Tampereen yliopiston intran käytettävyys ja käyttäjäkokemus
ESKELINEN, SARI (2012)
ESKELINEN, SARI
2012
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22792
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22792
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkittiin Tampereen yliopiston intran käyttöön liittyviä kokemuksia ja käyttäjien yleisiä odotuksia verkkopalveluilta. Kiinnostuksen kohteena oli erityisesti se, nouseeko käyttäjien kokemuksissa esille pragmaattisten käytettävyysnäkökohtien lisäksi käyttäjäkokemukseen (UX, user experience) liittyviä ns. hedonisia aspekteja.
Viime vuosina niin akateemiset tutkijat kuin ohjelmistosuunnittelijatkin ovat alkaneet yhä enemmän kiinnostua laajemmasta käytettävyysnäkemyksestä. Perinteisten käytettävyys- ja laatumallien rinnalle on tullut käyttäjäkokemuksen käsite, jolla viitataan tuotteiden ei-utilitaristisiin aspekteihin kuten hauskuus, mukavuus, esteettisyys tai vuorovaikutteisuus.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. E-lomake -ohjelmiston avulla toteutettiin verkkokysely, johon vastasi 52 intran käyttäjää. Lisäksi kolmea käyttäjää haastateltiin. Tavoitteena oli näin saavuttaa mahdollisimman laaja kuva intran käytön kokemuksista ja yleisistä odotuksista.
Kyselyyn vastanneiden käyttäjien odotukset verkkopalveluilta painottuivat pragmaattisiin, perinteiseen käytettävyyteen liittyviin ominaisuuksiin. Käyttäjäkokemukseen liittyvistä seikoista arvostettiin eniten vuorovaikutteisuutta ja esteettisyyttä. Myös haastatteluissa tuli esille, että käyttäjät arvostivat ennen kaikkea verkkopalvelun hyvää käytettävyyttä ja vasta toissijaisesti käyttäjäkokemukseen liittyviä seikkoja.
Intran käytettävyys arvioitiin melko heikoksi. Intran käyttöä ei pidetty tehokkaana eikä käyttöliittymää selkeänä. Yleinen tyytyväisyys verkkopalveluun oli melko alhainen, vaikka se koettiin toisaalta varsin helppokäyttöiseksi. Useat käyttäjät toivat lisäksi esille ymmärtävänsä kehitystyön olevan vasta alussa ja monet näkivätkin intrassa paljon potentiaalia.
Käyttäjäkokemukseen liittyvien kysymysten osalta tuli esille, että vastaajat pitivät intraa melko turhauttavana, tavanomaisena ja tylsänä. Osa vastaajista puolestaan koki intran uudenlaisena ja arvosti pyrkimyksiä kehittää kohdennetumpaa verkkoviestintää. Toisaalta osa vastaajista toi esille, ettei työhön liittyvän sovelluksen tarvitse olla uudenlainen eikä käytön hauskaa tai elämyksellistä.
Useat käyttäjäkokemukseen liittyvät muuttujat korreloivat käytettävyysmuuttujien kanssa. Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen välinen suhde näyttäisi toimivan molempiin suuntiin: hyvä käyttäjäkokemus vaikuttaa edellyttävän hyvää käytettävyyttä ja toisaalta osa käyttäjäkokemus-elementeistä näyttäisi vaikuttavan koettuun käytettävyyteen. Käyttäjät pitävät palvelun käyttöä nautittavana, innostavana ja hauskana, mikäli palvelu toimii hyvin. Toisaalta käyttäjäkokemukseen liittyvät elementit, kuten vaikkapa esteettisyys, yhteenkuuluvuus, vuorovaikutteisuus ja kompetenssin kokemukset, voivat vaikuttaa koettuun käytettävyyteen.
Avainsanat: käyttäjäkokemus, käytettävyys, HCI-tutkimus, intra, verkkopalvelu
Viime vuosina niin akateemiset tutkijat kuin ohjelmistosuunnittelijatkin ovat alkaneet yhä enemmän kiinnostua laajemmasta käytettävyysnäkemyksestä. Perinteisten käytettävyys- ja laatumallien rinnalle on tullut käyttäjäkokemuksen käsite, jolla viitataan tuotteiden ei-utilitaristisiin aspekteihin kuten hauskuus, mukavuus, esteettisyys tai vuorovaikutteisuus.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. E-lomake -ohjelmiston avulla toteutettiin verkkokysely, johon vastasi 52 intran käyttäjää. Lisäksi kolmea käyttäjää haastateltiin. Tavoitteena oli näin saavuttaa mahdollisimman laaja kuva intran käytön kokemuksista ja yleisistä odotuksista.
Kyselyyn vastanneiden käyttäjien odotukset verkkopalveluilta painottuivat pragmaattisiin, perinteiseen käytettävyyteen liittyviin ominaisuuksiin. Käyttäjäkokemukseen liittyvistä seikoista arvostettiin eniten vuorovaikutteisuutta ja esteettisyyttä. Myös haastatteluissa tuli esille, että käyttäjät arvostivat ennen kaikkea verkkopalvelun hyvää käytettävyyttä ja vasta toissijaisesti käyttäjäkokemukseen liittyviä seikkoja.
Intran käytettävyys arvioitiin melko heikoksi. Intran käyttöä ei pidetty tehokkaana eikä käyttöliittymää selkeänä. Yleinen tyytyväisyys verkkopalveluun oli melko alhainen, vaikka se koettiin toisaalta varsin helppokäyttöiseksi. Useat käyttäjät toivat lisäksi esille ymmärtävänsä kehitystyön olevan vasta alussa ja monet näkivätkin intrassa paljon potentiaalia.
Käyttäjäkokemukseen liittyvien kysymysten osalta tuli esille, että vastaajat pitivät intraa melko turhauttavana, tavanomaisena ja tylsänä. Osa vastaajista puolestaan koki intran uudenlaisena ja arvosti pyrkimyksiä kehittää kohdennetumpaa verkkoviestintää. Toisaalta osa vastaajista toi esille, ettei työhön liittyvän sovelluksen tarvitse olla uudenlainen eikä käytön hauskaa tai elämyksellistä.
Useat käyttäjäkokemukseen liittyvät muuttujat korreloivat käytettävyysmuuttujien kanssa. Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen välinen suhde näyttäisi toimivan molempiin suuntiin: hyvä käyttäjäkokemus vaikuttaa edellyttävän hyvää käytettävyyttä ja toisaalta osa käyttäjäkokemus-elementeistä näyttäisi vaikuttavan koettuun käytettävyyteen. Käyttäjät pitävät palvelun käyttöä nautittavana, innostavana ja hauskana, mikäli palvelu toimii hyvin. Toisaalta käyttäjäkokemukseen liittyvät elementit, kuten vaikkapa esteettisyys, yhteenkuuluvuus, vuorovaikutteisuus ja kompetenssin kokemukset, voivat vaikuttaa koettuun käytettävyyteen.
Avainsanat: käyttäjäkokemus, käytettävyys, HCI-tutkimus, intra, verkkopalvelu