Kuluttajalähtöisyyden piirteet elintarvikeinnovoinnissa Case: Atria Suomi Oy
Mäntymaa, Kati (2012)
Mäntymaa, Kati
2012
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22693
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22693
Kuvaus
Julkaisuarkistossa on tutkielman rajattu versio. Täysversio on luettavissa Tampereen yliopiston kirjastossa. This is a limited version of the Master's thesis. The complete version can be viewed in print at Tampere University Library.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on eritellä kuluttajalähtöisyyden toteuttamisen ominaispiirteitä elintarvikeinnovoinnissa. Kuluttajalähtöisyyden toteuttaminen kuluttajamassamarkkinoilla toimivassa yrityksessä on haastavaa, sillä suoran kontaktin ylläpitäminen kuluttajan kanssa on ongelmallista. Kuluttajasta tarjolla oleva tieto sekä sen kerääminen, jakaminen ja levittäminen, ovat siten tärkeitä tekijöitä kuluttajalähtöisyyden luomiseksi.
Tutkielmassa käsitellään kuluttajalähtöisyyttä palvelukeskeisen logiikan näkökulmasta. Palvelukeskeiseen logiikkaan perustuen määritellään, millaisia piirteitä kuluttajalähtöinen ajattelutapa sisältää ja millaisia resursseja hyödyntäen kuluttajalähtöisyyttä toteutetaan. Kuluttajatiedon on katsottu olevan merkittävin innovoinnin kuluttajalähtöisyyteen vaikuttava resurssi, joka tarjoaa pohjan kuluttajalähtöisyyden luomiselle. Kuluttajalähtöisyyden toteuttamista tarkastellaan ennen kaikkea tuotekehitysprosessin alkupään toiminnoissa, joissa kuluttajaa koskeva tieto on hyvin abstraktia ja siten sen johtaminenkin on haastavampaa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskenttänä toimi elintarviketeollisuudessa toimiva yritys, Atria Suomi Oy. Tutkimuksen aineisto kerättiin useita aineistolähteitä hyödyntäen, ja päämetodiksi valikoitui teemahaastattelu. Teemahaastattelujen avulla kerättyä aineistoa peilattiin yrityksen käytäntöihin suoran havainnoin keinoin ja aineistoa tarkennettiin kahdella kyselytutkimuksella. Aineistoa analysoitiin luokittelun ja teemoittelun avulla. Kuluttajalähtöisyyden ominaispiirteet elintarviketeollisuudessa teemoiteltiin ja jaettiin luokkiin teoriaosuudessa luodun teoreettisen viitekehyksen avulla.
Teorian ja empirian vuoropuhelu jatkui koko tutkimusprosessin ajan ja niiden vastakkainasettelun avulla kyettiin vastaamaan tutkimuksen pääongelmaan: mitkä piirteet ovat tunnusomaisia elintarvikeinnovoinnin kuluttajalähtöisyyden toteuttamisessa? Tutkimuksen pohjalta analysoitiin seitsemän elintarvikeinnovoinnille ominaista piirrettä, joiden koettiin vaikuttavan siihen, miten elintarviketeollisuudessa toteutetaan kuluttajalähtöistä tuoteinnovointia.
Asiasanat:kuluttajalähtöisyys, tuoteinnovointi, kuluttajatieto
Tutkielmassa käsitellään kuluttajalähtöisyyttä palvelukeskeisen logiikan näkökulmasta. Palvelukeskeiseen logiikkaan perustuen määritellään, millaisia piirteitä kuluttajalähtöinen ajattelutapa sisältää ja millaisia resursseja hyödyntäen kuluttajalähtöisyyttä toteutetaan. Kuluttajatiedon on katsottu olevan merkittävin innovoinnin kuluttajalähtöisyyteen vaikuttava resurssi, joka tarjoaa pohjan kuluttajalähtöisyyden luomiselle. Kuluttajalähtöisyyden toteuttamista tarkastellaan ennen kaikkea tuotekehitysprosessin alkupään toiminnoissa, joissa kuluttajaa koskeva tieto on hyvin abstraktia ja siten sen johtaminenkin on haastavampaa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskenttänä toimi elintarviketeollisuudessa toimiva yritys, Atria Suomi Oy. Tutkimuksen aineisto kerättiin useita aineistolähteitä hyödyntäen, ja päämetodiksi valikoitui teemahaastattelu. Teemahaastattelujen avulla kerättyä aineistoa peilattiin yrityksen käytäntöihin suoran havainnoin keinoin ja aineistoa tarkennettiin kahdella kyselytutkimuksella. Aineistoa analysoitiin luokittelun ja teemoittelun avulla. Kuluttajalähtöisyyden ominaispiirteet elintarviketeollisuudessa teemoiteltiin ja jaettiin luokkiin teoriaosuudessa luodun teoreettisen viitekehyksen avulla.
Teorian ja empirian vuoropuhelu jatkui koko tutkimusprosessin ajan ja niiden vastakkainasettelun avulla kyettiin vastaamaan tutkimuksen pääongelmaan: mitkä piirteet ovat tunnusomaisia elintarvikeinnovoinnin kuluttajalähtöisyyden toteuttamisessa? Tutkimuksen pohjalta analysoitiin seitsemän elintarvikeinnovoinnille ominaista piirrettä, joiden koettiin vaikuttavan siihen, miten elintarviketeollisuudessa toteutetaan kuluttajalähtöistä tuoteinnovointia.
Asiasanat:kuluttajalähtöisyys, tuoteinnovointi, kuluttajatieto