OMISTAJA-ARVON LUOMINEN YRITYSOSTOLLA Case: Baltia, LSO Osuuskunta / HK Ruokatalo Oyj
NISSO, JALMARI (2012)
NISSO, JALMARI
2012
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22692
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22692
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään HK Ruokatalo Oyj:n (nyk. HKScan Oyj) ja sen pääomistajan LSO Osuuskunnan laajentumista Baltiaan ostamalla Viron suurin li-hanjalostuskonserni AS Rakvere Lihakombinaat vuonna 1998. AS Rakvere Liha-kombinaatin ostaminen oli HK Ruokatalo Oyj:lle strategisesti tärkeä toimi ja samalla ensimmäinen askel yrityksen kansainvälistymisessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka yritysostoilla on mahdollista luoda lisäarvoa ostavan yrityksen omistajille.
Tutkimuksessa selvitetään, millaiset motiivit ajoivat HK Ruokatalo Oyj:n ostamaan AS Rakvere Lihakombinaat, ja kuinka yritysoston suunniteltuja hyötyjä lähdettiin toteuttamaan. Koska yritysostosta on jo 14 vuotta aikaa, sen vaikutukset ovat jo näh-tävissä ja onnistumisen arviointi on mahdollista. Tutkimuksen yhtenä päätarkoituksena on tämän vuoksi myös selvittää, kuinka HK Ruokatalo Oyj:n laajentuminen Baltiaan on AS Rakvere Lihakombinaatin ostamisen osalta onnistunut ja onko sillä pystytty luomaan lisäarvoa yrityksen omistajille.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään aluksi yritysostoja ja niihin ajavia motiiveja kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten valossa. Tämän jälkeen tutkimus syventyy yritysostojen ytimen muodostavaan synergiaan ja yritysostojen omistaja-arvon luomiseen. LSO Osuuskunnan sekä muiden HK Ruokatalo Oyj:n (nyk. HKScan Oyj) omistajien yritysoston lisäarvoa ja muita hyötyjä määritettäessä käytetään apuna sidosryhmäteoriaa, joka on käytännöllinen muun muassa erilaisten omistajaryhmien intressien tunnistamisessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös viimeisenä agenttiteoria, sillä sen tunteminen on lähes välttämätöntä tarkasteltaessa päätöksentekotilanteita, missä omistajuus ja liikkeenjohto ovat eriytyneet toisistaan.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa selviää, että suurimpana syynä HK Ruokatalo Oyj:n kansainväliselle laajentumiselle olivat muutokset liiketoimintaympäristössä Suomen EU-jäsenyyden myötä vuonna 1995. Suomen EU-jäsenyys tarkoitti kansallisten rajojen hämärtymistä ja siirtymistä pois suljetusta taloudesta. Yrityksen johdossa koettiin, että laajentuminen kansainvälisesti oli ainoa oikea ratkaisu pitkän aikavälin kannattavuuden turvaamiseksi vallinneissa olosuhteissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että AS Rakvere Lihakombinaatin ostaminen on ollut HK Ruokatalo Oyj:n (nyk. HKScan Oyj) kannalta onnistunut yritysosto niin yrityksen liikkeenjohdon kuin sen omistajienkin näkökulmasta.
Asiasanat:yritysosto, kansainvälistyminen, osuustoiminta, synergia, LSO Osuuskunta, HK Ruokatalo Oyj, HKScan Oyj
Tutkimuksessa selvitetään, millaiset motiivit ajoivat HK Ruokatalo Oyj:n ostamaan AS Rakvere Lihakombinaat, ja kuinka yritysoston suunniteltuja hyötyjä lähdettiin toteuttamaan. Koska yritysostosta on jo 14 vuotta aikaa, sen vaikutukset ovat jo näh-tävissä ja onnistumisen arviointi on mahdollista. Tutkimuksen yhtenä päätarkoituksena on tämän vuoksi myös selvittää, kuinka HK Ruokatalo Oyj:n laajentuminen Baltiaan on AS Rakvere Lihakombinaatin ostamisen osalta onnistunut ja onko sillä pystytty luomaan lisäarvoa yrityksen omistajille.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään aluksi yritysostoja ja niihin ajavia motiiveja kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten valossa. Tämän jälkeen tutkimus syventyy yritysostojen ytimen muodostavaan synergiaan ja yritysostojen omistaja-arvon luomiseen. LSO Osuuskunnan sekä muiden HK Ruokatalo Oyj:n (nyk. HKScan Oyj) omistajien yritysoston lisäarvoa ja muita hyötyjä määritettäessä käytetään apuna sidosryhmäteoriaa, joka on käytännöllinen muun muassa erilaisten omistajaryhmien intressien tunnistamisessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös viimeisenä agenttiteoria, sillä sen tunteminen on lähes välttämätöntä tarkasteltaessa päätöksentekotilanteita, missä omistajuus ja liikkeenjohto ovat eriytyneet toisistaan.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa selviää, että suurimpana syynä HK Ruokatalo Oyj:n kansainväliselle laajentumiselle olivat muutokset liiketoimintaympäristössä Suomen EU-jäsenyyden myötä vuonna 1995. Suomen EU-jäsenyys tarkoitti kansallisten rajojen hämärtymistä ja siirtymistä pois suljetusta taloudesta. Yrityksen johdossa koettiin, että laajentuminen kansainvälisesti oli ainoa oikea ratkaisu pitkän aikavälin kannattavuuden turvaamiseksi vallinneissa olosuhteissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että AS Rakvere Lihakombinaatin ostaminen on ollut HK Ruokatalo Oyj:n (nyk. HKScan Oyj) kannalta onnistunut yritysosto niin yrityksen liikkeenjohdon kuin sen omistajienkin näkökulmasta.
Asiasanat:yritysosto, kansainvälistyminen, osuustoiminta, synergia, LSO Osuuskunta, HK Ruokatalo Oyj, HKScan Oyj