"Päinvastasesti ku supistaminen" Matematiikan suullinen kielentäminen peruskoulun alaluokilla
MANSIKKA-AHO, JAANA; SIREN, SAARA (2012)
MANSIKKA-AHO, JAANA
SIREN, SAARA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22788
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22788
Tiivistelmä
Tutkimus kuuluu Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksen Sanan lasku -projektiin, joka on poikkitieteellinen matematiikan ja äidinkielen didaktiikan tutkimusprojekti. Projektin tarkoituksena on tutkia matematiikan ja äidinkielen kielentämistä peruskoulussa ja kehittää kielentämisen keinoja. Projektiin on tehty lisäksi useita muita kandidaatin- ja pro gradu -tutkielmia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia matemaattisen ajattelun ilmaisemista suullisen kielentämisen avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan matematiikan suullista kielentämistä monipuolisesti opettajien ja oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa käsitellään matematiikan suullisen kielentämisen käytänteitä, oppilaiden käyttämää matematiikan kieltä käsitteiden kielennyksissä sekä toimintamateriaalin merkitystä oppilaiden suullisessa kielentämisessä.
Tutkimus kuuluu hermeneuttis-fenomenologiseen viitekehykseen ja on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja aineiston analyysissä sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin keväällä 2011. Tutkimusjoukkoon valikoitui viidennen luokan oppilaita sekä 3.-6. luokkien opettajia Hämeenlinnan normaalikoululta. Kaikkiaan oppilaita osallistui tutkimukseen kahdeksan ja opettajia seitsemän. Aineistoa kerättiin normaalikoulun eräältä viidenneltä luokalta kolmen pidetyn matematiikkatuokion aikana. Oppitunnit suunniteltiin siten, että niiden aikana oppilaat joutuivat kielentämään matemaattisia ajatuksiaan mahdollisimman paljon suullisesti. Lisäksi aineisto koostuu oppilaiden haastatteluista sekä opettajien vastauksista avoimeen kyselomakkeeseen.
Tutkimustulosten mukaan matematiikan suullinen kielentäminen on merkityksellistä kaikkien kielentämisessä mukana olevien osapuolten kannalta. Ilmaistessaan ajatuksensa ääneen oppilas joutuu jäsentämään ratkaisunsa uudestaan. Suullinen kielentäminen selkeyttää oppilaan ajattelua ja tuo ratkaisumallit muiden tietoisuuteen. Suullisen kielentämisen avulla oppilaat kokevat oppivansa käyttämään puheessaan matematiikan käsitteitä oikein. Lisäksi oppilaat kokevatsaavansa oikean mallin tehtävän ratkaisutavasta toisen oppilaan kielennyksestä. Erilaisten ratkaisumenetelmien kuuleminen ja niiden ymmärtäminen on oppilaille tärkeää.
Aineistosta ilmenee, että oppilaat käyttävät pääasiassa luonnollista kieltä selittäessään matemaattisia käsitteitä. Tutuimmissa käsitteissä oppilaat käyttävät selityksissään myös matematiikan kieltä. Lisäksi tutkimus osoittaa toimintamateriaalin tukevan oppilaiden suullista kielentämistä, jos sen käyttö on oppilaille tuttua ja laskutoimitus on tarpeeksi haastava. Oppilaiden suullinen kielentäminen antaa myös tärkeää tietoa oppilaiden taitotasosta ja näin auttaa opettajaa eriyttämään ja suunnittelemaan opetustaan.
Tutkimustuloksia ei voida yleistää, koska tutkimukseen osallistunut tutkimusjoukko on suppea. Tässä tutkimuksessa on yleistämisen sijaan pyritty tutkimaan mahdollisimman tarkasti tietyn viidennen luokan oppilaiden matematiikan suullista kielentämistä sekä tiettyjen opettajien kokemuksia aiheesta. Tutkimustulosten perusteella kielentäminen auttaa oppilaiden matematiikan oppimista ja opettajaa opetuksen suunnittelussa sekä arvioinnissa. Olisi tärkeää, että kielentäminen tulisi laajemmin käyttöön matematiikan opetusmetodina. Tästä syystä olisi tärkeää tehdä aiheesta lisätutkimuksia vielä kehittäen matematiikan suullisen kielentämisen käyttötapoja.
Asiasanat:matematiikan kieli, kielentäminen, suullinen kielentäminen, matemaattinen ajattelu, matematiikan käsitteet
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia matemaattisen ajattelun ilmaisemista suullisen kielentämisen avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan matematiikan suullista kielentämistä monipuolisesti opettajien ja oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa käsitellään matematiikan suullisen kielentämisen käytänteitä, oppilaiden käyttämää matematiikan kieltä käsitteiden kielennyksissä sekä toimintamateriaalin merkitystä oppilaiden suullisessa kielentämisessä.
Tutkimus kuuluu hermeneuttis-fenomenologiseen viitekehykseen ja on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja aineiston analyysissä sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin keväällä 2011. Tutkimusjoukkoon valikoitui viidennen luokan oppilaita sekä 3.-6. luokkien opettajia Hämeenlinnan normaalikoululta. Kaikkiaan oppilaita osallistui tutkimukseen kahdeksan ja opettajia seitsemän. Aineistoa kerättiin normaalikoulun eräältä viidenneltä luokalta kolmen pidetyn matematiikkatuokion aikana. Oppitunnit suunniteltiin siten, että niiden aikana oppilaat joutuivat kielentämään matemaattisia ajatuksiaan mahdollisimman paljon suullisesti. Lisäksi aineisto koostuu oppilaiden haastatteluista sekä opettajien vastauksista avoimeen kyselomakkeeseen.
Tutkimustulosten mukaan matematiikan suullinen kielentäminen on merkityksellistä kaikkien kielentämisessä mukana olevien osapuolten kannalta. Ilmaistessaan ajatuksensa ääneen oppilas joutuu jäsentämään ratkaisunsa uudestaan. Suullinen kielentäminen selkeyttää oppilaan ajattelua ja tuo ratkaisumallit muiden tietoisuuteen. Suullisen kielentämisen avulla oppilaat kokevat oppivansa käyttämään puheessaan matematiikan käsitteitä oikein. Lisäksi oppilaat kokevatsaavansa oikean mallin tehtävän ratkaisutavasta toisen oppilaan kielennyksestä. Erilaisten ratkaisumenetelmien kuuleminen ja niiden ymmärtäminen on oppilaille tärkeää.
Aineistosta ilmenee, että oppilaat käyttävät pääasiassa luonnollista kieltä selittäessään matemaattisia käsitteitä. Tutuimmissa käsitteissä oppilaat käyttävät selityksissään myös matematiikan kieltä. Lisäksi tutkimus osoittaa toimintamateriaalin tukevan oppilaiden suullista kielentämistä, jos sen käyttö on oppilaille tuttua ja laskutoimitus on tarpeeksi haastava. Oppilaiden suullinen kielentäminen antaa myös tärkeää tietoa oppilaiden taitotasosta ja näin auttaa opettajaa eriyttämään ja suunnittelemaan opetustaan.
Tutkimustuloksia ei voida yleistää, koska tutkimukseen osallistunut tutkimusjoukko on suppea. Tässä tutkimuksessa on yleistämisen sijaan pyritty tutkimaan mahdollisimman tarkasti tietyn viidennen luokan oppilaiden matematiikan suullista kielentämistä sekä tiettyjen opettajien kokemuksia aiheesta. Tutkimustulosten perusteella kielentäminen auttaa oppilaiden matematiikan oppimista ja opettajaa opetuksen suunnittelussa sekä arvioinnissa. Olisi tärkeää, että kielentäminen tulisi laajemmin käyttöön matematiikan opetusmetodina. Tästä syystä olisi tärkeää tehdä aiheesta lisätutkimuksia vielä kehittäen matematiikan suullisen kielentämisen käyttötapoja.
Asiasanat:matematiikan kieli, kielentäminen, suullinen kielentäminen, matemaattinen ajattelu, matematiikan käsitteet