Luottamus ja sitoutuminen franchisingsuhteessa
MELASAARI, MATLEENA (2012)
MELASAARI, MATLEENA
2012
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22760
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22760
Tiivistelmä
Franchisingsuhde on erityinen ja normaalia liiketaloudellista suhdetta tiiviimpi yhteistyösuhde. Erityisen suhteesta tekee sen pitkälle sopimuksin määritelty luonne ja osapuolten toimien taloudellinen vaikuttavuus toiseen osapuoleen. Franchising liiketoimintalogiikkana peräänkuuluttaa sekä innovatiivisuutta ja joustavuutta että kontrollia. Luottamus ja sitoutuminen ovat franchisingsuhteen tärkeimmät rakennuspalikat. Ilman niitä suhde lakkaa olemasta.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin luottamuksen ja sitoutumisen syntymistä ja merkitystä franchisingsuhteessa. Nykytutkimus näkee franchisingin muista liiketaloudellisista ilmiöistä erillisenä ilmiönä, jonka tutkimukseen on viime vuosina luotu useita teoreettisia malleja. Franchisingia on tutkittu sekä taloudellisesta että sosiaalisesta näkökulmasta. Tämä tutkimus keskittyy sosiaaliseen näkökulmaan ja pyrkii avaamaan luottamuksen ja sitoutumisen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä franchisingsuhteessa.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa määrittelen franchisetoimintaa ja teen katsauksen taloudellisen tutkimushaaran pääteorioihin. Tämän jälkeen muodostan teoreettisen viitekehyksen sosiaalisen tutkimushaaran teorioiden pohjalta. Sosiaalisen tutkimushaaran keskiössä ovat suhdetekijät franchisingsuhteessa, jotka käydään läpi kirjallisuuskatsauksessa. Teoreettisen osuuden yhteenvedossa esittelen mallin luottamuksen ja sitoutumisen syntymisestä franchisingsuhteessa, joka on luotu suhteen laadun mittaamisen viitekehyksen pohjalta.
Empiirinen tutkimusaineisto muodostui puolistrukturoitujen teemahaastattelujen pohjalta, joita toteutettiin yhteensä kolme. Haastateltavat edustavat erään franchisingsuhteen osapuolia, jotka ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Aineistoanalyysin lopputuloksena esittelen empiirisen aineiston avulla täydennetyn mallin luottamuksen ja sitoutumisen syntymisestä franchisingsuhteessa. Aineistoanalyysin avulla selvitettiin luottamuksen ja sitoutumisen syntymiseen vaikuttavat osatekijät franchisingsuhteessa.
Tutkimus ottaa osaa parhaillaan käytävään keskusteluun franchisingsuhteen sosiaalisesta laadusta, sekä luottamuksen ja sitoutumisen synnystä ja tärkeydestä franchisingyhteistyössä.
Asiasanat:Franchising, luottamus, sitoutuminen, suhdetekijät
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin luottamuksen ja sitoutumisen syntymistä ja merkitystä franchisingsuhteessa. Nykytutkimus näkee franchisingin muista liiketaloudellisista ilmiöistä erillisenä ilmiönä, jonka tutkimukseen on viime vuosina luotu useita teoreettisia malleja. Franchisingia on tutkittu sekä taloudellisesta että sosiaalisesta näkökulmasta. Tämä tutkimus keskittyy sosiaaliseen näkökulmaan ja pyrkii avaamaan luottamuksen ja sitoutumisen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä franchisingsuhteessa.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa määrittelen franchisetoimintaa ja teen katsauksen taloudellisen tutkimushaaran pääteorioihin. Tämän jälkeen muodostan teoreettisen viitekehyksen sosiaalisen tutkimushaaran teorioiden pohjalta. Sosiaalisen tutkimushaaran keskiössä ovat suhdetekijät franchisingsuhteessa, jotka käydään läpi kirjallisuuskatsauksessa. Teoreettisen osuuden yhteenvedossa esittelen mallin luottamuksen ja sitoutumisen syntymisestä franchisingsuhteessa, joka on luotu suhteen laadun mittaamisen viitekehyksen pohjalta.
Empiirinen tutkimusaineisto muodostui puolistrukturoitujen teemahaastattelujen pohjalta, joita toteutettiin yhteensä kolme. Haastateltavat edustavat erään franchisingsuhteen osapuolia, jotka ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Aineistoanalyysin lopputuloksena esittelen empiirisen aineiston avulla täydennetyn mallin luottamuksen ja sitoutumisen syntymisestä franchisingsuhteessa. Aineistoanalyysin avulla selvitettiin luottamuksen ja sitoutumisen syntymiseen vaikuttavat osatekijät franchisingsuhteessa.
Tutkimus ottaa osaa parhaillaan käytävään keskusteluun franchisingsuhteen sosiaalisesta laadusta, sekä luottamuksen ja sitoutumisen synnystä ja tärkeydestä franchisingyhteistyössä.
Asiasanat:Franchising, luottamus, sitoutuminen, suhdetekijät