Individual and Societal Control in Lois Lowry's The Giver
VIRTANEN, TIINA (2012)
VIRTANEN, TIINA
2012
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22683
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22683
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmani tavoitteena on tutkia yksilön ja yhteisön kontrollointia ja sortamista Lois Lowryn nuortenromaanissa The Giver (1993). Romaanin päähenkilö on 12-vuotias poika Jonas, jolle tarinan edetessä selviää, että hänen päällisin puolin utopinen yhteisönsä on tiukasti kontrolloitu ja ylläpidetty. Tarinan edetessä ja päähenkilön tietomäärän lisääntyessä alun utopia paljastuu dystopiaksi, mistä päähenkilö lopuksi pakenee.
Tutkielman sisältö on jaettu kolmeen osaan: ensimmäinen osa rakentaa tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, jossa The Giver aluksi sijoitetaan niin perinteisen aikuisten dystopiakirjallisuuden kuin nuorten dystopiakirjallisuuden perinteeseen. Teoreettista viitekehystä täydennetään keskustelulla neljästä kurinpitotekniikasta, jotka Michel Foucault esittelee kirjassaan Tarkkailla ja Rangaista (1977). Lisäksi pohditaan Foucault’n Panopticonin pohjalta kehittämiä ajatuksia kontrollin sisäistämisestä ja jatkuvan tarkkailun mahdollisuudesta luoda yksilöitä, jotka tarkkailevat ja kontrolloivat itse itseään.
Seuraavat kaksi osaa muodostavat tutkielman analyysiosion: ensimmäinen osa tarkastelee yksilön hallintaa ja yksilönvapauden riistoa keskittyen fyysisten ja henkisten yksityistilojen hävittämiseen ja ruumiillisen koskemattomuuden loukkaamiseen romaanin yhteisössä. Toinen analyysiosio laajentaa tarkastelun koko yhteisöön kohdistuviin kontrollointikeinoihin; yhteisön historiallisen muistin poistamiseen ja kielellisen monimuotoisuuden tukahduttamiseen.
Asiasanat:nuortenkirjallisuus, dystopia, Lois Lowry, kontrolli
Tutkielman sisältö on jaettu kolmeen osaan: ensimmäinen osa rakentaa tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, jossa The Giver aluksi sijoitetaan niin perinteisen aikuisten dystopiakirjallisuuden kuin nuorten dystopiakirjallisuuden perinteeseen. Teoreettista viitekehystä täydennetään keskustelulla neljästä kurinpitotekniikasta, jotka Michel Foucault esittelee kirjassaan Tarkkailla ja Rangaista (1977). Lisäksi pohditaan Foucault’n Panopticonin pohjalta kehittämiä ajatuksia kontrollin sisäistämisestä ja jatkuvan tarkkailun mahdollisuudesta luoda yksilöitä, jotka tarkkailevat ja kontrolloivat itse itseään.
Seuraavat kaksi osaa muodostavat tutkielman analyysiosion: ensimmäinen osa tarkastelee yksilön hallintaa ja yksilönvapauden riistoa keskittyen fyysisten ja henkisten yksityistilojen hävittämiseen ja ruumiillisen koskemattomuuden loukkaamiseen romaanin yhteisössä. Toinen analyysiosio laajentaa tarkastelun koko yhteisöön kohdistuviin kontrollointikeinoihin; yhteisön historiallisen muistin poistamiseen ja kielellisen monimuotoisuuden tukahduttamiseen.
Asiasanat:nuortenkirjallisuus, dystopia, Lois Lowry, kontrolli