Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaksi näkökulmaa organisaatiotutkimuksen kulttuurisotaan

LEHTO, JOUNI (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu06017.pdf (904.2Kt)
Lataukset: 



LEHTO, JOUNI
2012

Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-19
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22707
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää miten kansallinen kulttuuri ja organisaatiokulttuuri kohtaavat organisaation kontekstissa. Organisaatiotutkimuksen tieteenalan diskurssi kulttuurin vaikutuksesta organisaation sielunelämään on pirstaloitunut koulukuntaklustereiksi ja samalla vaikeuttanut käytännön kehittämistyökalujen tuottamista kansainvälisten organisaatioiden käyttöön. Tarkastelun kohteena ovat vertailtavien koulukuntien näkemykset kulttuurin rakentumiseen ja sisältöön, sekä keskeisiin organisatorisiin funktioihin joissa kulttuuri näyttäytyy.

Tutkielma on luonteeltaan teoreettinen ja koulukunniksi valikoituivat kansallisen kulttuurin koulukunta (Hofstede, ym.) sekä organisaatiokulttuurin tutkijoista koottu integraatiokoulukunta (Schein, ym.), joiden tutkimukset ja keskeinen kirjallinen tuotanto toimivat aineistona. Työn rakenne noudattaa kulttuurin rakentumista yksilössä, korostaen aluksi kansallisen kulttuurin merkitystä organisaatiokulttuurin saadessa lisää painoarvoa loppua kohti. Tutkielmassa hyödynnetään laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia ja eritoten käsitekarttoja aineiston analysointiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kulttuuria merkityksenantojen lähteenä, viestintää ja vuorovaikutusta kulttuuria ilmentävinä prosesseina, sekä organisaation tuloksellisuutta.

Tutkimuksen tieteellinen tavoite oli tuottaa eksploratiivista tietämystä tutkittavasta ilmiöstä, pyrkien kartoittamaan koulukuntien eroja ja yhteneväisyyksiä näkemyksissä metodologiaan, sekä kulttuurin rakentumiseen ja sisältöön organisaation johtamisen vuorovaikutuksellisten funktioiden näkökulmasta, jotka johdettiin tieteenalan keskeisistä teoreettisista näkemyksistä.

Tarkastelu osoitti koulukuntien näkemyksien kulttuurin sisällöstä, syvyydestä ja ilmentymistä olevan samankaltaisia, vaikka termit saattoivatkin erota toisistaan. Keskeisimpiä eroja olivat kulttuurin rakentumisen dynamiikka, erityisesti kulttuuriin sosiaalistumisen osalta, joka heijastui näkemyksiin kulttuurin syvimpien kerrosten asettumisesta sekä näkemykseen organisaatiosta sosiaalisena rakenteena, ja siten kulttuurin tuottajana ja merkityksenantojen lähteenä. Merkittävä näkemysero koulukuntien välillä havaittiin myös suhtautumisessa kulttuurin muutokseen, sen nopeuteen, ohjattavuuteen ja muutosagenttiin. Näkemykset poikkesivat toisistaan oleellisesti organisaatiokulttuurin osalta, ja sen merkittävyydestä sosiaalisena ilmiönä, erityisesti kulttuurisen ohjelmoinnin syvyyden osalta.

Asiasanat:Kulttuuri, organisaatiokulttuuri, viestintä, vuorovaikutus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34752]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste