Kokemuksia eri ympäristöistä. Miten oppilaiden kokemukset liikuntatunneista eroavat toisistaan vanhassa ja uudessa ympäristössä?
RIIHELÄ, SAARA (2012)
RIIHELÄ, SAARA
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22675
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22675
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia koululiikunnasta kahdessa erilaisessa oppimisympäristössä, uudessa ja vanhassa koulussa. Tarkoitus oli tutkia ja selvittää eroavatko oppilaiden ajatukset ja kokemukset liikunnasta koulujen välillä, kun liikuntatuntien fyysiset oppimisympäristöt ovat hyvin erilaiset. Tarkoitus oli selvittää myös millaiseksi oppilaat kokevat liikuntatuntien oppimisympäristöt ja välineet sekä millainen on oppilaiden mielestä hyvä liikuntatunti.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui liikuntaan ja oppimisympäristöön liittyvien tekijöiden ympärille. Tutkimus kuvailee melko laajasti liikunnan vaikutusta lapsen kehitykseen sekä ympäristön vaikutusta liikuntakokemuksiin. Teorian muodostuminen perustui liikunnan ja ympäristön vaikutukseen liikuntaan liittyvien kokemusten synnyssä. Tutkimus toteutettiin oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksessa korostuu myös liikunnan tärkeyden näkökulma.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Se toteutettiin helmikuussa 2012 Nokian kaupungin kahdessa alakoulussa. Tutkimus on tapaustutkimus. Aineisto hankittiin avoimen kyselylomakkeen välityksellä haastattelemalla kyseisten koulujen 6. luokkien oppilaita. Tutkimukseen osallistui 29 oppilasta, 20 uudesta koulusta ja 9 vanhasta koulusta. Haastattelu tehtiin kouluaikana ja siinä käytettiin informoitua kyselymuotoa, joka vaikutti osaltaan palautusprosenttiin (100%). Aineisto analysoitiin pääasiassa teemoittelun avulla, apuna käytettiin jonkin verran myös kvantifioimista, määrällistä analyysia.
Tutkimus osoitti, että oppilaiden kokemukset liikuntatunneista eroavat jonkin verran uuden ja vanhan koulun välillä. Vanhan koulun oppilaat suhtautuivat liikuntaan positiivisemmin kuin uuden koulun oppilaat. Vanhan koulun oppilaat osallistuivat aktiivisemmin tunneille ja harrastivat ohjattua toimintaa vapaa-ajallaan enemmän kuin uuden koulun oppilaat. Lajin vaikutus liikuntatunnilta saatuihin kokemuksiin oli suuri. Muita teemoja jotka vaikuttivat tunteihin, olivat kaverit, opettaja, tilat ja välineet, toiminnan vapaus sekä tuntien monipuolisuus. Ympäristön eli tilojen ja välineiden vaikutus liikuntatunteihin nousi aineistosta esiin mutta ei näyttänyt vaikuttavan liikuntatunnilta saatuihin kokemuksiin, vaan oppilaiden vastauksissa painottuivat myös monet muut teemat. Se millaiseksi ympäristö ja välineet koettiin, erosi koulujen välillä. Uudessa koulussa sisätilat ja välineet koettiin positiivisina. Vanhassa koulussa koettiin ulkotilat positiivisina ja sisätilat sekä välineet hyvin negatiivisena. Molempien koulujen osalta korostui tilan tarve liikkumiseen. Hyvältä liikuntatunnilta toivottiin eniten mieluisia lajeja. Kavereiden toiminta ja vapaus valita mitä tunnilla tekee vaikuttivat myös oppilaiden viihtymiseen tunnilla. Liikuntatuntien onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä koulut olivat hyvin samoilla linjoilla. Hyvään tuntiin vaikuttavat monet tekijät yhdessä; kaverit, laji, opettaja sekä tilat ja välineet.
Asiasanat:lapsi, liikunta, liikuntakokemus, oppimisympäristö
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui liikuntaan ja oppimisympäristöön liittyvien tekijöiden ympärille. Tutkimus kuvailee melko laajasti liikunnan vaikutusta lapsen kehitykseen sekä ympäristön vaikutusta liikuntakokemuksiin. Teorian muodostuminen perustui liikunnan ja ympäristön vaikutukseen liikuntaan liittyvien kokemusten synnyssä. Tutkimus toteutettiin oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksessa korostuu myös liikunnan tärkeyden näkökulma.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Se toteutettiin helmikuussa 2012 Nokian kaupungin kahdessa alakoulussa. Tutkimus on tapaustutkimus. Aineisto hankittiin avoimen kyselylomakkeen välityksellä haastattelemalla kyseisten koulujen 6. luokkien oppilaita. Tutkimukseen osallistui 29 oppilasta, 20 uudesta koulusta ja 9 vanhasta koulusta. Haastattelu tehtiin kouluaikana ja siinä käytettiin informoitua kyselymuotoa, joka vaikutti osaltaan palautusprosenttiin (100%). Aineisto analysoitiin pääasiassa teemoittelun avulla, apuna käytettiin jonkin verran myös kvantifioimista, määrällistä analyysia.
Tutkimus osoitti, että oppilaiden kokemukset liikuntatunneista eroavat jonkin verran uuden ja vanhan koulun välillä. Vanhan koulun oppilaat suhtautuivat liikuntaan positiivisemmin kuin uuden koulun oppilaat. Vanhan koulun oppilaat osallistuivat aktiivisemmin tunneille ja harrastivat ohjattua toimintaa vapaa-ajallaan enemmän kuin uuden koulun oppilaat. Lajin vaikutus liikuntatunnilta saatuihin kokemuksiin oli suuri. Muita teemoja jotka vaikuttivat tunteihin, olivat kaverit, opettaja, tilat ja välineet, toiminnan vapaus sekä tuntien monipuolisuus. Ympäristön eli tilojen ja välineiden vaikutus liikuntatunteihin nousi aineistosta esiin mutta ei näyttänyt vaikuttavan liikuntatunnilta saatuihin kokemuksiin, vaan oppilaiden vastauksissa painottuivat myös monet muut teemat. Se millaiseksi ympäristö ja välineet koettiin, erosi koulujen välillä. Uudessa koulussa sisätilat ja välineet koettiin positiivisina. Vanhassa koulussa koettiin ulkotilat positiivisina ja sisätilat sekä välineet hyvin negatiivisena. Molempien koulujen osalta korostui tilan tarve liikkumiseen. Hyvältä liikuntatunnilta toivottiin eniten mieluisia lajeja. Kavereiden toiminta ja vapaus valita mitä tunnilla tekee vaikuttivat myös oppilaiden viihtymiseen tunnilla. Liikuntatuntien onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä koulut olivat hyvin samoilla linjoilla. Hyvään tuntiin vaikuttavat monet tekijät yhdessä; kaverit, laji, opettaja sekä tilat ja välineet.
Asiasanat:lapsi, liikunta, liikuntakokemus, oppimisympäristö