Innovaatioyritysoston perustelu alumiinitoimialalla
POST, OLLI (2012)
POST, OLLI
2012
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22700
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22700
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen on innovaatioparadigman mukainen yritysostoperustelu. Työ on ajankohtainen sen vuoksi, että jopa 80 prosenttia yritysostoista epäonnistuu pitkällä aikavälillä. Lisäksi innovointi on tämän vuosikymmenen paradigma. Työssä pohditaankin sitä, millainen on innovaatioyritysosto.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu perinteisistä yritysostoperusteluista ja innovaatioyritysostoperusteluista. Perinteisinä yritysostoperusteluina pidetään rahoitusteorioiden oppikirjoissa esiteltyjä perusteluita. Perinteisten yritysostoperustelujen jaottelusta havaittiin, ettei mikään niistä sovi innovaatioparadigman mukaiseksi yritysostoperusteluksi. Tämän vuoksi työn teoreettisessa osuudessa tutustutaan tutkijoiden välillä käytyyn innovaatiokeskusteluun. Innovaatiokeskustelu käsittää tässä työssä tiedon luomisen ja jakamisen, sekä asiakkaiden kanssa yhdessä innovoinnin. Tämän keskustelun pohjalta muodostettiin kuvaus siitä, millainen on innovaatioparadigman mukainen yritysostoperustelu.
Työn empiirisessä osassa tarkastellaan kolmen suuren alumiinijätin viimeisen vuosikymmenen aikana tekemiä yritysostoja ja pyritään jaottelemaan yritysostoperusteluja perinteisiin ja innovaatioparadigman mukaisiin yritysostoperusteluihin. Alumiinitoimiala jaoteltiin työssä alumiinin jalostuksen vaiheen perusteella kolmeen luokkaan ja jokaiselle luokalle löydettiin strateginen resurssi. Työn keskeisinä tuloksina havaittiin, että yritysostoissa hankittiin juuri näitä strategisia resursseja. Työssä ei havaittu, että innovaatioparadigma olisi noussut perinteisiä yritysostoperusteluja dominoivampaan asemaan. Työn lopputuloksena oli myös se, että työn teoreettisessa viitekehyksessä muodostettu innovaatioparadigman mukainen yritysostoperustelu ja työn empiirisessä osiossa löydetyt perustelut vastasivat hyvin toisiaan.
Asiasanat:yritysosto, innovaatio, johtamisparadigma, hiljainen tieto
Työn teoreettinen viitekehys koostuu perinteisistä yritysostoperusteluista ja innovaatioyritysostoperusteluista. Perinteisinä yritysostoperusteluina pidetään rahoitusteorioiden oppikirjoissa esiteltyjä perusteluita. Perinteisten yritysostoperustelujen jaottelusta havaittiin, ettei mikään niistä sovi innovaatioparadigman mukaiseksi yritysostoperusteluksi. Tämän vuoksi työn teoreettisessa osuudessa tutustutaan tutkijoiden välillä käytyyn innovaatiokeskusteluun. Innovaatiokeskustelu käsittää tässä työssä tiedon luomisen ja jakamisen, sekä asiakkaiden kanssa yhdessä innovoinnin. Tämän keskustelun pohjalta muodostettiin kuvaus siitä, millainen on innovaatioparadigman mukainen yritysostoperustelu.
Työn empiirisessä osassa tarkastellaan kolmen suuren alumiinijätin viimeisen vuosikymmenen aikana tekemiä yritysostoja ja pyritään jaottelemaan yritysostoperusteluja perinteisiin ja innovaatioparadigman mukaisiin yritysostoperusteluihin. Alumiinitoimiala jaoteltiin työssä alumiinin jalostuksen vaiheen perusteella kolmeen luokkaan ja jokaiselle luokalle löydettiin strateginen resurssi. Työn keskeisinä tuloksina havaittiin, että yritysostoissa hankittiin juuri näitä strategisia resursseja. Työssä ei havaittu, että innovaatioparadigma olisi noussut perinteisiä yritysostoperusteluja dominoivampaan asemaan. Työn lopputuloksena oli myös se, että työn teoreettisessa viitekehyksessä muodostettu innovaatioparadigman mukainen yritysostoperustelu ja työn empiirisessä osiossa löydetyt perustelut vastasivat hyvin toisiaan.
Asiasanat:yritysosto, innovaatio, johtamisparadigma, hiljainen tieto