Teknologiseen yleissivistykseen kasvattamisen haaste peruskoulun alaluokilla
HARJU, JUHA (2012)
HARJU, JUHA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22745
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22745
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten teknologiakasvatus toteutuu ”Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2004” -asiakirjan määrittämän ”Ihminen ja teknologia”- aihekokonaisuuden ja ”Tämä toimii!” -teknologiakilpailun avulla. Perusopetuksen teknologiakasvatukselle ei ole Suomen koulujärjestelmässä omaa oppiainetta, ja siksi se määritellään opetussuunnitelman perusteiden yhtenä eri oppiaineita eheyttävänä ja useisiin eri oppiainesisältöihin integroitavana aihekokonaisuutena. ”Ihminen ja teknologia” -aihekokonaisuudessa esitetään teknologiakasvatuksen opetukselliset päämäärät, tavoitteet ja keskeiset sisällöt.
Vuonna 2010 tekemäni kandidaatintutkielma osoitti, että ”Ihminen ja teknologia” - aihekokonaisuus ei määrittele teknologian käsitettä ja jättää muutenkin teknologiakasvatuksen toteutumisen suurelta osin opettajien teknologiaa koskevan tietotaidon varaan. Näin ollen ei voida olettaa, että teknologiakasvatus toteutuisi Suomen yleissivistävässä koulussa yhtenäisesti ja tasa-arvoisesti. Tässä tutkimuksessa liitin aiemman tutkimukseni ja sen myötä tekemäni johtopäätökset osaksi toimintatutkimuksen jatkuvaa spiraalia ja etsin uusien kysymysten avulla vaihtoehtoista keinoa toteuttaa teknologiakasvatusta.
Valitsin tutkimuskohteeksi Opetushallituksen ja Teknologiateollisuus ry:n yhdessä julkaiseman ”Tämä toimii! ”- teknologiakilpailun, jonka ilmoitetaan olevan toimintamalli ”Ihminen ja teknologia” -aihekokonaisuuden toteuttamiselle. Valitsin tutkimusmenetelmäksi toimintatutkimuksen ja tarkemmin ”Tutkiva opettaja” -suuntauksen. Toimintatutkimuksessa keskeistä on ihmisten toiminnan tutkiminen, jonka kautta pyritään parantamaan olemassa olevia toimintoja.
Toteutin tutkimuksen Hämeenlinnan normaalikoulun 5-luokkalaisten kanssa keväällä 2011. Tutkimuksen aikana havaitsin ”Tämä toimii!” -konseptin olevan mielenkiintoinen ja innostava ongelmanratkaisuprosessi, mutta teknologisen sisällön puuttuminen sekä tarkasti rajattu materiaali ja opettajan toiminta eivät nähdäkseni antaneet mahdollisuutta varsinaisen teknologiakasvatuksen toteutumiselle.
Loin tutkimuksen aikana tekemieni havaintojeni pohjalta kehittämisehdotuksen, joka perustui teknologisen opetusmateriaalin liittämiseen peruskonseptiltaan toimivaan ”Tämä toimii” - teknologiakilpailuun. Toimintatutkimuksen hengen mukaisesti kerroin tutkimuksestani, tutkimustuloksistani ja kehittämisideastani myös ”Tämä toimii!” -kilpailua julkaisevalle taholle, mutta he ilmoittivat, että kilpailua ei ole tarkoitus muuttaa nykyisestä. Tästä huolimatta pystyn käyttämään tutkimuksesta saamaani tietotaitoa oman ammattitaitoni kehittämiseen ja teknologiakasvatuksen edistämiseen tulevan työni ja työyhteisöni kautta.
Asiasanat:perusopetus, teknologia, teknologiakasvatus, toimintatutkimus, tutkiva opettaja
Vuonna 2010 tekemäni kandidaatintutkielma osoitti, että ”Ihminen ja teknologia” - aihekokonaisuus ei määrittele teknologian käsitettä ja jättää muutenkin teknologiakasvatuksen toteutumisen suurelta osin opettajien teknologiaa koskevan tietotaidon varaan. Näin ollen ei voida olettaa, että teknologiakasvatus toteutuisi Suomen yleissivistävässä koulussa yhtenäisesti ja tasa-arvoisesti. Tässä tutkimuksessa liitin aiemman tutkimukseni ja sen myötä tekemäni johtopäätökset osaksi toimintatutkimuksen jatkuvaa spiraalia ja etsin uusien kysymysten avulla vaihtoehtoista keinoa toteuttaa teknologiakasvatusta.
Valitsin tutkimuskohteeksi Opetushallituksen ja Teknologiateollisuus ry:n yhdessä julkaiseman ”Tämä toimii! ”- teknologiakilpailun, jonka ilmoitetaan olevan toimintamalli ”Ihminen ja teknologia” -aihekokonaisuuden toteuttamiselle. Valitsin tutkimusmenetelmäksi toimintatutkimuksen ja tarkemmin ”Tutkiva opettaja” -suuntauksen. Toimintatutkimuksessa keskeistä on ihmisten toiminnan tutkiminen, jonka kautta pyritään parantamaan olemassa olevia toimintoja.
Toteutin tutkimuksen Hämeenlinnan normaalikoulun 5-luokkalaisten kanssa keväällä 2011. Tutkimuksen aikana havaitsin ”Tämä toimii!” -konseptin olevan mielenkiintoinen ja innostava ongelmanratkaisuprosessi, mutta teknologisen sisällön puuttuminen sekä tarkasti rajattu materiaali ja opettajan toiminta eivät nähdäkseni antaneet mahdollisuutta varsinaisen teknologiakasvatuksen toteutumiselle.
Loin tutkimuksen aikana tekemieni havaintojeni pohjalta kehittämisehdotuksen, joka perustui teknologisen opetusmateriaalin liittämiseen peruskonseptiltaan toimivaan ”Tämä toimii” - teknologiakilpailuun. Toimintatutkimuksen hengen mukaisesti kerroin tutkimuksestani, tutkimustuloksistani ja kehittämisideastani myös ”Tämä toimii!” -kilpailua julkaisevalle taholle, mutta he ilmoittivat, että kilpailua ei ole tarkoitus muuttaa nykyisestä. Tästä huolimatta pystyn käyttämään tutkimuksesta saamaani tietotaitoa oman ammattitaitoni kehittämiseen ja teknologiakasvatuksen edistämiseen tulevan työni ja työyhteisöni kautta.
Asiasanat:perusopetus, teknologia, teknologiakasvatus, toimintatutkimus, tutkiva opettaja