JUUTALAISEN REPRESENTAATIO JA MERKITYS RENESSANSSIDRAAMASSA
SUOMINEN, NIKO (2012)
SUOMINEN, NIKO
2012
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22708
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22708
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani juutalaisen representaatioita ja merkitystä renessanssidraamassa. Tutkimukseni tapahtuu vertailemalla juutalaisaiheisia näytelmiä The Three Ladies of London, The Jew of Malta ja Venetsian kauppias suhteessa kirjoitusajankohdan maailmaan, juutalaiskäsityksiin ja näytelmäkirjailijoihin.
The Three Ladies of Londonin kirjoittanut Robert Wilson, The Jew of Maltan kirjoittanut Christopher Marlowe ja Venetsian kauppiaan kirjoittanut William Shakespeare käsittelevät näytelmissään samaa aihepiiriä. En tutki ensijaisesti englantilaisten juutalaisiin 1500-luvun lopulla liittämiä käsityksiä, vaan pyrin ymmärtämään 1500-luvun lopun Englannin teatterintekijöiden juutalaisiin kohdistuvaa kiinnostusta- ja juutalaisen merkitystä näytelmäkirjailijoille.
Juutalaisen representaatio näissä näytelmissä on sidoksissa juutalaisen merkitykseen kristityssä mielikuvituksessa, sillä tarkastelemani näytelmät ovat kristittyjen kirjoittamaa fiktiota. Pyrkimyksenä on pureutua aikalaiskatsojien tulkintakontekstiin ja niihin lähtökohtiin, jotka näytelmäkirjailijoilla on ollut juutalaishahmojensa luomisessa.
Näytelmiä tutkiessani perehdyn myös näytelmäkirjailijoiden taustaan, muuhun tuotantoon ja arvomaailmaan. Tarkastelemieni näytelmien vertaileva luenta tuo ilmi niissä esiintyvän arvokeskustelun: teatteri on toiminut viihteen ohella yhteiskunnallisen keskustelun ja vaikuttamisen kanavana 1500-luvun lopun Englannissa.
Asiasanat:filosofia, The Jew of Malta, juutalaisuus, kristinusko, Christopher Marlowe, renessanssidraama, William Shakespeare, Shylock, The Three Ladies of London, toiseus, uskonto, Venetsian kauppias, Robert Wilson
The Three Ladies of Londonin kirjoittanut Robert Wilson, The Jew of Maltan kirjoittanut Christopher Marlowe ja Venetsian kauppiaan kirjoittanut William Shakespeare käsittelevät näytelmissään samaa aihepiiriä. En tutki ensijaisesti englantilaisten juutalaisiin 1500-luvun lopulla liittämiä käsityksiä, vaan pyrin ymmärtämään 1500-luvun lopun Englannin teatterintekijöiden juutalaisiin kohdistuvaa kiinnostusta- ja juutalaisen merkitystä näytelmäkirjailijoille.
Juutalaisen representaatio näissä näytelmissä on sidoksissa juutalaisen merkitykseen kristityssä mielikuvituksessa, sillä tarkastelemani näytelmät ovat kristittyjen kirjoittamaa fiktiota. Pyrkimyksenä on pureutua aikalaiskatsojien tulkintakontekstiin ja niihin lähtökohtiin, jotka näytelmäkirjailijoilla on ollut juutalaishahmojensa luomisessa.
Näytelmiä tutkiessani perehdyn myös näytelmäkirjailijoiden taustaan, muuhun tuotantoon ja arvomaailmaan. Tarkastelemieni näytelmien vertaileva luenta tuo ilmi niissä esiintyvän arvokeskustelun: teatteri on toiminut viihteen ohella yhteiskunnallisen keskustelun ja vaikuttamisen kanavana 1500-luvun lopun Englannissa.
Asiasanat:filosofia, The Jew of Malta, juutalaisuus, kristinusko, Christopher Marlowe, renessanssidraama, William Shakespeare, Shylock, The Three Ladies of London, toiseus, uskonto, Venetsian kauppias, Robert Wilson