Vuorovaikutteisen taulun käyttö yhteisöllisessä oppimisessa
ROSENQVIST, LAURA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ROSENQVIST, LAURA
2012
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-11Tiivistelmä
Opetusteknologia on kehittynyt viime vuosina nopeasti. Opetuksessa liitu- ja tussitaulut ovat saaneet väistyä ensin tietokoneen ja projektorin tieltä ja nyt vuorovaikutteisten taulujen tieltä. Jo useita vuosia markkinoilla olleet vuorovaikutteiset taulut ovat saaneet jalansijan kouluissa ja tulevaisuudessa niiden määrän on ennustettu kasvavan. Teknologia mahdollistaa opetuksen siirtyvän kohti oppilaskeskeistä opetusta ja vuorovaikutteisuutta. On tärkeää miettiä teknologian tuomia pedagogisia muutoksia opetukseen ja oppimiseen. Tutkielmassa käsitellään vuorovaikutteisten taulujen käyttötapoja yhteisöllisessä oppimisessa ja erityisesti tiedonrakentamisessa, yhteisten tavoitteiden asettamisessa sekä ajatteluprosessin näkyväksi tekemisessä.
Vuorovaikutteisen taulun käyttötavat yhteisöllisessä oppimisessa ovat kirjallisuuden ja tutkimusten mukaan monipuoliset. Tutkielmassa tarkastellaan myös käytännön opetustilanteita empiirisen tutkimuksen avulla. Tampereen alakouluissa seurattujen tuntien ja opettajien haastattelujen avulla pohditaan yhteyttä yhteisölliseen oppimiseen.
Alakoulujen opetuksessa esiintyi vain joitakin yhteisöllisen oppimisen täyttäviä tunnusmerkkejä ja taulun vuorovaikutteisuus jäi vain taulun ja opettajan väliseksi. Haastatellut opettajat suhtautuivat yhteisölliseen oppimiseen positiivisesti ja voisivat muuttaa opetustaan yhteisölliseksi.
Asiasanat:vuorovaikutteinen taulu, vuorovaikutteisuus, interaktiivinen taulu, interaktiivisuus, yhteisöllinen oppiminen
Vuorovaikutteisen taulun käyttötavat yhteisöllisessä oppimisessa ovat kirjallisuuden ja tutkimusten mukaan monipuoliset. Tutkielmassa tarkastellaan myös käytännön opetustilanteita empiirisen tutkimuksen avulla. Tampereen alakouluissa seurattujen tuntien ja opettajien haastattelujen avulla pohditaan yhteyttä yhteisölliseen oppimiseen.
Alakoulujen opetuksessa esiintyi vain joitakin yhteisöllisen oppimisen täyttäviä tunnusmerkkejä ja taulun vuorovaikutteisuus jäi vain taulun ja opettajan väliseksi. Haastatellut opettajat suhtautuivat yhteisölliseen oppimiseen positiivisesti ja voisivat muuttaa opetustaan yhteisölliseksi.
Asiasanat:vuorovaikutteinen taulu, vuorovaikutteisuus, interaktiivinen taulu, interaktiivisuus, yhteisöllinen oppiminen