Yleiset työelämävalmiudet talotekniikka- ja kiinteistöpalvelualalla
KETOLA, JARI (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KETOLA, JARI
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-21Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yleisiä työelämävalmiuksia. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, mitä yleiset työelämävalmiudet ovat ammattikasvatuksen teorioiden mukaan. Lisäksi selvitettiin, miten yleiset työelämävalmiudet näkyvät talotekniikan ja kiinteistöpalvelujen ammatillisten perustutkintojen perusteissa ja miten kyseiset valmiudet on huomioitu Pirkanmaan ammattiopiston opetus- ja lukusuunnitelmissa.
Tutkimuksen aineistona olivat yleisiä työelämävalmiuksia käsittelevä ammattikasvatuksen teoreettinen kirjallisuus ja talotekniikan ja kiinteistöpalvelujen ammatillisten perustutkintojen vuoden 2010 perusteet sekä Pirkanmaan ammattiopiston edellä mainittujen alojen koulukohtaiset opetus- ja lukusuunnitelmat vuonna 2010.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Perusmenetelmänä tutkimuksessani oli sisällönanalyysi. Kirjallisuudesta etsittiin aiempien tutkijoiden muodostamia käsityksiä yleisistä työelämävalmiuksista ja niihin oleellisesti liittyvistä kvalifikaation ja kompetenssin käsitteistä. Aineistoa vertailtiin ja tiivistettiin. Muodostuneita tiivistyneitä aineistoja tutkittiin eri näkökulmista. Aineistoista muodostettiin taulukoita ja kuvioita analyysin selkeyttämiseksi. Taulukoihin ja kuvioihin lisättiin jonkin verran tutkijan muodostamia näkemyksiä.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin taulukoiden avulla muodostetun käsityksen perusteella. Yleiset työelämävalmiudet ovat tässä opinnäytetyössä, muiden tutkijoiden aikaisempien tutkimusten perusteella muodostetun käsityksen perusteella, monien eri ammattien yhteisiä kvalifikaatioita ja kompetensseja. Esiin nousivat havainnot asiakasyhteistyön merkityksettömyydestä ja sosiaalisten taitojen suuresta arvostuksesta työelämässä. Oppilaitoksen opetussuunnitelmasta nousi esiin asiakaslähtöiseen palvelutoimintaan liittyviä ristiriitoja ja opetussuunnitelmien vajavaisuus niiltä osin. Yleisiä työelämävalmiuksia oppilaitoksen opetussuunnitelmista löytyi ammatillisten- substanssiosaamiseen liittyvien kvalifikaatioiden ja kompetenssien kuvausten joukosta ja sisältä. Ilmastointiasennuksen opetussuunnitelmasta löytyi joiltakin osin paljon yleisiä työelämävalmiuksia. Merkillepantavaa oli kuitenkin asiakaspalvelun ja muista kulttuureista tulevien kohtaamisen lähes täydellinen puuttuminen.
Tutkimuksen tuloksena esitettiin tutkintojen opetussuunnitelmiin kehittämisehdotuksia. Lisäksi oppilaitoksen opetussuunnitelmaan ja toimintatapoihin esitettiin muutosehdotuksia.
Asiasanat:Yleiset työelämävalmiudet, kvalifikaatio, kompetenssi, opetussuunnitelma, oppimiskäsitys
Tutkimuksen aineistona olivat yleisiä työelämävalmiuksia käsittelevä ammattikasvatuksen teoreettinen kirjallisuus ja talotekniikan ja kiinteistöpalvelujen ammatillisten perustutkintojen vuoden 2010 perusteet sekä Pirkanmaan ammattiopiston edellä mainittujen alojen koulukohtaiset opetus- ja lukusuunnitelmat vuonna 2010.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Perusmenetelmänä tutkimuksessani oli sisällönanalyysi. Kirjallisuudesta etsittiin aiempien tutkijoiden muodostamia käsityksiä yleisistä työelämävalmiuksista ja niihin oleellisesti liittyvistä kvalifikaation ja kompetenssin käsitteistä. Aineistoa vertailtiin ja tiivistettiin. Muodostuneita tiivistyneitä aineistoja tutkittiin eri näkökulmista. Aineistoista muodostettiin taulukoita ja kuvioita analyysin selkeyttämiseksi. Taulukoihin ja kuvioihin lisättiin jonkin verran tutkijan muodostamia näkemyksiä.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin taulukoiden avulla muodostetun käsityksen perusteella. Yleiset työelämävalmiudet ovat tässä opinnäytetyössä, muiden tutkijoiden aikaisempien tutkimusten perusteella muodostetun käsityksen perusteella, monien eri ammattien yhteisiä kvalifikaatioita ja kompetensseja. Esiin nousivat havainnot asiakasyhteistyön merkityksettömyydestä ja sosiaalisten taitojen suuresta arvostuksesta työelämässä. Oppilaitoksen opetussuunnitelmasta nousi esiin asiakaslähtöiseen palvelutoimintaan liittyviä ristiriitoja ja opetussuunnitelmien vajavaisuus niiltä osin. Yleisiä työelämävalmiuksia oppilaitoksen opetussuunnitelmista löytyi ammatillisten- substanssiosaamiseen liittyvien kvalifikaatioiden ja kompetenssien kuvausten joukosta ja sisältä. Ilmastointiasennuksen opetussuunnitelmasta löytyi joiltakin osin paljon yleisiä työelämävalmiuksia. Merkillepantavaa oli kuitenkin asiakaspalvelun ja muista kulttuureista tulevien kohtaamisen lähes täydellinen puuttuminen.
Tutkimuksen tuloksena esitettiin tutkintojen opetussuunnitelmiin kehittämisehdotuksia. Lisäksi oppilaitoksen opetussuunnitelmaan ja toimintatapoihin esitettiin muutosehdotuksia.
Asiasanat:Yleiset työelämävalmiudet, kvalifikaatio, kompetenssi, opetussuunnitelma, oppimiskäsitys