Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuluttajalähtöisyyden piirteet elintarvikeinnovoinnissa Case: Atria Suomi Oy

Mäntymaa, Kati (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu06004.pdf (842.2Kt)
Lataukset: 



Mäntymaa, Kati
2012

Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22693
Tiivistelmä
TamPubissa tutkielman rajattu versio. Täydellinen versio luettavissa Tampereen yliopiston Linna-kirjastossa.
The PDF is a limited version of the Master's thesis. The complete text is available in printed version in University of Tampere Linna library.


Tutkielman tarkoituksena on eritellä kuluttajalähtöisyyden toteuttamisen ominaispiirteitä elintarvikeinnovoinnissa. Kuluttajalähtöisyyden toteuttaminen kuluttajamassamarkkinoilla toimivassa yrityksessä on haastavaa, sillä suoran kontaktin ylläpitäminen kuluttajan kanssa on ongelmallista. Kuluttajasta tarjolla oleva tieto sekä sen kerääminen, jakaminen ja levittäminen, ovat siten tärkeitä tekijöitä kuluttajalähtöisyyden luomiseksi.

Tutkielmassa käsitellään kuluttajalähtöisyyttä palvelukeskeisen logiikan näkökulmasta. Palvelukeskeiseen logiikkaan perustuen määritellään, millaisia piirteitä kuluttajalähtöinen ajattelutapa sisältää ja millaisia resursseja hyödyntäen kuluttajalähtöisyyttä toteutetaan. Kuluttajatiedon on katsottu olevan merkittävin innovoinnin kuluttajalähtöisyyteen vaikuttava resurssi, joka tarjoaa pohjan kuluttajalähtöisyyden luomiselle. Kuluttajalähtöisyyden toteuttamista tarkastellaan ennen kaikkea tuotekehitysprosessin alkupään toiminnoissa, joissa kuluttajaa koskeva tieto on hyvin abstraktia ja siten sen johtaminenkin on haastavampaa.

Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskenttänä toimi elintarviketeollisuudessa toimiva yritys, Atria Suomi Oy. Tutkimuksen aineisto kerättiin useita aineistolähteitä hyödyntäen, ja päämetodiksi valikoitui teemahaastattelu. Teemahaastattelujen avulla kerättyä aineistoa peilattiin yrityksen käytäntöihin suoran havainnoin keinoin ja aineistoa tarkennettiin kahdella kyselytutkimuksella. Aineistoa analysoitiin luokittelun ja teemoittelun avulla. Kuluttajalähtöisyyden ominaispiirteet elintarviketeollisuudessa teemoiteltiin ja jaettiin luokkiin teoriaosuudessa luodun teoreettisen viitekehyksen avulla.

Teorian ja empirian vuoropuhelu jatkui koko tutkimusprosessin ajan ja niiden vastakkainasettelun avulla kyettiin vastaamaan tutkimuksen pääongelmaan: mitkä piirteet ovat tunnusomaisia elintarvikeinnovoinnin kuluttajalähtöisyyden toteuttamisessa? Tutkimuksen pohjalta analysoitiin seitsemän elintarvikeinnovoinnille ominaista piirrettä, joiden koettiin vaikuttavan siihen, miten elintarviketeollisuudessa toteutetaan kuluttajalähtöistä tuoteinnovointia.

Asiasanat:kuluttajalähtöisyys, tuoteinnovointi, kuluttajatieto
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [35165]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste