Yrityksen yhteiskuntavastuun ymmärtäminen suomalaisessa kontekstissa. Case: Nokia Oyj vuosilta 2002-2010
LEIPÄLÄ, SARI (2012)
LEIPÄLÄ, SARI
2012
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22697
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22697
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan, miten yrityksen yhteiskuntavastuu, ja erityisesti vastuun sosiaalinen ulottuvuus, on ymmärretty suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena, jonka kohdeyritykseksi on valittu Nokia Oyj. Tutkimus sisältää laajan empiirisen aineiston vuosilta 2002–2010 siten, että aihetta lähestytään toisaalta sanomalehtikirjoittelun pohjalta ja toisaalta Nokian oman yhteiskuntavastuuraportoinnin pohjalta. Sanomalehtikirjoittelun oletetaan heijastavan niitä yleisiä odotuksia, joita suomalaisella yhteiskunnalla on ollut liittyen Nokian yhteiskuntavastuuseen. Nokian yhteiskuntavastuuraporttien oletetaan vuorostaan heijastavan sitä, miten Nokia itse on ymmärtänyt oman yhteiskuntavastuunsa olevan. Tutkimuksen merkittävin kontribuutio tulee näiden kahden aineiston synteesistä, jossa Nokian yhteiskuntavastuuraportointia peilataan siihen, mitä yhteiskuntavastuusta on eri aikoina ajateltu ja argumentoitu yrityksen eri sidosryhmien näkökulmasta.
Tarkastelun painopiste on yrityksen sosiaalisessa vastuussa, mutta myös taloudellisen vastuun ulottuvuus on tutkimuksessa vahvasti mukana. Tutkimusta merkittävästi ohjaavaksi teoriaksi on valittu sidosryhmäteoria. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yhteiskuntavastuun eri tasoja, yhteiskuntavastuun kontekstiriippuvuutta sekä GRI:n yleisiä raportointiperiaatteita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varsinaiset teemat sekä julkisessa keskustelussa että yhteiskuntavastuuraporteissa ovat suunnilleen samoja, vaikka teemojen sisältö onkin erilainen. Sanomalehtikirjoittelussa keskustelun ytimessä ovat Nokian harjoittaman toiminnan aktiivinen siirtäminen ulkomaille ja tämän toiminnan aiheuttamat kielteiset vaikutukset kansallisella, paikallisella ja yksilön tasolla. Nokian yhteiskuntavastuuraportointi rakentuu vuorostaan hyvin pitkälle erilaisten yrityksen ulkopuolisten tahojen määrittelemien yleisten kansainvälisten normien ja standardien ympärille. Lisäksi raportoinnissa korostuu Nokian aktiivinen osallistuminen yhteisöjä hyödyttäviin sosiaalisiin ja ympäristöohjelmiin. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaankin, että Nokian yhteiskuntavastuuraportoinnin ei voida nähdä heijastavan suoraan niitä asioita, joita yhteiskunnassa milloinkin tapahtuu. Merkittävää kehitystä raportoinnissa on havaittavissa vasta tarkastelujakson kahden viimeisen vuoden aikana.
Asiasanat:Yhteiskuntavastuu, sosiaalinen vastuu, yhteiskuntavastuuraportointi, sidosryhmät
Tarkastelun painopiste on yrityksen sosiaalisessa vastuussa, mutta myös taloudellisen vastuun ulottuvuus on tutkimuksessa vahvasti mukana. Tutkimusta merkittävästi ohjaavaksi teoriaksi on valittu sidosryhmäteoria. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yhteiskuntavastuun eri tasoja, yhteiskuntavastuun kontekstiriippuvuutta sekä GRI:n yleisiä raportointiperiaatteita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varsinaiset teemat sekä julkisessa keskustelussa että yhteiskuntavastuuraporteissa ovat suunnilleen samoja, vaikka teemojen sisältö onkin erilainen. Sanomalehtikirjoittelussa keskustelun ytimessä ovat Nokian harjoittaman toiminnan aktiivinen siirtäminen ulkomaille ja tämän toiminnan aiheuttamat kielteiset vaikutukset kansallisella, paikallisella ja yksilön tasolla. Nokian yhteiskuntavastuuraportointi rakentuu vuorostaan hyvin pitkälle erilaisten yrityksen ulkopuolisten tahojen määrittelemien yleisten kansainvälisten normien ja standardien ympärille. Lisäksi raportoinnissa korostuu Nokian aktiivinen osallistuminen yhteisöjä hyödyttäviin sosiaalisiin ja ympäristöohjelmiin. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaankin, että Nokian yhteiskuntavastuuraportoinnin ei voida nähdä heijastavan suoraan niitä asioita, joita yhteiskunnassa milloinkin tapahtuu. Merkittävää kehitystä raportoinnissa on havaittavissa vasta tarkastelujakson kahden viimeisen vuoden aikana.
Asiasanat:Yhteiskuntavastuu, sosiaalinen vastuu, yhteiskuntavastuuraportointi, sidosryhmät