä tutkimusta laadittaessa ollaan luomassa uusia kuntaliitoksia ja uudistamassa kuntalakia.
Työn tavoitteena oli tutkia miten kunnat raportoivat sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta, sekä selvittää minkälaisia eroja raportoinnissa kuntien välillä esiintyy. Lisäksi saatiin tietoa mitkä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan osa-alueet osataan ja mitä tulisi kehittää. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käydään läpi mitä on sisäisen valvonta, sisäinen tarkastus ja minkälaisia työkaluja sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisessä käytetään. Lisäksi perustellaan teoreettisesti syyt sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämiselle ja mitä lisäarvoa kyseistentoimien avulla voidaan tuottaa.
Tehty tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja käytetyt menetelmät ovat tapaustutkimus ja sisällöntutkimus. Aineistona on käytetty tutkimukseen valittujen kuntien 2010 vuoden tilinpäätöksiä. Työssä on analysoitu tilinpäätöksien toimintakertomusosuuksien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selontekoja. Tätä työtä laadittaessa ei vuoden 2011 tilinpäätökset olleet ilmestyneet. Kerätty aineisto on täysin julkista tietoa, joten kaikki voivat vapaasti tutustua siihen.
Tutkimus osoittaa, että sisäisen valvonta ja riskienhallinta ovat kunnan ja kuntalaisen kannalta merkittäviä kokonaisuuksia, joihin kunnan on syytä perehtyä. Suomen mittakaavassa asukasluvultaan merkittävät kunnat ovat menestyneet ja hallinneet sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan huomattavasti paremmin kuin asukasluvultaan pienemmät kunnat. Tämänhetkinen lainsäädäntö on hyvin väljää ja siten kuntien on mahdollista raportoida sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta verrattain vapaasti. Raportoinnin kevyt sääntely antaa kunnille vapaudenraportoida sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta omasta näkökulmastaan, mutta samanaikaisesti se heikentää kuntien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan keskinäistä vertailua.
Avainsanat: riskienhallinta, tilinpäätösraportointi, coso, coso-erm, sisäinen tarkastus,sisäinen valvonta, corporate governance
Työn tavoitteena oli tutkia miten kunnat raportoivat sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta, sekä selvittää minkälaisia eroja raportoinnissa kuntien välillä esiintyy. Lisäksi saatiin tietoa mitkä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan osa-alueet osataan ja mitä tulisi kehittää. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käydään läpi mitä on sisäisen valvonta, sisäinen tarkastus ja minkälaisia työkaluja sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisessä käytetään. Lisäksi perustellaan teoreettisesti syyt sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämiselle ja mitä lisäarvoa kyseistentoimien avulla voidaan tuottaa.
Tehty tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja käytetyt menetelmät ovat tapaustutkimus ja sisällöntutkimus. Aineistona on käytetty tutkimukseen valittujen kuntien 2010 vuoden tilinpäätöksiä. Työssä on analysoitu tilinpäätöksien toimintakertomusosuuksien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selontekoja. Tätä työtä laadittaessa ei vuoden 2011 tilinpäätökset olleet ilmestyneet. Kerätty aineisto on täysin julkista tietoa, joten kaikki voivat vapaasti tutustua siihen.
Tutkimus osoittaa, että sisäisen valvonta ja riskienhallinta ovat kunnan ja kuntalaisen kannalta merkittäviä kokonaisuuksia, joihin kunnan on syytä perehtyä. Suomen mittakaavassa asukasluvultaan merkittävät kunnat ovat menestyneet ja hallinneet sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan huomattavasti paremmin kuin asukasluvultaan pienemmät kunnat. Tämänhetkinen lainsäädäntö on hyvin väljää ja siten kuntien on mahdollista raportoida sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta verrattain vapaasti. Raportoinnin kevyt sääntely antaa kunnille vapaudenraportoida sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta omasta näkökulmastaan, mutta samanaikaisesti se heikentää kuntien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan keskinäistä vertailua.
Avainsanat: riskienhallinta, tilinpäätösraportointi, coso, coso-erm, sisäinen tarkastus,sisäinen valvonta, corporate governance