Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Allergiaa ja astmaa sairastavien alakouluikäisten oppilaiden vanhempien yhteistyö opettajien kanssa

MÄNTYVAARA, PÄIVI (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu06045.pdf (8.866Mt)
Lataukset: 



MÄNTYVAARA, PÄIVI
2012

Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22743
Tiivistelmä
Allergiaa ja astmaa sairastavien oppilaiden määrä on kasvanut Suomen alakouluissa ja yhteistyön merkitys vanhempien, opettajien sekä muiden ammattiryhmien välillä korostuu edistettäessä näiden oppilaiden hyvinvointia alakouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia allergiaa tai astmaa sairastavien lasten vanhemmilla on alakouluikäisten oppilaiden hyvinvointia edistävästä ja estävästä yhteistyöstä opettajien kanssa. Tutkimusaiheesta on hyvin vähän kotimaista ja ulkomaista tutkimustietoa. Tutkimukseen osallistui kymmenen allergiaa ja astmaa sairastavan alakouluikäisen oppilaan vanhempaa. Heidän alakouluikäisten lastensa ikä vaihteli kuudesta ikävuodesta 12 ikävuoteen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla tallentaen haastattelut ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.

 Vanhempien ja opettajien välinen keskustelu allergeeneista ja toiminta allergiaa aiheuttavien tekijöiden vähentämisessä on keskeistä oppilaan hyvinvoinnin edistämisessä alakouluissa. Oppilaiden oireilun aikana painottuvat opettajien ja vanhempien toiminta oppilaan avustamisessa. Lääkitykseen liittyvistä asioista ovat tärkeitä neuvonta oppilaan lääkkeistä sekä sopiminen lääkkeiden säilyttämisestä alakouluissa. Opettajan hyvä osaaminen allergiasta ja astmasta sekä myönteinen vuorovaikutus vanhempien ja opettajien välillä lisäsi positiivista yhteistyötä. Oppilaan hyvinvointia estäviä tekijöitä olivat vähäinen tiedotus vanhempien ja opettajien välillä esimerkiksi vähäinen tiedottaminen oppilaan oireista. Oppilaan hyvinvointia estäviä tekijöitä olivat myös kohtaamisen esteet vanhempien ja opettajien välillä kuten opettajien pelko ja tiedon puute oppilaan allergiasta ja astmasta sekä positiivisen vuorovaikutuksen ongelmat kuten opettajien kiire ja resurssipula.

 Jatkotutkimushaasteita ovat kouluterveydenhoitajien sekä muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyön kehittäminen alakoulujen opettajien ja allergiaa ja astmaa sairastavien oppilaiden vanhempien kanssa. Tämän tutkimuksen avulla saatua tietoa voidaan soveltaa kehitettäessä hoitotyötä liittyen allergiaa tai astmaa sairastavaan oppilaaseen alakoulussa. Aiheesta tarvitaan lisää sekä laadullista että tilastollista tutkimustietoa.

Asiasanat:astma, allergia, koulu, oppilas, opettaja, vanhemmat, yhteistyö
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36336]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste