Asiakaskannattavuuslaskennan toteutus ja haasteet suomalaisissa pienyrityksissä
LEHTI, ANNIINA (2012)
LEHTI, ANNIINA
2012
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22752
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22752
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten ja minkälaisin laskentamenetelmin asiakaskohtaista kannattavuutta tällä hetkellä lasketaan ja seurataan suomalaisissa pienyrityksissä sekä minkälaisia laskentahaasteita näillä yrityksillä on. Asiakaskannattavuuslaskennalla tarkoitetaan asiakkaan tai asiakasryhmän kannattavuuksien laskentaa niin, että kaikki asiakkaasta johtuvat kustannukset otetaan mukaan laskelmiin. Tutkimusta ohjaava teoreettinen viitekehys rakennettiin asiakaskannattavuuslaskennan ja sen toteutukseen liittyvän doktriinin ja aiemman tutkimuksen pohjalta.
Tutkimus on empiirinen, kuvaileva ja kartoittava poikkileikkaustutkimus, jonka tuloksia analysoitiin niin kvalitatiivisin kuin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja se kohdistui suomalaisiin pienyrityksiin. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 80 kappaletta. Pieneksi yritykseksi luokiteltiin liikevaihdoltaan alle kymmenen miljoonaan yritykset tai yritykset, joissa työskentelee vähemmän kuin 50 ihmistä. Tutkimuksen tuloksena saatiin kuva asiakaskannattavuuslaskennasta ja sen toteutuksesta sekä haasteista suomalaisissa pienyrityksissä.
Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa sille, millä tasolla kustannuslaskenta ja erityisesti asiakaskannattavuuslaskenta suomalaisissa pienyrityksissä on. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että suomalaisilla pienyrityksillä on vielä parantamisen varaa kustannuslaskennassaan. Vain noin neljänneksessä kyselyn yrityksistä toteutetaan säännöllistä asiakaskannattavuuslaskentaa. Yli puolessa yrityksistä toteutetaan ”näppituntumaan” tai arvioihin perustuvaa kustannuslaskentaa. Erityisesti kaikista pienimmissä yrityksissä toteutetaan useimmin ”näppituntumaan” tai arvioihin perustuvaa laskentaa. Toimintolaskenta oli tuttu vain viidennekselle kyselyyn vastanneista ja toimintolaskentasovellus oli käytössä vain hieman yli kymmenyksellä vastanneista. Toimintolaskennan käyttöönottoa oli kuitenkin harkinnut yli 40 % vastaajista. Suurimmalla osalla pienyrityksistä on tarvetta kustannuslaskennan kehittämiselle, mutta toimenpiteitä kehittämiselle ei ole vielä suunniteltu.
Asiasanat:asiakaskannattavuuslaskenta, pienyritys, toimintolaskenta
Tutkimus on empiirinen, kuvaileva ja kartoittava poikkileikkaustutkimus, jonka tuloksia analysoitiin niin kvalitatiivisin kuin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja se kohdistui suomalaisiin pienyrityksiin. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 80 kappaletta. Pieneksi yritykseksi luokiteltiin liikevaihdoltaan alle kymmenen miljoonaan yritykset tai yritykset, joissa työskentelee vähemmän kuin 50 ihmistä. Tutkimuksen tuloksena saatiin kuva asiakaskannattavuuslaskennasta ja sen toteutuksesta sekä haasteista suomalaisissa pienyrityksissä.
Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa sille, millä tasolla kustannuslaskenta ja erityisesti asiakaskannattavuuslaskenta suomalaisissa pienyrityksissä on. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että suomalaisilla pienyrityksillä on vielä parantamisen varaa kustannuslaskennassaan. Vain noin neljänneksessä kyselyn yrityksistä toteutetaan säännöllistä asiakaskannattavuuslaskentaa. Yli puolessa yrityksistä toteutetaan ”näppituntumaan” tai arvioihin perustuvaa kustannuslaskentaa. Erityisesti kaikista pienimmissä yrityksissä toteutetaan useimmin ”näppituntumaan” tai arvioihin perustuvaa laskentaa. Toimintolaskenta oli tuttu vain viidennekselle kyselyyn vastanneista ja toimintolaskentasovellus oli käytössä vain hieman yli kymmenyksellä vastanneista. Toimintolaskennan käyttöönottoa oli kuitenkin harkinnut yli 40 % vastaajista. Suurimmalla osalla pienyrityksistä on tarvetta kustannuslaskennan kehittämiselle, mutta toimenpiteitä kehittämiselle ei ole vielä suunniteltu.
Asiasanat:asiakaskannattavuuslaskenta, pienyritys, toimintolaskenta